کد خبر: ۳۰۵۲۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴

آب زاینده‌رود پس از 10 سال به تالاب گاوخونی رسید

صبح امروز آب رودخانه زاینده رود پس از 10 سال وارد تالاب بین المللی گاوخونی شد.با رسیدن آب رودخانه زاینده رود به تالاب بین المللی گاوخونی مردم منطقه شرق اصفهان به شادمانی پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز :
در طی انتقال آب به تالاب در هفته های اخیر کشاورزان مردم شرق اصفهان به صورت خود جوش اقدام به لایروبی بخشی از مسیر رودخانه برای جلوگیری از برداشت های غیر مجاز آب در مسیر رودخانه کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان «پاما»،  آب رودخانه ضمن عبور از عبور بند شاخ کنار، صبح امروز به تالاب بین المللی گاوخونی رسیده و پس از 10سال  باعث خوشحالی مردم ،کشاورزان و دوستداران محیط زیست شده است.

مردم منطقه شرق اصفهان عصر و شامگاه گذشته را به همراه خانواده های خود در کنار تالاب بین المللی گاوخونی گذراندند و شکرگزاری کردند. 

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به جاری بودن آب در رودخانه زاینده رود و به تبع آن احیای تالاب بین المللی گاوخونی شده است.

 طبق مصوبه 9 ماده ای شورای مدیریت یکپارچه زاینده رود و تاکیدات رئیس جمهور محترم و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی لزوم بر جاری بودن رودخانه زاینده رود، پس از 10 سال آب به تالاب بین المللی گاوخونی رسید.

با توجه به مصوبه شورای 9 ماده ای آب بعد از کشت  صورت گرفته در دو ماه گذشته، آب رودخانه زاینده رود قطع نشد و آب رودخانه دائمی زاینده رود که از سال 85 به رودخانه فصلی تبدیل شده است به صورت همیشه در این رودخانه جریان یافت.

با توجه به این مصوبه عدم مدیریت یکپارچه و  نبود آب در تالاب بین المللی گاوخونی اصفهان که زیست بوم آبی مهم به شمار می آید برطرف خواهد شد و این تالاب از سهمیه آب برخوردار می شود.براساس این مصوبه، وزارت نیرو نیز موظف است حق آبه کشاورزان را مشخص کند.

در این راستا کشاورزان مردم شرق اصفهان به صورت خود جوش اقدام به لایروبی بخشی از مسیر رودخانه برای جلوگیری از برداشت های غیر مجاز آب در مسیر رودخانه انجام دادند.

 هم اکنون آب رودخانه ضمن عبور از عبور بند شاخ کنار به تالاب بین المللی گاوخونی رسیده و پس از 10سال  باعث خوشحالی مردم ،کشاورزان و دوستداران محیط زیست شده است.

نیازهای محیط زیستی حوضه آبخیز زاینده رود مطابق مصوبه شورای مدیریت یک پارچه زاینده رود ایجاب می کند جریان آب در تنها رودخانه فلات مرکزی ایران جریان داشته باشد.

به توجه به اینکه در شرایط فعلی جریان داشتن این مقدار آب در زاینده رود از خشک شدن بستر رودخانه و تبدیل آن به کانون ریزگردها جلوگیری خواهد کرد در تغذیه آبخوان ها و تأمین بخشی از خدمات زیست بومی رودخانه نظیر حفظ تنوع زیستی نیز نقش بسزایی دارد.

مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب و تعهدات دولت در حال پیگیری است و در این راستا آب رودخانه زاینده رود به تالاب بین المللی گاوخونی رسید.

حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اواخر هفته گذشته با اشاره به اینکه آب زاینده رود به تالاب بین المللی گاوخونی می رسد، گفت: با مشارکت مردم و دستگاههای مرتبط و اجرای برنامه های دولت تدبیر و امید، پس از 10 سال آب رودخانه زاینده رود به تالاب بین المللی گاوخونی می رسد.

پیش از نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در گردهمایی مدیران سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اصفهان گفت: وضعیت زاینده رود و تالاب بین المللی  گاوخونی از نظر ابعاد زیست محیطی در این شورا بررسی خواهد شد.

معصومه ابتکار در حاشیه گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست در حوزه محیط زیست طبیعی کشور، با استناد به مصوبه اخیر شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته حوضه زاینده رود، اظهار داشت: همانگونه که این شورا نوید داده است، زاینده رود جاری خواهد ماند.

 وی تصریح کرد: ما تاکید داریم که آب در همه قسمت های زاینده رود از سرچشمه تا گاوخونی جریان داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین