کد خبر: ۳۰۵۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲

یک دیپلمات ایرانی: جدول زمانی لغو تحریم‌ها مشخص شده است

یک دیپلمات نزدیک به تیم مذاکراتی ایران با بیان این که "پیشرفت اندکی" در موضوع تحریم‌ها حاصل شده است از مشخص شدن جدول زمانی لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: جزییات این جدول در حال مذاکره است.
آفتاب‌‌نیوز :
یین دیپلمات ایرانی در عین حال تاکید کرد که تا همه اجزای توافق روشن نباشد نمی‌توانیم بگوییم روی موضوعی توافق صورت گرفته است.

به گزارش آفتاب به نقلل از آفتاب، او افزود: کار فشرده و سنگین برای روشن شدن همه ابعاد و جزییات بدون ابهام به شکلی که تضمین‌های لازم در آن مشخص شود ادامه دارد.

پیش از این نیز منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران درباره روند دست یافتن به توافق و اجرای آن گفته بودند که توافق و اجرای آن شامل سه مرحله می‌شود. مرحله اول اعلام توافق است که هم‌زمان با آن یک قطعنامه شورای امنیت که در آن برنامه اقدام و لغو کامل تحریم‌های شورای امنیت مرتبط با موضوع هسته‌ای تایید شده است، صادر می‌شود.

مرحله دوم که از زمان اعلام توافق تا اجرای آن است. این مرحله زمانی بین 30 تا 60 روز ممکن است به طول انجامد که در این مدت توافق باید در کنگره آمریکا بررسی و رای گیری (رای به رد توافق) شود. چنان چه توافق از سوی کنگره رد شود، رییس‌جمهور آمریکا این اختیار را دارد که رای منفی کنگره را وتو کند و در صورت وتوی اوباما توافق برای عملیاتی شدن آماده می‌شود. مرحله سوم از آغاز اعلام موافقت و پذیرش دولت آمریکا با توافق است که در این مرحله زمانی را برای اجرای توافق دو طرف تعیین خواهند کرد. تا رسیدن به روز اجرای توافق دو طرف باید اقدامات و شرایط اجرای آن را فراهم کنند که این مستلزم انجام کارهایی از سوی ایران و 1+5 است. این مرحله احتمالا بین 3 تا 5 ماه احتمالا به طول می‌انجامد. در این مدت ایران باید اقدامات و تعهدات هسته‌ای خود را انجام دهد و در پایان این دوره، روز اجرای توافق فرا می‌رسد، روزی که در آن تحریم‌های اروپا لغو و تحریم‌های آمریکا متوقف می‌شود. بنابراین لغو تحریم‌ها به بعد از اجرای اقدامات هسته‌ای ایران تاکنون موکول شده است. بر همین اساس می‌توان گفت که باید اواخر سال جاری شمسی انتظار لغو تحریم‌ها را در صورت به توافق رسیدن ایران و 1+5 را داشته باشیم.

بر اساس اعلام منابع نزدیک به مذاکرات تحریم‌های اقتصادی، مالی، بانکی در روز اجرای توافق به ترتیب از سوی اروپا و آمریکا لغو و متوقف می‌شود.

در عین حال هنوز مشخص نیست که تحریم‌های تسلیحاتی و کنگره در کجای جدول زمانی لغو تحریم ها قرار دارند.

بنا به نظرسنجی که اخیراً با همکاری مشترک دانشگاه مریلند و دانشگاه تهران از میان شهروندان ایرانی تهیه شده، اکثریت مردم ایران معتقدند که لغو فوری و همزمان تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باید به عنوان اساسی‌ترین شرط هر توافقی مورد تاکید قرار گیرد و مذاکره کنندگان ایرانی نباید هیچ توافقی را که شامل لغو کلیه تحریم‌ها شامل تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپایی و تمام یا اکثر تحریم‌های اصلی آمریکا می‌شود، بپذیرند.

لغو تحریم‌ها خواسته عمومی و اصلی است که طرف مقابل با تصمیم سیاسی خود می‌تواند آن را تبدیل به عامل رسیدن به توافق یا شکست مذاکرات کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین