کد خبر: ۳۰۵۵۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
جدال‌ها بر سر سینما همچنان ادامه دارد

آیا روشنفکران سهم سفره اندک سینما را بلعیده‌اند؟

حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی همچنان با اتهاماتی مبنی بر اینکه دولت یازدهم به پروژه‌های سینمایی دینی بی‌توجه شده و سر طناب را به نفع سینمایی روشنفکری در دست دارد، دست وپنجه نرم می‌کند. او در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است سینمای دینی را نادیده نگرفته است اما عده‌ای در کشمکش‌ها همچنان از ارزش‌ها هزینه می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
بهاره نوروزی- منتقدین تندرو از تبدیل جشنواره مقاومت به دوسالانه دلگیرند. جشنواره‌ای که به باور مدیران سینمایی هزینه‌هایی هنگفتی داشت و به گفته منتقدان سینمایی آثار فاخر دفاع مقدسی هم تولید نمی‌کرد‌. تندروها اما می‌گویند دولت به سینمای روشنفکری پر وبال داده است‌. روشنفکرانی که تعریف از آن‌ها همچنان نزد تندروها مشخص نیست ولی از دیدگاه آن‌ها باید طرد و منزوی شوند. 

به راستی چرا مدیران سینمایی با گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی هنوز سینماگران و سینما را به بخش‌های گوناگون تقسیم می‌کنند آیا از نظر حرفه‌ای سینمای دینی از بدنه سینمای روشنفکرانه جداست؟ 

آرش خوشخو منتقد سینمایی و سردبیر روزنامه هفت صبح این مرزبندی را از ذات سینمای حرفه‌ای جدا دانسته و به خبرنگار آفتاب می‌گوید: «در تمام جهان مرز سینمای روشنفکرانه از سینمای دینی جدا نبوده و نیست و این دو تقریبا با هم مخلوط هستند‌. این نوع رویکرد در آثار سینماگران بزرگی همچون تارکوفسکی نیز پیداست.»

 این منتقد سینمایی تاکید کرد‌: «تقسیم‌بندی بین سینماگران عملا بی‌فایده و زاده ذهن برخی از افراد است. تقسیم‌بندی‌هایی خودی و غیرخودی در دوره‌های متفاوت در باره اشخاص متفاوت است. روزی آقای تبریزی متعلق به خودی‌ها و سینمای دینی هستند و دوره‌ای دیگر آثار دیگرشان برای اکران با جنجال رو به‌رو می‌شود‌. بنابراین تجریه سینما می‌گوید بسیاری از کسانی که در تقسیم‌بندی‌ها جای گرفته‌اند گاهی بیشتر و بهتر از خودی‌ها مفاهیم دینی و ارزشی را در آثار خود نشان داده‌اند که داریوش مهرجویی در زمره این افراد است‌. بنابراین ‌محتوای فیلم ‌امری ثابت و متعلق به کسانی مشخص نیست. نکته جالب این است که با اندکی بحث و گفت‌وگو حتی در رسانه‌‌های تندرو همین افراد متوجه می‌شوند که فیلمسازانی مانند خانم بنی اعتماد هم دلسوز کشور هستند و این بحث‌ها فقط از ناآگاهی ناشی می‌شود»

 علاوه بر تقسیم‌بندی‌های نهادینه شده‌، بحث تقسیم بودجه در سینما همیشه دردسر‌ساز بوده است‌. موضوعی که حالا ایوبی نیز با آن دست وپنجه نرم می‌کند. وی گفته است سینمای دفاع مقدسی اکثرا هزینه‌ای بیش از ۱۵ میلیارد تومان نیاز دارد در حالی که بودجه فارابی کلا ۲۰ میلیارد تومان است. من با چنین شرایطی نمی‌توانم معجزه کنم. با این ۲۰ میلیارد که سهم همه سینما است نمی‌توانیم فیلم خوب دفاع مقدسی بسازیم. ایوبی تاکید کرده عده‌ای حالا دستشان از منافع کوتاه شده است و این‌ها علمداران سیاسی این جریان هستند.

خوشخو منتقد سینمایی دغدغه ایوبی را تایید و این خرده را بهانه عده‌ای دانسته و می‌گوید: «سینمای دفاع مقدس به علت پرهزینه‌بودن نیاز به حمایت‌های دولتی دارد و این امر قابل انکار نیست‌. اما با وجود بودجه اندک ما باید سینما را به سمتی پیش ببریم که  فیلمسازان بتوانند فیلم‌های خودشان را بسازند و بر مخاطبان عام تاثیر بگذارند. باید هزینه‌های دولتی برای پروژه‌های فاخر و ملی به شکل گزیده صرف شود. این دعوای سینمای دینی و غیر دینی با بحث بودجه بی‌ارتباط نیست و هر گروهی می‌خواهد از این سفره سهم بیشتری داشته باشد.» 

تجربه روزهای اخیر نشان می‌دهد آثار کمدی بی‌پروا در میان مخاطبان با استقبال بیشتری رو‌به‌رو شده‌اند و ژانرهای دیگر در میان توفیق کمتری داشته‌اند. آرش خوشخو منتقد سینمایی این اتفاق را تایید کرده و می‌گوید این رویداد در سینمایی که دوره گذار را طی می‌کند طبیعی است اگر این دوره طی شود مرزبندی روشنفکری و غیرروشنفکری هم تمام شده و مدیران آینده سینما را به شکل واحد خواهند دید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین