کد خبر: ۳۰۵۶۲۵
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱

تصویرغیرواقعی از ایران، چالش گردشگری/ روحانی قفل گردشگری را باز کرد

کاهش درآمدهای نفتی کشور در برهه کنونی، فرصتی طلایی برای حوزه گردشگری فراهم آورده تا نقشی اساسی در رونق اقتصاد کشور ایفا کند؛ موضوعی که دولت تدبیر و امید به خوبی از آن آگاه بوده و این مهم در اظهارات رییس جمهوری مشهود است.
آفتاب‌‌نیوز : حجت الاسلام حسن روحانی که 24 خرداد 1392 رای قاطع مردم را در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دست آورد، اواخر فروردین همان سال سفرهای تبلیغاتی خود را برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از شهرکرد بام ایران آغاز کرده بود.

دکتر روحانی در سخنان خود در این شهر با بیان وضعیت و تنگناهای کشور در تحقق توسعه همه جانبه، اقدام و کار کارشناسی برای رونق گردشگری ایران را از برنامه های انتخاباتی خود عنوان کرد.

بهبود اوضاع اقتصادی، رسیدگی به وضع معیشتی مردم، اشتغالزایی و تحقق سیاست های ابلاغی از سوی رهبری، احترام به منتقدان، رفع موانع تولید در آغاز کار، اصلاح نظام اداری، هدایت نقدینگی به سمت تولید، اجرای اصل 44 قانون اساسی، توقف واردات محصولات کشاورزی، چرخش سانتریفیوژها، شایسته سالاری، مشورت در انتخاب وزرا، بازگشت احترام به پاسپورت ایرانی از وعده های انتخاباتی دکتر حسن روحانی بود.

رییس جمهوری در آن سفر با بیان تجربه موفق برخی کشورهای اسلامی در توسعه گردشگری، افزود: می توان هم به اصول و اعتقادات ملی و مذهبی پایبند بود و هم از فرصت های کشور در راستای توسعه گردشگری استفاده کرد.

حجت الاسلام المسلمین روحانی آن روز در جمع هواداران خود، توسعه گردشگری را از راهکارهای اشتغالزایی در کشور بیان و با اشاره به معضل بیکاری قشر تحصیلکرده، از گردشگری به عنوان یکی از راه ‏‎هایی که می تواند مشکل اشتغال را حل کند، یاد کرد.

وی در ادامه علت اصلی رکود صنعت گردشگری کشور را مشکلات بانکی و نبود فرهنگ جذب گردشگر دانست و با طرح این پرسش که گردشگر چگونه مسایل بانکی خود را حل کند؟ تصریح کرد: 'هر گردشگر برای ورود به کشوری دیگر باید کارت بانکی همراه داشته باشد، ما در این زمینه پیش تر از این هم مشکل داشتیم اما با تحریم های اخیر سیستم بانکی ما کاملا قفل شده است، بنابراین ما باید زیرساخت ها را اصلاح کنیم.'

دکتر روحانی همچنین با رد تفکری که ورود گردشگر به ایران یا بازدید ایرانیان از سایر کشورها را موجب پرواز دین و ایمان و اخلاق مردم آن جامعه می دانند، تسهیل زمینه حضور گردشگر را به نفع اقتصاد، انقلاب و رفع چهره نادرستی که در برخی کشورها از ایران ترسیم شده است، دانست.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و رویکرد اعتدالی این دولت، گردشگران خارجی تمایل بیشتری برای سفر به ایران نشان دادند، به طوری که در سال گذشته از تعداد پنج میلیون و 100 هزار گردشگر خارجی، هفت میلیارد و700 میلیون دلار درآمد نصیب کشورمان شد.

درآمد گردشگری جهان در سال 2013 معادل 125 میلیارد دلار بود که درآمد ایران باید 3 درصد از کل درآمد جهانی باشد اما این رقم تنها نیم درصد است.

ایران جزو 10 کشور برتر جهان در تنوع جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی است. با این حال هنوز 95 درصد از جاذبه های تاریخی کشورمان شناخته نشده است.

ایران از لحاظ جاذبه های گردشگری رتبه 15دنیا، تعداد گردشگران ورودی رتبه 46 و ازجهت درآمد ارزی رتبه 35 دنیا را داراست.

براساس پیش بینی سند چشم انداز 20 ساله تا سال 1404 شمار گردشگران خارجی باید به 20 میلیون نفر و درآمد حاصل از ورود گردشگر خارجی به 30 میلیارد دلار برسد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با توجه به اهمیت نقش گردشگری در رونق اقتصادی و اشتعالزایی، میزگردی با حضور چند تن از کارشناسان و مسوولان حوزه گردشگری برگزار کرد و این افراد دیدگاه های خود را در ارتباط با جایگاه گردشگری در رونق اقتصادی کشور مطرح کردند .

در این میزگرد چالش های صنعت گردشگری در ایران با حضور ولی تیموری مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، حسن تقی زاده انصاری مدیرعامل هولدینگ گردشگری مارکوپولو و رییس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران و عباس پیرمرادیان رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بررسی شد که از نظرتان می گذرد .



** توجه به گردشگری برای برون رفت از مشکلات اقتصادی

مدیرعامل هلدینگ گردشگری مارکوپولو در این میزگرد یکی از راه های برون رفت از مشکلات اقتصادی حاکم را گردشگری دانست و گفت: در بحث صنعت گردشگری یکی از عوامل مهم افزایش جذب گردشگر، فرهنگسازی و ارایه آموزش های لازم در بخش های خصوصی و عمومی و دولتی است.

حسن تقی زاده انصاری اظهار داشت: اگر آموزش های عمومی و تخصصی به صورت کاربردی در سطح جامعه ارایه شود می تواند تعادل در سفر را برای مردم و گردشگران به همراه داشته باشد و از سوی دیگر برای پذیرایی از گردشگران خارجی نیز با آمادگی بیشتری وارد عمل می شویم.

وی ادامه داد: ازدحام در سفرهای داخلی به هنگام چند روز تعطیلی مشکلات بسیاری را به همراه دارد که می توان بخشی از این مسایل را با آموزش و فرهنگسازی برطرف کرد.

رییس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران افزود: در عید فطر امسال نیز شاهد ازدحام سفر و مشکلاتی به دنبال این حجم سفر خواهیم بود که می توان با آگاه سازی افکار عمومی تعادل در سفر را ایجاد کرده تا به دنبال آن شاهد رونق گردشگری ملی و منطقه ای باشیم.

تقی زاده انصاری نقش رسانه ها را در چرخه سفر ضروری دانست و اظهار کرد: اگر رسانه ها با دستگاه های متولی در این امر همراهی کنند با انجام تبلیغات و معرفی مقاصد جدید کشور می توانند انگیزه سفر را در طول سال برای گردشگران داخلی ایجاد کنند.

وی یادآورشد: رسانه ها می توانند با اطلاع رسانی به موقع از محل های ازدحام، موجب متفرق شدن گردشگران شوند و با معرفی مقاصد کمتر شناخته شده، گردشگران را به دیگر نقاط دیدنی کشور هدایت کنند تا از حجم سفر در جند نقطه خاص کشور جلوگیری شود.

مدیر عامل هلدینگ گردشگری مارکوپولو در بخش دیگری از سخنان خود درباره رضایت گردشگران از سفر به ایران نیز گفت: بر اساس آمارهای جهانی در هر کشوری که تعداد گردشگران افزایش یابد به طور قطع نارضایتی وجود نداشته که منجر به جذب بیشتر گردشگر شده است.

تقی زاده انصاری ادامه داد: همچنین بنگاه های اقتصادی که برای مشتریان خود ارزش قائل هستند نیز به طور طبیعی مسافر بیشتری جذب می کنند.



** رضایت 90 درصدی گردشگران خارجی از ارایه خدمات

وی افزود: فرم هایی برای نظرسنجی از گردشگران وجود دارد که برای ارایه نظرات در اختیار آنها قرار می گیرد که بر اساس این نظر سنجی بیش از 90 درصد گردشگران خارجی که در ایران خدمات دریافت کرده اند احساس رضایت داشته اند.

این کارشناس گردشگری توضیح داد: مساله دیگر اینکه اگر کم و کاستی درباره گردشگران خارجی وجود داشته باشد رسیدگی و به سرعت رفع می شود و گردشگران با رضایت خاطر ایران را ترک می کنند.

تقی زاده انصاری ادامه داد: تلاش برای جلب رضایت گردشگران تا بدانجا است که با یکی از آژانس های ژاپنی قرار دادی 24 صفحه ای به امضا رسید و در آن تمامی موارد برای ارایه خدمات هر چه بهتر به گردشگران مورد توجه قرار گرفت.

وی توضیح داد: برای پذیرایی از گردشگران خارجی پشت صحنه گسترده ای باید طی شود به این معنا که ممکن است برای اینکه یک گروه از گردشگران به ایران سفر کنند به منظور هماهنگی تمامی جوانب کار زمان زیادی نیاز داشته باشد.

مدیر عامل هلدینگ گردشگری مارکوپولو با بیان اینکه تور لیدرهای ایران بسیار با تجربه و حرفه ای هستند، یادآورشد: دو سال قبل روسیه از ما تقاضا کرد تا تورلیدرهای مسکو را تحت آموزش قرار دهیم.

تقی زاده انصاری افزود: بخش عمده ای از لیدرها در کنار وظایفی که به عهده دارند دست به خلاقیت می زنند تا گردشگران خارجی با رضایت خاطر سفری امن و آرام را سپری کنند.

وی اظهار کرد: جای بسی امیدواری است که دو سال گذشته حجم قابل توجهی از گردشگران از بسته های ایران استقبال کرده و به تورهای ایرانی بها داده اند.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه ایران جزء50 کشور گردشگر پذیر جهان است، ادامه داد: این مساله نشان دهنده تعداد بالای گردشگر در ایران است که سه علت برای این اتفاق مبارک می توان تصور کرد.

تقی زاده انصاری افزود: یکی از مهمترین دلایل افزایش تمایل گردشگران خارجی برای سفر به ایران، اعتدال در فضای سیاسی بین المللی است که باعث شده بسیاری از مسایل غیرواقعی و تبلیغات منفی علیه ایران محدود و کمرنگ شود به گونه ای که موجب افزایش درخواست برای ورود گردشگران به ایران شود.

وی یادآورشد: درخواست گردشگران خارجی برای سفر به ایران بویژه در فصل های بهار و پاییز بسیار بالا است به گونه ای که ما اکنون قادر نیستیم به تمامی درخواست ها پاسخ مثبت دهیم و گردشگران باید منتظر بمانند.

این کارشناس گردشگری حضور فعال در فضای نمایشگاهی خارج از کشور و کاهش نرخ برابری دلار در ایران را از دیگر دلایل افزایش جذب گردشگر در سال های اخیر عنوان کرد و یادآورشد: البته برخی فضاهای نامناسب که در کشورهایی چون سوریه، لبنان و مصر به وجود آمد نیز باعث شد که گردشگران به کشورهای امن تر رو آورده و این کشورها را برای گردشگری انتخاب کنند.

تقی زاده انصاری در ارتباط با زیرساخت های موجود برای جذب گردشگر نیز اظهار داشت: در زمان حاضر نیاز به ساخت هتل های جدید نداریم و بسیاری از ظرفیت هتل ها خالی است که لازم است با معرفی مقاصد جدید، این ظرفیت ها را برای تورهای خارجی معرفی کنیم تا آنها به گردش و دیدن دیگر نقاط کشور علاوه بر مکان های دیدنی اصفهان و شیراز نیز علاقه نشان دهند.



** کلید روحانی قفل گردشگری را باز کرد

مدیرعامل هلدینگ گردشگری مارکوپولو در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اعتدال در فضای سیاسی و بین المللی کار بزرگی بود که در دولت دکتر روحانی انجام شد، گفت: کلید روحانی به کار گردشگری خورد و قفل گردشگری را باز کرد ولی باید کامل باز شود.

تقی زاده انصاری افزود: کلید روحانی اگر بخواهد درست عمل کند باید بودجه، تمهیدات و پشتیبانی های لازم برای حمایت از گردشگری در کنار هم مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: برای جذب گردشگران خارجی باید علاوه بر مهمان نوازی که رسم ایرانی ها است، فرهنگ و داشته های واقعی خود را به گردشگران معرفی کنیم زیرا با این اقدام استقبال بیشتری از سفر به ایران صورت می گیرد.

این کارشناس گردشگری دیگر راهکار جذب گردشگر را توریسم فیلم عنوان کرد و گفت: ما نیز همانند بسیاری از کشورها باید در دنیای تبلیغات وارد شده و با ساخت فیلم و سریال از تاریخ و فرهنگ و واقعیت های کشور و ترسیم زیبایی ها و شگفتی ها در این حوزه فعال تر وارد شویم.

تقی زاده انصاری مساله دیگر در این ارتباط را آموزش عمومی و تخصصی ذکر کرد و افزود: اگر آموزش های لازم به تمامی دستگاه های مرتبط با صنعت گردشگری و پذیرایی از گردشگران ارایه شود به طور قطع در افزایش جذب گردشگر تاثیرگذار خواهد بود.

وی هماهنگ شدن دستگاه های مرتبط را از دیگر راهکارها دانست و اظهار کرد: همه دستگاه ها باید به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این رابطه کمک کنند در غیر این صورت این سازمان نمی تواند ماموریت خود را به درستی انجام دهد.

مدیر عامل هلدینگ گردشگری مارکوپولو نقش رسانه ها را در این زمینه حایز اهمیت دانست و از رسانه ها خواست تا با معرفی مقاصد و نقاط جدید کشور به گردشگران در راستای سم زدایی و تبلیغات منفی که علیه ایران انجام می شود، تلاش کنند.

تقی زاده انصاری خاطرنشان کرد: به عنوان یک گام اساسی به بازاریابی و تبلیغات هدفمند نیاز است البته باید توجه داشت که این بازاریابی باید متناسب با نیازها و داشته های واقعی کشور ما باشد.

وی اضافه کرد: گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند گردشگر فرهنگی هستند و فرد غیرفرهنگی وارد ایران نمی شود.



** گردشگری در خانه ایران را زده

عباس پیرمرادیان، رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی دیگر شرکت کننده میزگرد در باره وضعیت گردشگری ایران گفت: فرصت ها و موقعیت ها چه برای فرد و چه برای کشور یکبار پیش می آید و به قول قدیمی ها شانس یکبار در خانه هر کسی را می زند.

وی که به مدت 20 سال در کشور به عنوان راهنمای تور تجربه فعالیت داشته، با اشاره به اینکه کاربردی صحبت می کند و نه سیاسی، ادامه داد: هم اکنون و با روی کار آمدن دولت جدید شانس گردشگری در خانه ایران را زده است؛ اما باید دانست که در زمینه گردشگری یکسری راهبردها و روش ها وجود دارد که از نظر علمی و تجربی ثابت شده اند و به صورت قانون در آمده اند.

پیرمرادیان معتقد بود که برای آموزش و یادگیری این روش ها نیازی نیست که خود آن ها را آزمایش کنیم و زمان صرف کنیم؛ بلکه در این زمینه می توانیم از کشورهایی چون ترکیه که در 10 سال اخیر در حوزه گردشگری پیشرفت چشمگیری داشته و موفق عمل کرده است، الگوبرداری کنیم.

رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ما می تواند با اعزام دو یا چند کارشناس به کشور ترکیه از روش های آنان در حوزه گردشگری بهره برداری کند؛ به طوری که این کارشناسان به طور تخصصی روش هایی را که این کشور در زمینه جذب توریست در پیش گرفته ، مطالعه کنند.



** سواحل صخره ای چابهار

وی سواحل صخره ای چابهار در کشور ما را به عنوان یکی از زیباترین و پرجاذبه ترین سواحل دنیا معرفی کرد و آب های آن را در فصل زمستان به اشک چشم شبیه دانست.

پیرمرادیان با بیان اینکه 1500 کیلومتر ساحل جنوبی در کشور خود داریم که همچون سواحل اسپانیاست، اذعان داشت: ما باید این فرصت ها را غنیمت بشماریم و از تجربه کشورهایی مانند میانمار استفاده کنیم؛ پس از آنکه سوچی، رهبر اپوزیسیون میانمار، آزاد شد و دموکراسی به این کشور بازگشت، تعداد بسیاری از گردشگران روانه میانمار شدند؛ اما به دلیل چند برابر شدن قیمت ها و کمبود زیر ساخت، این کشور با شکست در جذب توریست مواجه شد.

این راهنمای تور از اینکه رئیس جمهور با موضوع گردشگری مثبت برخورد می کند اظهار خوشحالی کرد و گفت: سلطانی فر (رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) در جلسه ای خصوصی به بنده گفت که آقای روحانی زمانی که من را به ریاست سازمان برگزید، گفت که از میان سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیشتر به حوزه گردشگری توجه کنم و در این حوزه نیز خواستار آن شد که گردشگری ورودی را تقویت کنم.

رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی توضیح داد: حوزه گردشگری شامل چند بخش است؛ یکی از بخش های آن ورودی است که منجر به ورود ارز به کشور می شود؛ از همین رو ستون فقرات اصلی گردشگری در تمام دنیا بخش ورودی آن است.

پیرمرادیان به نقش رسانه ها در گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: رسانه زبان گویای بخش های مختلف یک جامعه برای بخش های دیگر همان جامعه است؛ نقش رسانه را به ویژه در دنیای امروز هیچ گاه نمی توان نادیده گرفت.

وی درباره تأثیر تحریم ها بر حوزه گردشگری نیز بر این اعتقاد بود که در گردشگری به عنوان یک صنعت نباید به تحریم ها کاری داشته باشیم.



** رضایتمندی گردشگران

رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، درباره رضایتمندی توریست ها از راهنمایان تور در کشور ما گفت: در سطح جهان تور لیدر (راهنمای تور) یک صنف و شغل مستقل محسوب می شود و تعریف خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال در کشور آلمان تور لیدر ساعت کار دارد و از صبح تا ساعت چهار یا پنج بعد از ظهر بیشتر کار نمی کند؛ این در حالی است که من به عنوان یک تورلیدر در ایران ساعت 6 صبح هر روز با تور بیدار می شوم و بین 12 تا 1 نیمه شب نیز با تور می خوابم؛ حتی باید حواسم به صبحانه توریست ها باشد که کمبودی نداشته باشند و تا لحظه شام خوردن و خوابیدن وضع به همین قرار است.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر تور لیدر انواع متفاوتی دارد؛ از جمله راهنمای فرودگاه که فقط مسافران را از فرودگاه تا مقصد راهنمایی می کند؛ راهنمای اصلی که از صبح روز بعد سراغ توریست ها می آید؛ راهنمای طبیعت گردی؛ راهنمای موزه؛ راهنمای سایت و ... که همه این ها در جهان مرسوم هستند.

پیرمرادیان از اینکه تمامی این کارها در کشور ما بر عهده یک نفر به عنوان راهنمای تور است و ساعت کار راهنمایان تور در ایران از 6 صبح تا 12 شب است، اظهار تأسف کرد.

وی همچنین بر این نکته تأکید کرد که تعداد بسیار زیادی از توریست ها به ویژه از کشورهای آلمان و اتریش، بارها گفته اند ما به بیش از 30 کشور جهان سفر کرده ایم و هیچ کشوری مردمانش به اندازه ایرانی ها مهمان نواز نبوده اند؛ همچنین گفته اند که هیچ سفری به لذت بخشی سفر ایران نبوده است.

پیرمرادیان که عکس و نامش در حدود 50 نشریه و کتاب به زبان آلمانی و به عنوان راهنمای تور در سطح اروپا منتشر شده، افزود: به طور بدیهی تبلیغات منفی علیه ایران در اروپا زیاد است؛ به طوری که بسیاری از زنانی که به ایران آمده اند، شوهرانشان نیامده و برعکس؛ ما با مشکلات زیادی از این قبیل مواجه هستیم؛ اما تمام توریست هایی که به ایران می آیند نگاه منفی نسبت به این کشور ندارند؛ چرا که اگر اینگونه بود تصمیم به آمدن به کشور ما نمی گرفتند.



** خوش برخوردی ایرانیان

رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ادامه داد: توریست های بسیاری در مراسم خداحافظی اشک ریخته و از ترک کردن کشور ما ناراحت بوده اند؛ آنان می گفتند مگر می شود مردم یک کشور در این حد خوش برخورد و مهربان باشند؛ باید قدر این داشته ها را بدانیم و از آن ها در جهت پیشرفت استفاده کنیم.

وی با بیان این نکته که مسئله غذا از مهم ترین مسائل مورد توجه توریست هاست، از اینکه 5/99 درصد توریست های اروپایی در ایران در زمینه خورد و خوراک مشکلی ندارند، اظهار خرسندی کرد.

پیرمرادیان سپس به شرح برخی از موانع موجود در مسیر گردشگری پرداخت؛ وی در این زمینه خطاب به دولت گفت: اگر قصد دارید گردشگری را توسعه دهید، اگر گردشگری و نقش آن را درک کرده اید، هیچ راهی غیر از تأمین بودجه ندارید؛ گردشگری پول می خواهد.

رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی همچنین در جلسه ای خطاب به سلطانی فر(معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) و رحمانی موحد(معاون گردشگری سازمان) گفته که این شیوه مدیریتی صحیح نیست که ما هر کاری بخواهیم انجام دهیم، شما بگویید بودجه نداریم.

وی با اظهار تأسف از اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بودجه مورد نیاز برای گردشگری ندارد، گفت: مدیرانی که در این سازمان فعالیت می کنند افراد از جان گذشته ای هستند که با بودجه ای ناچیز، می خواهند کار بزرگی انجام دهند.

پیرمرادیان تأکید کرد: سازمان بایستی بودجه داشته باشد؛ کمبود بودجه سازمان یکی از بزرگترین و اساسی ترین مشکلات گردشگری ایران است که باید بررسی شود.

رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی مشکل مهم دیگر را به بحث زیرساخت ها مربوط دانست و یادآور شد: درست است که درباره این بحث بسیار صحبت شده و شاید عادی و تکراری به نظر برسد؛ درست است که در بیست سال گذشته هتل های ما پیشرفت چشمگیری داشته اند؛ اما باز هم کافی نیست و جای کار دارد. مشکلات هتل ها را نباید ساده گرفت؛ چرا که مستقیماً با گردشگران در ارتباط هستند.



** آموزش راهنمایان تورها

آموزش، مؤلفه مهم دیگری بود که پیرمرادیان در زمینه گردشگری به آن اشاره کرد. وی با بیان اینکه این بحث نیز بسیار تکرار شده اما حیاتی است و ریسمان عمر گردشگری ما به ریسمان آموزش آویزان است، افزود: راهنمایان تورها، کارکنان هتل ها و رستوران ها، و راننده ها از جمله افرادی هستند که در ارتباط مستقیم با توریست قرار دارند؛ در نتیجه باید آموزش های لازم را ببینند.

رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی اظهار کرد: ما به عنوان جامعه راهنمایان، بحث آموزش را به دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان ارائه کردیم؛ اما نتیجه اش این شد که بودجه نداشتند؛ در حالی که جامعه راهنمایان و تشکل صنفی -بسته به امکاناتی که در اختیارش قرار می گیرد- توان آن را دارد که در سال از 100 تا 500 نفر راهنمای تور آماده به کار تحویل دهد.

وی همچنین بر آموزش پلیس تأکید کرد و گفت: آموزش پلیس مسئله ای مهم و تعیین کننده است. سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید برای این موضوع فکری اساسی کند؛ چرا که راهنمای تور نمی تواند با پلیس وارد بحث و مجادله شود؛ پلیس باید رفتار با اتوبوس گردشگران را بر اساس آیین نامه یا قانون جدیدی آموزش ببیند.

پیرمرادیان ادامه داد: اتوبوس گردشگران که با شماره اتباع پلیس در جاده حرکت می کند چه نیازی به کنترل در بسیاری از مکان ها دارد. در این شرایط تنها راهنمای تور است که باید پاسخگوی توریست ها و از همه مهم تر زمان از دست رفته آنان باشد و فشار تمام این مشکلات به او وارد می شود.

این راهنمای تور افزود: از طرفی هم در برخی از مسیرهای جاده که زیبا و از نظر گردشگری جذاب هستند برای استراحت توریست ها توقف می کنیم، راننده نگران آن است که پلیس او را به علت توقف بیش از زمان تعیین شده جریمه نکند.



** مجوز حرکت اتوبوس ها

رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی همچنین این پرسش را مطرح کرد که چرا در تهران با 12 میلیون نفر جمعیت، برای حرکت اتوبوس گردشگری مجوز لازم نیست؛ اما تردد اتوبوس گردشگری در یزد با 400 هزار نفر جمعیت یا شیراز با 5/1 میلیون نفر جمعیت، مجوز می خواهد و اتوبوس ها را جریمه می کنند؛ همچنین در شهرهایی چون کرمان، تبریز، یزد و ...

پیرمرادیان با بیان اینکه این مشکلات کیفیت کار گردشگری در کشور را پایین می آورند، برای رفع این مشکل پیشنهاد داد: بهتر است پلیس، کارت هوشمندی را صادر کند که در آن مشخصات و اطلاعات تور باشد؛ به طوری که این کارت در همه جا اعتبار داشته باشد.



** مشکل ویزا

وی خاطرنشان کرد: ما مشکلاتی هم در ارتباط با صدور ویزا داریم که به وزارت امور خارجه مربوط است؛ بخش های فرهنگی سفارتخانه ها در کشورهای دیگر باید وظیفه تبلیغات برای ایران را بر عهده گیرند؛ در سفارتخانه های برخی از کشورها حتی به توریست ها گفته شده که اصلاً برای چه به ایران می روید.

پیرمرادیان اظهار کرد: از نکات دیگری که دولت در حوزه گردشگری باید مورد توجه قرار دهد، این است که در فصل های اوج گردشگری در کشور ما (high season) که عمدتاً مهر، آبان، فروردین و اردیبهشت هستند، نمایشگاه ها، سمینارها، کنفرانس ها، گردهمایی ها و همایش های خود را در هتل های ایران برگزار نکند؛ در کشورهای توسعه یافته تمامی این نمایشگاه ها و همایش ها در فصل زمستان برگزار می شوند.



** معرفی محل های گردشگری

رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بعلاوه یکی از بزرگترین مشکلات این حوزه را نظافت سرویس های بهداشتی میان راه ها دانست و گفت: من به عنوان راهنمای تور کشورمان در مقابل توریست ها احساس شرم می کنم؛ البته ناگفته نماند که در 20 سال گذشته اقدامات بسیاری در این زمینه انجام شده است.

وی درباره تعریف مقاصد جدید گردشگری در ایران که انصاری فر و تیموری بر آن تأکید داشتند، بیان کرد: 20 سال پیش، 80 درصد از تورها به مدت دو هفته برگزار می شدند و به ندرت تورهای 10 روزه داشتیم؛ اما امروز دقیقاً برعکس شده و حدود 20 درصد از تورها دو هفته ای هستند؛ زیرا کشورهای دیگر نیز می خواهند از نظر اقتصادی برایشان کم هزینه تر شود؛ از این رو در این مدت 10 روز ما ناچار هستیم یزد، شیراز و اصفهان را به توریست ها نشان دهیم.

این راهنمای تور در ادامه تصریح کرد: درست است که استان کهکیلویه و بویر احمد، از گیلان و مازندران زیباتر است؛ یا اینکه شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان از مکان های مهم تاریخی ما به شمار می رود؛ اما در عرض یک هفته یا 10 روز امکان پذیر نیست که تمامی مکان های زیبا و تاریخی کشور را به توریست های اروپایی نشان داد؛ از طرفی هم نمی توان تخت جمشید، آتشکده یزد، یا جاهای دیدنی اصفهان را به آنان نشان نداد و معرفی این مکان ها به توریست های اروپایی یک اجبار است.



** تلاش برای پاک کردن تصویر غیرواقعی غرب از ایران

مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به اهمیت گردشگران ورودی به کشور در رونق اقتصادی اظهار کرد: مهمترین چالش این بخش ارایه تصویر غیرواقعی و عنادورزانه غرب از ایران است که باید با فعالیت های رسانه ای خنثی شود.

ولی تیموری به نقش مهم رسانه ها در پاک کردن تصویر غیرواقعی غربی ها از ایران تاکید کرد و افزود: گردشگری، صنعتی ترسو است، به طوری که اگر گردشگر تصمیم به سفر و هزینه کردن در این بخش دارد، مقصدی امن و دور از خطر انتخاب می کند.

وی ادامه داد: زمانی که هجمه زیادی روی گردشگری وجود داشته باشد، اماکن رشد همه جانبه برای گردشگری فراهم نمی شود و این حوزه را با مشکل مواجه می کند، چالشی که به واسطه عناورزی غرب با ایران در حوزه گردشگری کشورمان بوجود آمده است.

وی اضافه کرد: خلا حضور ایران در عرصه بین المللی سبب شده کشورهای از جمله ترکیه و امارات عربی متحده به عنوان مقصد گردشگری مطرح شوند و فردی که تمایل به حضور در ایران داشته به این کشورها سفر کند؛ ضمن اینکه برنامه ریزی های کشور ترکیه برای موفقیت در صنعت گردشگری از دهه 90 میلادی آغاز شد و این کشور در این مدت دچار بحران نشده است.

مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: بخشی از چالش های گردشگری ایران به واسطه جنگ و آسیب دیدن زیرساخت ها بوده است، چرا که در این شرایط خاص فقط به دنبال تامین نیازهای اولیه بودیم.

تیموری افزود: جمهوری اسلامی ایران ایران به دنبال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، 8 سال درگیر جنگ با عراق شد و پس از آن دوران بازسازی را گذراندیم و سپس کشورهای غربی با عنادورزی، هجمه های زیادی روی کشورمان وارد کردند.



** تغییر نگاه گردشگران، پس از ورود به ایران

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تصریح کرد: 98 درصد نارضایتی و شکایت ها از خدمات سفر مربوط به گردشگران خروجی است و کمتر شکایتی در خصوص گشت های ورودی و توسط گردشگران خارجی وارد شده به کشورمان داشته ایم.

تیموری با اشاره به پژوهش علمی سال 1376 خود در حوزه گردشگر ورودی گفت: در این تحقیق ابتدا نظر گردشگران اروپایی را در بدو ورود به ایران درباره کشورمان جویا شدیم و این پرسش را پس از حضور یک هفته ای آنها در ایران بار دیگر تکرار کردیم.

وی افزود: نتایج این تحقیق نشان داد 98 درصد گردشگران اروپایی که به ایران سفر کرده اند پس از گشت و گذار در کشورمان نظرشان به کلی درباره ایران تغییر کرده و بسیار مثبت شده است؛ این موضوع تصویر منفی و غیرواقعی غرب از ایران را ثابت می کند.

وی با بیان اینکه ورود گردشگر به کشور خود به خود ایجاد و ارتقای زیرساخت ها را به دنبال دارد، ادامه داد: در حالی که میهمان نوازی در خون مردم ایران است، رسانه های غرب تصویری غیرواقعی از ایران در اذهان مردم کشورهای خود ارایه کرده اند.



** برنامه 3.5 ساله گردشگری در دولت یازدهم

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: رویکردی که سازمان میراث فرهنگی در دو سال گذشته بر اساس آسیب شناسی وضع موجود دنبال کرده است، تهیه برنامه ای کوتاه مدت 3.5 ساله در دولت یازدهم بود، چرا که معتقدیم باید به فعالیت های پراکنده و موضعی، وحدت رویه بخشیده شود.

تیموری افزود: استراتژی های برنامه 3.5 ساله حوزه گردشگری شامل توسعه گردشگری خارجی و داخلی، استفاده بیشتر از قابلیت ها و ظرفیت های فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری و توسعه زیرساخت ها بوده که برای هر یک از این استراتژی ها اهداف و برنامه هایی مشخص شده است.

وی ادامه داد: در استراتژی توسعه گردشگری خارجی که هدف آن جذب گردشگر خارجی بود کمیته ملی تسهیل روادید در دستور کار قرار گرفت و دستگاه ها موظف شدند با محوریت سازمان میراث فرهنگی درباره فرایند و مدت زمان روادید مشورت و این موضوع را تسهیل کنند.

وی اضافه کرد: همچنین 40 کشور به عنوان بازار هدف گردشگری ایران مشخص شد و از این بین 16 کشور بر اساس شاخص های تعیین شده در اولویت قرار گرفت و برنامه ریزی ها بر اساس این کشورها و بازارهای هدف مشخص شد.

تیموری اظهار کرد: در استراتژی توسعه گردشگری داخلی، توسعه را با مفهوم ساماندهی گردشگری داخلی مطرخ کردیم؛ ساماندهی به این معنا که بتوان فرهنگ سفر در گردشگری را نهادینه کنیم.

وی با طرح این پرسش که چه اتفاقی رخ می دهد که بسیاری از مردم در تعطیلات یکی دو روزه به شمال کشور می روند؟ افزود: کشورمان ظرفیت هایی دارد که به ایجاد زیرساخت کلان نیاز نیست بلکه به دلیل اینکه به طور مناسبی معرفی نشدند از چشم گردشگر داخلی و خارجی دور ماندند.

وی ادامه داد: چندین سال است که روی مسیرهای خاص تهران، اصفهان، یزد، شیراز و کرمان تمرکز کرده ایم که باید با اطلاع رسانی مناسب توانمندی ها و قابلیت های ای کشور و مقاصد جدید معرفی شوند.

وی با اشاره تلاش سازمان میراث فرهنکی برای توزیع سفر و مدیریت رویدادها و جشنواره ها در کشور گفت: از هر استان با اطلاعاتی که ارسال کردیم دو رویداد که می تواند فصلی که معمولا فصل سفر آن شهر نیست به سازمان میراث فرهنگی معرفی کنند تا بر آن اساس برنامه ریزی شود در آن فصل مشخص بخشی از گردشگران را بفرستیم به آن مقاصد.

وی افزود: در بخش آی تی، استراتژی که به کار گرفته شد که همه فرایندهای کاری در سازمان میراث فرهنگی از حالت سنتی به مکانیزه تبدیل شود؛ حتی بخشی از هزینه های بازاریابی می تواند از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات تامین شود.

وی با بیان اینکه مسلح شدن به ابراز روز، کاهش هزینه ها و کیفیت هم به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: در بحث زیرساخت ها، احساس می کنیم به جز چند شهری از جمله شیراز، یزد و اصفهان که با هجمه ورود گردشگر داخلی و خارجی مواجه هستیم، مشکل چندانی نداریم.

وی خاطر نشان کرد: میراث فرهنکی در خصوص مجتمع های بین راهی، توافق خوبی با وزارت راه داشته است و فقط یک ابهام قانونی وجود داشت به طوری که مجوز احداث مجتمع های بین راهی توسط سازمان حمل و نقل جاده ای ارایه می شود و تجهیزات داخلی آن مانند رستوران به سازمان میراث فرهنگی باز می گردد.

تیموری افزود: با یک قانون مشخص در ماه گذشته این موارد مرتفع و وظیفه هر یک از دو دستگاه در خصوص مجتمع های بین راهی مشخص شد؛ برنامه سازمان میراث فرهنگی به گونه ای است که اولویت احداث این مجتمع ها در مسیرهای گردشگری باشد.



** برنامه ششم توسعه

مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: این سازمان پس از تدوین برنامه 3.5 ساله کوتاه مدت، گام اساسی تری در برنامه ششم توسعه برداشته و رویکرد بلند مدت خود را در برنامه ششم توسعه لحاظ کرده است.

تیموری با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به دنبال تحول اساسی در چند بخش از جمله نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی و مدیریت متمرکز بودیم، افزود:

هر دستگاه در حوزه زیرساخت کار خود را بر اساس بودجه اختصاص یافته انجام می دهد و لازم نیست این بودجه در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد، بلکه فقط نیازمند هماهنگی است.

وی ادامه داد: در صورتی که مسئولیت گردشگری بر عهده سازمان میراث فرهنگی است، این سازمان باید احتیار کامل نیز داشته باشد و بر این اساس مدیریت متمرکز در برنامه ششم توسعه لحاظ و دولت موظف به تدوین قانون گردشگری شود.

مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری خاطر نشان کرد: تشکیل جلسه عمومی تشکل های غیردولتی با وزیر اطلاعات برای نخستین بار در دولت یازدهم انجام شده است؛ همچنین برگزاری نشست عمومی با وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی نیز در آینده نیزدیک محقق می شود تا فعالان حوزه گردشگری مشکلات موجود را با مسئولان در میان بگذارند.

به گزارش ایرنا، تیموری افزود: در صورتی که قابلیت های کشورمان به خوبی مد نظر قرار گیرد رسیدن به 20 میلیون گردشگر خارجی در سند چشم انداز 20 ساله غیرواقعی نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین