کد خبر: ۳۰۶۳۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۴ - ۰۹:۳۹

خدمات آنلاين اشتراك عكس فليكر .

آفتاب‌‌نیوز : مايكروسافت هم در ماه دسامبر 2004 با سرويس جديد خود كه MSN Spaces نام دارد به جمع بلاگ پيوسته بود. گوگل با داشتن سرويس بلاگر Blogger و اوركات Orkut فعاليت خود در بخش وبلاگ نويسي و قرار دادن فضاي رايگان قبل از ياهو و مايكروسافت شروع كرده بود.
فليكر يكي از بهترين سايتهاي قرار دادن عكسهاي شخصي است. سايتهاي ديگري هم مانند www.smugmug.com و www.shutterfly.com چنين سرويسي را از طريق اينترنت در اختيار مردم قرار ميدهند اما فليكر با توجه به محتوا و خدماتي كه به رايگان در اختيار مردم قرار ميدهد خود را كاملاً از سايتهاي ديگر متمايز كرده است.
سرويس آنلاين عكس فليكر به اشتراك عكسهاي ديجيتال در ميان افراد فاميل، دوستان و حتي غريبه‌ها محدود نميشود. وبلاگ، گفتگو و تبادل نظر با گروههاي علاقمند به هنر عكاسي را نيز ميتوان به خدمات فليكر اضافه كرد.
فليكر به 3 گونه خصوصي و خانوادگي، گروهي با دعوت صاحب عكس و عمومي با دسترسي همگاني عكسهاي پست شده را در سايت خود قرار ميدهد. هيچ بازديد كننده‌اي به تصاوير خانوادگي و خصوصي دسترسي ندارد و از ديد عموم پنهان است. با روش جستجو هم نميتوان به فهرست عكسها دست يافت و مشخصات و پروفايل فرستنده عكسها هم نشان داده نميشوند. عكسهايي كه فرستنده تصميم دارد با دعوت از دوستان و آشنايان خود و يا به گروههاي كوچكي از آنان اجازه مشاهده تصاوير را بدهد با كنترل صاحب عكس بر اعضا گروه خود انجام ميپذيرد. عكسهاي عمومي مانند باغباني شهرها و منظره در اختيار همگان قرار ميگيرد و آنان علاوه بر حق خريد و كپي عكسها ميتوانند نظرات خود را نيز ابراز دارند. در گروه عكسهاي عمومي مردم معمولا از سوژه‌هاي جالبي مانند كراواتهاي من، ساندويچ‌هايي كه خورده‌ام، صورت من، خوشحالم و حتي ماشين تصادفي و آخر هفته‌ من را شامل ميشود. در ميان عكسهاي ارسال شده بيش از 80 درصد در بخش عمومي قرار دارد كه كلكسيون بزرگي از عكسهاي حرفه‌اي و غير حرفه‌اي را در بر ميگيرد. در گروههاي عمومي با دعوت از بازديد كننده عكسهاي فرستاده شده عروسي، گردهمايي‌هاي خانوادگي و جشنهاي تولد قرار دارد و از شركت كنندگان در اين گونه گردهمايي و مراسم خواسته ميشود با وارد كردن اسم رمز عكسها را ديده و دانلود كنند. عكسهاي خصوصي از دسترس عموم به دور است و معمولاً يك نفر ميتواند آنها را ببيند.
اداره كنندگان فليكر هدف خود را در راه اندازي سايت در دو موضوع خلاصه ميكنند.
1) آنها ميخواهند به مردم كمك كنند تا عكسهايشان را در اختيار دوستان و اقوام و خويشان خود قرار دهند و يا به طور عمومي اجازه دهند تا همه مردم به آنها دسترسي داشته باشند.
2) روشهاي جديدي را جهت مرتب كردن عكسها و شكل دادن به آلبوم خانوادگي در اينترنت نشان دهند.
فليكر در ابتدا كار خود را از كانادا شروع كرد و پس از مدت كوتاهي مورد توجه وبلاگ نويسان قرار گرفت و آنها توانستند با ارسال عكسهاي مورد علاقه خودشان به تشكيل آلبوم اشتراكي اقدام كنند و با لينك آلبوم از وبلاگ خود به همه اجازه دهند تا از مشاهده تصاوير و عكسهاي آنان لذت ببرند. ياهو سايت معروف جستجوي اينترنت در رقابت با گوگل و تهيه فهرستي از عكسهاي مردم آن را خريداري كرد. پس از گذشت يك سال فليكر توانست يك ميليون نفر را به عضويت خود در آورده و اين اعضا 31 ميليون عكس را به سايت فليكر بفرستند. عكسها با كمك سيستم ساده‌اي كه در سايت قرار گرفته بود كد گذاري شدند و مردم توانستند براي هر عكس كلمات توصيفي جهت جستجو و يافتن سريع آنها بنويسند.
فليكر با دسته بندي و روش خوشه‌اي كه خود آن را كلاستر cluster نام داده است هر گروه از عكسهاي ارسالي را تحت يك يا چند كلمه طبقه بندي ميكند كه باعث سهولت جستجو يافتن عكسها ميشود. به طور مثال اگر كسي در پي يافتن عكسهايي كه با گل ارتباط دارد فليكر تمام عكسهاي عمومي موجود در سايت را كه به نحوي كلمه گل در آن به كار رفته باشد از آلبوم مردم انتخاب كرده و با ترتيب تقدم ليست ميكند. در سايت http://flickr.com/photos/tags/flowers/clusters فليكر نتايج عكسهاي يافته شده در مورد گل را به صورت كلاستر ليست كرده است. در اين مثال با تعويض flowers با هر موضوع ديگر تصاوير ديگري ديده خواهد شد. جستجوي كلاستر فليكر با زبان فارسي همخواني دارد و با تايپ كلمه "گل" عكسهايي را كه ايرانيان در فليكر قرار داده‌اند ليست ميشود.
طبقه بندي و رتبه گذاري عكسها با ابزار ديگري كه interesting نام دارد انجام ميگيرد. اين روش دقيقاً همان متدي است كه در نشان دادن صفحات وبسايت‌هاي جستجو شده به كار ميرود و ترتيب و تقدم سايتهاي ليست شده بر اساس كلمات كليدي و تعداد دفعاتي كه عكس توسط مردم بازديد شده است رتبه بندي ميشود. ساختن گالري مجازي به اين جستجوهاي كلمات كليدي محدود نشده و فليكر توانسته است با اين روش عكسهايي را كه در طي شبانه روز گذشته و دقيقاً در طي 24 ساعت به سايت ارسال شده است را نيز در يك گالري به ديد عموم بگذارد. جستجوي ديگري كه فليكر امكان انجام آن را ميدهد فهرست بندي بر اساس تاريخ دريافت عكس است. با وارد كردن يك روز مشخص عكسهاي پست شده قديمي در آن روز را مشاهده كرد.
http://flickr.com/explore/interesting/24hours
عكسهاي سايت ياهو در گذشته با نام كوربيس www.corbis.com ليست ميشد كه از سايتهاي معتبر جستجوي عكس بود اما به دلايل گوناگون مانند قرار دادن آرم و لوگوي كوربيس در تمام عكسها، اندازه و كيفيت تصاوير و ضعف در جستجوي موضوعي مورد علاقه و توجه مردم قرار نگرفت. ياهو پس از خريداري فليكر آن را به صورت وبلاگ نمايش عكس تغيير داد و به كساني كه ميخواستند تصاوير خود را كه معمولاً قبل از آن با قرار دادن در سايت و وبلاگ و يا همراه ايميل ارسال ميشد يك آلبوم آنلاين واگذار كند. عكسهاي فليكر به صورت اسلايد به نمايش در ميايند و بازديد كننده ميتواند به عكس قبلي و يا عكس بعدي كه در اندازه كوچكتر ديده ميشود دسترسي داشته باشد.
ارسال عكسها و فايلهاي تصويري از راههاي گوناگوني انجام ميشود. راه ساده‌اي كه بيشتر مردم از آن استفاده ميكنند پس از تشكيل پروفايل و ثبت نام در خود سايت انجام ميشود. فرستادن عكس با ايميل و تلفن همراه نيز ميتواند انجام پذيرد. انتقال تصاوير از فليكر به سايتها و وبلاگهاي ديگر مانند مووبل تايپ و تايپ پد با ذكر منبع و صاحب عكس ايجاد مشكل نميكند.
عكسهاي فليكر با به كارگيري كدهايي كه تگ Tag خوانده ميشوند و بيشتر شايد در فارسي از آن با عنوان موضوع و سوژه عكس ياد ميشود شناسايي و طبقه بندي ميشوند استفاده از اين كدها به بازديد كننده اجازه ميدهد تا عكسها را با واژه‌هاي كليدي جستجو كند. تگ ايران در سايت فليكر معمولاً هزاران عكس كه در ارتباط با ايران هستند را ليست ميكند كه در سايت www.flickr.com/photos/tags/iran قرار گرفته‌اند.
فليكر اجازه نوشتن كدهاي اچ تي ام ال را به دلايل حفاظتي و جلوگيري از نفوذ هكرها روي عكسها نميدهد و كدهاي اچ تي ام ال را محدود كرده است.
در ميان بيشترين موضوع جستجو در سوژه‌هاي فليكر آمستردام، حيوانات اهلي، هنر، استراليا، كاليفرنيا، كانادا، كريسمس، فرانسه، غروب آفتاب، عروسي، قلوه سنگ و صورتي ديده ميشوند در 24 ساعت گذشته در هنگام نگارش اين مقاله كلمات گلهاي وحشي، كندي، قطره باران، ميني‌ماليست، رويا، تعميرات خانه، ايكس باكس 360 و گروه موسيقي دپشمو جستجو شده‌اند.
ارسال عكس با تلفن سلولار مجهز به دوربين نياز به ثبت نام و عضويت در ياهو و يا فليكر دارد. پس از ثبت نام فليكر يك آدرس ايميل كه براي دارنده تلفن همراه تنظيم شده است را در اختيار او قرار ميدهد تا عكسها به سايت فرستاده شوند.
سايت فليكر رايگان است و محدود به 20 مگا بايت، 3 عكس در هر ماه است عكسها پس از كوچك كردن در اندازه فقط در طبقه بندي اولين 200 عكس قرار ميگيرند و سپس از رتبه بندي حذف ميشوند. در صورتي كه نياز به فضاي بيشتر جهت نگاهداري عكسها باشد با پرداخت هزينه اشتراك مخصوص كه 25 دلار آمريكا در سال هزينه دارد ميتوان 2 گيگا بايت عكس در هر ماه آپلود كرد. از امتيازات عضويت مخصوص نا محدود بودن تعداد عكسهاي بايگاني شده قبلي و تعداد بازديد كنندگان است كه بدون ديدن آگهي‌هاي ياهو و فليكر انجام ميگيرد.
چاپ عكسهاي پست شده در اندازه‌اي كه در مانيتور ديده ميشوند داراي كيفيت بسيار پائين و نا مطلوبي هستند. عكسهايي كه از طرف فرستنده چاپ آنها مجاز اعلام شده است از طريق فليكر بفروش ميرسند و در سطح حرفه‌اي و هنري به تعداد نا محدود جهت موارد تجاري قابل خريد هستند اندازه چاپي تصاوير از عكسهاي پرسنلي تا پوستر امكان پذير است و در اندازه 4X6 اينچ تا 25 نسخه هر يك به كمي بيش از 2 دلار و در اندازه 30X20 اينچ 1 تا 3 نسخه هر يك به 20 دلار آمريكا به فروش ميرسند.
فليكر به كساني كه براي اولين بار تصميم دارند عكسهاي خود را در فليكر نصب كنند پيشنهاداتي دارد كه در نظر گرفتن آنها ميتواند به كميت و كيفيت تصاوير آپلود شده كمك كند.
ــ از ارسال عكسهاي كساني كه رضايت آنان جلب نشده خودداري شود و قبلاً از آنان اجازه گرفته شود.
ــ از قرار دادن عكسهاي خانوادگي در بخش عمومي خودداري شود.
ــ انتخاب نام مناسب براي عكسها سبب ميشود تا بازديدكنندگان بتوانند آنها را سريعتر پيدا كنند.
ــ انتخاب موضوع و سوژه مناسب عكس Tag نير مهم است و يافتن سوژه عكسها در فليكر از بخشهاي مهم آن است و نظر بازديدكنندگان بيشتري را جلب خواهد كرد.
ــ فليكر اگر چه با تگ‌هاي غير زبان انگليسي مطابق است اما براي يافتن مخاطبان بيشتر پيشنهاد ميكند از زبان انگليسي استفاده شود.
ــ به آرا و نظر ديگران كه در پائين عكسها داده ميشود اهميت داده و در صورت امكان به آنان پاسخ داده شود.
ــ اندازه و كيفيت نقش اساسي در نشان دادن عكسها دارند. تصاوير بزرگ با كيفيت بد معمولاً بازديد كنندگان را از ديدن بقيه عكسها دلسرد ميكند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین