کد خبر: ۳۰۶۳۷۰
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
الحیاة مدعی شد؛

توافق روسیه و آمریکا با تشکیل گروه تماس بحران سوریه با مشارکت ایران

گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از توافق اولیه روسیه و آمریکا با تشکیل گروه تماس بین‌المللی-منطقه‌ای برای حمایت از حل سیاسی بحران سوریه و تلاش‌های استفان دی میستورا در این راستاست.
آفتاب‌‌نیوز :
به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، گزارش‌ها حاکی از آن است که توافق اولیه روسیه و آمریکا بر سر تشکیل این گروه تماس با مشارکت ایران صورت گرفته اما هنوز اختلاف نظرهایی در خصوص مرحله‌ای که در آن ایران می‌تواند بخشی از این گروه‌ باشد، وجود دارد.

براساس اطلاعاتی که روزنامه الحیاة گردآوری کرده پیشنهاد تشکیل گروه تماس پیش از سفر اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به شهر سوچی روسیه و دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوریروسیه مطرح شده بود و توافق اولیه صورت گرفته است.

این روزنامه اعلام کرد که براساس توافق اولیه دانیل روبن اشتاین، نماینده سابق آمریکا در مذاکرات سوریه پس از دیدار با استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه، به پایتخت‌های کشورهای منطقه و سپس مسکو سفر کرد.

هدف سفر وی آزمودن امکان عملی کردن تشکیل گروه تماس و چگونگی چینش کشورهای شرکت کننده در آن بوده است. مساله تشکیل گروه تماس و کشورهای شرکت کننده در آن مساله مورد توجهی است برای گذر از دو مانعی که موجب شکست مذاکرات ژنو 2 شد. یکی اینکه ائتلاف مخالفان سوریه به عنوان نماینده مخالفان در نظر گرفته شد و دیگر مخالفان کنار نهاده شدند و دوم اینکه ابتدا از ایران دعوت به عمل نیامد و بعد در لحظه آخر دوباره از ایران برای شرکت در مذاکرات دعوت شد. همچنین اختلافات هیات دولت و مخالفان در اولویت‌ها دلیل دیگر شکست‌ مذاکرات بود چرا که هیات دولت مبارزه با تروریسم را اولویت خود می‌دانست و هیات مخالفان تشکیل هیات دولت انتقالی را.

پیشنهاد اولیه آمریکا که به طرف روسی ارائه شد تنها به شش کشور (آمریکا، روسیه، ‌عربستان، ‌ترکیه، ایران و قطر) محدود شود.

وزیر خارجه آمریکا در دیدارهای خود با برخی مسئولان پشت درهای بسته از پیوستن ایران به گروه تماس و همچنین آمادگی واشنگتن برای قبول منافع حیاتی ایران در سوریه و لزوم مشارکت تهران در یافتن راه حل بحران سوریه سخن گفته است. این نشان می‌دهد که طرف آمریکایی و روسی با مشارکت ایران توافق کرده‌اند.

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که اختلافات در حال حاضر برسر مرحله‌ای است که ایران می‌تواند در آن مرحله می‌تواند به گروه تماس بپیوندد و مشارکت داشته باشد چرا که واشنگتن می‌خواهد این مساله بعد از امضای توافق هسته‌ای صورت بگیرد یعنی زمانی که آمادگی برای بحث در خصوص پرونده‌های سیاسی منطقه‌ای بیشتر باشد. بنا بر ادعای الحیاة هرچند که در حال حاضر آمریکا تلاش می‌کند تا پرونده‌ها را از هم تفکیک کند اما برخی کشورهای منطقه به طرح آمریکا با مشارکت ایران اعتراض کرده‌اند.

منابع آگاه به الحیاة گفته‌اند که تماس‌ها منجر به توافق بیشتر کشورها با این مسئله شده که گروه‌ تماس شرایط را برای برگزاری ژنو 3 و حمایت سیاسی از هیئت دولت و مخالفان فراهم سازد و این احتمال را مطرح کند که دیدارهای دوجانبه مثلا میان ترکیه و ایران برگزار شود. همچنین گروه تماس دیدار مقدماتی را برای برگزاری ژنو 3 برگزار کند تا ایران در مراحل بعد به این گروه ملحق شود.

به گزارش ایسنا، اما درخصوص مانع دوم یعنی منحصر شدن نمایندگی مخالفان در ائتلاف مخالفان سوریه این روزنامه فاش کرد که واشنگتن از تلاش‌های روسیه برای برگزاری گردهمایی مسکو 3 جهت فراهم آوردن مقدمات مذاکرات ژنو تلاش حمایت می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین