کد خبر: ۳۰۶۹۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸

افراد باهوش چه خصوصیاتی دارند؟

خانواده‌‌هایی که از محبت سیراب هستند فرزندانی با هوش بالا تربیت می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز : در دنیای رقابتی امروز داشتن هوش بالا به افراد کمک می‌کند تا زندگی راحتی داشته و رفتاری هوشمندانه از خود نشان دهند.

باید گفت که در تعاریف کاربردی، هوش پدیده‌ای است که از طریق تست‌های هوش سنجیده می‌شود و شاید علمی‌ترین تعریف برای آن نیز همین باشد.

اگر علاقه دارید که بدانید داشتن هوش بالا به چه میزان بر روی فعالیت افراد اثرگذار بوده و باید چه شرایطی فراهم کرد تا کودکی باهوش داشته باشیم لازم است:

با خانواده خود دوست باشید

دکتر ربابه غفار‌تبریزی روانشناس بالینی بیان کرد: قبل از هر‌چیزی باید گفت انسانهای موفق کسانی هستند که در دامن یک خانواده با‌محبت، آرام و دارای امنیت رشد یافته‌اند و به طور کلی از محبت خانوادگی سیراب باشند. والدینی که روابط گرم و خوبی را با هم داشته باشند و از تحقیر، توهین و تنبیه فیزیکی فرزندان به دور هستند، به مراتب فرزندان باهوش‌تری خواهند داشت و بالطبع آن دارا‌ بودن هوش بالا باعث موفقیت افراد در هر زمینه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: برای داشتن هوش بالا و کسب موفقیت داشتن ثروتی کلان مهم نیست، بلکه با همان رفاه متوسط نیز می‌توان به قله‌های موفقیت دست یافت.

این روانشناس به والدین توصیه داشت: از ابتدا برای آینده شغلی و تحصیلی فرزند خود تعیین و تکلیف نکنند، بلکه لازم است مطابق با استعداد و علائق او امکانات آموزشی لازم را در اختیارش قرار دهند.

IQ یا EQ کدام مهم‌تر است؟

IQ یا همان بهره‌هوشی سالهاست که به‌ صورت آزمون مورد آزمایش قرار می‌گیرد و نشان از توانایی و هوش هر فرد در مقابل جمعیت جهان است.

دکتر تبریزی عنوان کرد: این هوش برای کلاس‌های فرهنگی قابل استفاده نبوده و تنها برای کشور‌های صنعتی و سطح متوسط فرهنگی کاربرد دارد. همچنین به‌وسیله IQ نمی‌توان هوش کودکان را سنجید.

وی ادامه داد: EQ نیز بخشی از هوش عمومی است که به روابط افراد اشاره دارد، به این معنا که افراد برای کسب هر‌ چه بیشتر موفقیت‌های شغلی و بهبود روابط اجتماعی‌شان باید EQ یا هوش هیجانی بالایی داشته باشند. چرا که به این طریق قادر به خواندن عواطف دیگران بوده و می‌توانند شخصیت و نوع رفتار با آنها را شناسایی کنند.

نخبه‌ها با افراد معمولی چه فرقی دارند؟

دکتر تبریزی اظهار کرد: افراد نخبه کسانی هستند که به لحاظ ژنتیکی و سرشتی دارای هوش ویژه‌ای بوده و با فراهم بودن شرایط علمی و فرهنگی موفقیتشان دوچندان گشته است.
گفتنی است که ضریب هوشی معمولی عدد صد بوده که این میزان برای نخبگان عددی بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ می‌باشد.

راهی ساده برای تقویت ذهن نوزادان

دکتر مهناز شریفیان، روانشناس کودک گفت: در یک سال اول زندگی هر فرد مادران نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند به طوریکه با نوازش، ماساژ بدن کودک و در آغوش کشیدن آنها به افزایش ضریب هوشی‌شان کمک کرده و باعث می‌شوند تا در بزرگسالی شخصیت متعادل‌تری داشته باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی افزود: کف دست نوزاد نقشه دوم شناختی مغز اوست که با تحریک شدن مسیر‌های عصبی جدیدی در مغز کودک به وجود آمده و باعث بالا رفتن ضریب هوشی وی می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین