کد خبر: ۳۰۷۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸

یک تحلیلگر آمریکایی: کری در مقابل فشار مخالفان توافق بایستد

یک تحلیلگر سیاسی که در مخالفت با سیاست‌های جنگی و امپریالیستی آمریکا فعالیت می‌کند در مورد توافق هسته‌ای ایران گفت: با وجود آن‌که آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها خواستار صلح و همکاری هستند شرکت‌های نفتی و ساخت سلاح آمریکا و نیز لابی‌های اسراییلی به هر طریقی تلاش می‌کنند تا از حصول یک توافق جامع هسته‌ای میان ایران و جامعه جهانی جلوگیری کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
کالب ماپین، رییس موسسه اینترنشنال اکشن سنتر آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه راشاتودی در مورد این که آیا واقعا ایران و کشورهای 1+5 به توافقی جامع دست خواهند یافت؟ افزود: درواقع هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که این توافق حاصل نشود. مردم آمریکا خواهان همکاری و صلح با ایران هستند و مردم ایران نیز به دنبال همین هدف هستند. تنها موضوعی که در مسیر دستیابی به توافق و ارتقای سطح همکاری‌ها میان دو کشور وجود دارد تلاش‌های سرمایه‌داران آمریکایی برای جلوگیری از حصول توافق است. شرکت‌های ساخت سلاح، دولت اسراییل و حامیانش به شدت متعهدند تا از حصول هرگونه توافقی با ایران جلوگیری کنند و حتی اگر همه جامعه جهانی خواستار صلح با ایران باشند ما شاهد آن هستیم که هر تلاشی برای جلوگیری از این توافق انجام می‌شود و این مساله که مذاکرات به صورت مداوم در حال تمدید است واقعا نگران‌کننده است.

او هم‌چنین در پاسخ به این سوال که جان کری اعلام کرده است که هنوز اختلافاتی برای حل شدن وجود دارد و تنها لحظاتی پس از آن افزود آمریکا آمادگی دارد تا در هر لحظه مذاکرات را ترک کند مگر این که ایران هر چه زودتر توافق را امضا کند. به نظر شما دلیل ارسال چنین پیام چندوجهی از سوی آمریکا، فشار آوردن بر ایران است؟ گفت: دقیقا همین طور است. جان کری باید به خاطر بیاورد که گذشته او چه بوده است؟ شخصیت سیاسی او به عنوان یک معترض به جنگ ویتنام و مخالفت با نظام سرمایه‌داری و وال استریت شناخته می‌شود. او در گذشته در مقابل سیاست‌های غلط آمریکا مثل آغاز جنگ در ویتنام ایستاد و با آن مخالفت کرد و به همین دلیل جان کری باید گذشته خود را فراموش نکند چرا که هم اکنون همه جامعه جهانی خواستار دستیابی به این توافق و لغو تحریم‌ها علیه ایران هستند.

کالب ماپین افزود: جان کری هم اکنون باید در مقابل فشار کسانی که با توافق هسته‌ای مخالفند بایستد. چیزی که هم‌اکنون باعث کند شدن روند مذاکرات شده است خواسته‌های غیرمنطقی و مضحک آمریکا است که اجرای آن غیرممکن به نظر می‌رسد. کدام کشور در جهان حاضر خواهد بود که اجازه دهد بازرسان بین المللی به همه سایت‌های نظامی آن دسترسی داشته باشند. بنابراین این یک خواسته غیرمعقول است مخصوصا برای ایران که از زمان بروز انقلاب در این کشور در سال 1979 شاهد جنگ‌ها،‌ دسیسه‌های غرب و ناآرامی‌ها در این کشور بوده است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: هم اکنون شاهد آن هستیم که دولت اوباما به عنوان امتیاز دادن به نیروهای قدرتمند داخلی آمریکا که مخالف هرگونه توافق با ایران هستند امتیازات غیرمعقولی را از ایران طلب کرده است. ایران تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی‌شود و هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد بود. این کشور به صورت کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده است و در میز مذاکرات نیز خواستار دستیابی به توافقی برد - برد است. اما هنوز آمریکا خواستار صلح و کنار گذاشتن اختلافات با ایران نیست و این بسیار نگران‌کننده است چرا که ایران کشوری است که تاکنون پیروزی‌های زیادی را علیه گروهک تروریستی داعش کسب کرده است. پس اگر آمریکا واقعا برای مبارزه با تروریسم در خاورمیانه جدی است باید شروع به همکاری با ایران کند و دشمنان واقعی خود را بشناسد.

به گزارش ایسنا، او هم‌چنین در پاسخ به این سوال که بیش‌تر مخالفان داخلی توافق با ایران جمهوری خواهان هستند اما به نظر شما با توجه به این که اکثریت کنگره در دست جمهوری خواهان است سرنوشت توافق در کنگره چه خواهد شد؟ گفت: در کنگره کسانی وجود دارند که از ابتدا گفته‌اند که نخواهند گذاشت توافقی میان ایران و آمریکا حاصل شود و این تنها مربوط به جمهوری خواهان نیست بلکه درباره بسیاری از دموکرات‌ها نیز که به نحوی به شرکت‌های نفتی و تسلیحاتی و نیز لابی‌های اسراییل ارتباط دارند نیز صدق می‌کند. این نهادها که بسیار قدرتمند نیز هستند کنترل بسیاری از مقامات آمریکایی را در اختیار دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین