کد خبر: ۳۰۷۶۶۴
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱

سالانه ۳۰درصد به جمعیت معلول کشور اضافه می شود

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس آمارها ۸ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و همچنین سالانه ۴۰ هزار معلول شدید به معلولان کشور افزوده می شود.
آفتاب‌‌نیوز : انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار می شد گفت: پیشنهاد ما به وزارت رفاه و دولت این است که طبق قانون 40 درصد از حداقل حقوق برای جامعه هدف بهزیستی لحاظ شود و با راه‌اندازی مرکز اجتماعی اقتصادی خانواده‌های تحت پوشش می‌توانیم آمار مربوط را برای افزایش حمایت‌های مالی در اختیار دولت بگذاریم.

او گفت: در حال حاضر بیش از 5 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان بهزیستی که اصلی‌ترین و تخصصی‌ترین سازمان حمایتی است، قرار دارند که از این تعداد یک میلیون و 100 هزار نفر معلول هستند.

او ادامه داد: با توجه به پیچیدگی و تنیدگی آسیب‌های اجتماعی، نگاه جدید و برنامه‌های استراتژیک سازمان بهزیستی در 4 رویکرد تنظیم شده است که رویکرد اول اقدامات همه جانبه در مسائل پیشگیرانه را شامل می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: پیشگیری فراگیر و پایدار مبتنی بر مسائل محوری و برنامه‌ریزی شده در سه سطح قابل ارائه است، در سطح اول رصد آسیب‌های اجتماعی و شناسایی مناطق پرآسیب را مدنظر داریم. همچنین ارتقای آگاهی‌ها، انعکاس واقعیات موجود به خود مردم، اقدامات غربالگری جهت پیشگیری از معلولیت‌ها از این جمله هستند.

یک میلیون و ۱۰۰معلول در سطح کشور

بندپی ادامه داد: در سال گذشته 63 درصد نوزادان زیر یک سال را تحت پوشش شنوایی سنجی قرار دادیم و شرایطی فراهم شد تا با مداخلات لازم از ناشنوایی درازمدت این افراد جلوگیری شود. امسال قصد داریم این آمار را به بالای 95 درصد برسانیم.

او با اشاره به اینکه مداخلات بهنگام سطح دوم رویکرد پیشگیرانه است، گفت: تقویت اورژانس‌های اجتماعی، انجام مشاوره‌ها و مداخلات به موقع و توسعه مراکز علمی و تخصصی درمانی ناشی از سوء مصرف موادمخدر از جمله برنامه‌هایی است که در این سطح قابل انجام است.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه با همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر و وزارت بهداشت در نظر داریم کاهش سوءمصرف اعتیاد را در محیط‌های کارگری و صنعتی دنبال کنیم، گفت: قصد داریم تا شرایط و عواملی که باعث بروز اعتیاد در بنگاه‌های اقتصادی می‌شود را بررسی کرده و آنها را تحت کنترل در بیاوریم.

بندپی ادامه داد: سطح سوم پیشگیری بازتوانی و توانمندسازی آسیب‌دیدگان و معتادان است و باید صیانت و حفاظت از این افراد مورد توجه جدی قرار بگیرد.

او گفت: رویکرد دیگر این سازمان ارتقای کمی و کیفی خدمات بهزیستی است به همین منظور نیازمند هستیم که رویکردهای علمی و نوین توانبخشی مبتنی بر جامعه را به درستی پیش ببریم تا آثار سوء دور شدن از خانواده‌ها از بین برود. در حال حاضر از یک میلیون و 100 معلول سطح کشور 400 هزار نفر در روستاها ساکن هستند که ما توان و امکانات لازم را برای دایر کردن مراکز نگهداری در آنجا نداریم و رویکرد ما باید این باشد که خدمات را با اعزام تیم‌های تخصصی به مناطق دوردست ارائه کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به ضرورت افزایش حمایت مالی از مددجویان گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه تخصیص 40 درصد حداقل حقوق برای جامعه هدف مطرح شده که تاکنون عملیاتی نشده است. پیشنهاد ما به وزارت رفاه و سپس دولت آن است که افراد مستحق دریافت کمک، سهم بیشتری از یارانه‌ها را دریافت کنند. می‌توانیم با راه‌اندازی مرکز اجتماعی اقتصادی خانواده‌های تحت پوشش، آمارهای لازم را در اختیار دولت به منظور افزایش حمایت‌های مالی بگذاریم.

بندپی همچنین به قانون جدید حمایت از معلولان اشاره و عنوان کرد: براین اساس دولت مکلف است برای معلولان شدید که قادر به کار نیستند، حداقل حقوق را بپردازد که امیدواریم در دولت یازدهم که شعار عدالت‌محوری را پیشه خود کرده، بتوانیم این مهم را عملیاتی کنیم.

افزایش ۴۰درصدی زنان سرپرست خانوار

رییس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد عدم اجرای طرح آفتاب در دوره جدید گفت: این طرح به دلیل کم تاثیر بودن و عدم توانمندسازی مددجویان کمرنگ شده است و همچنین با توجه به اینکه متولی برای رصد مشکلات اجتماعی و مطالبه خواهی حقوق مردم علی رغم فعالیت ۲۰ دستگاه در حوزه اجتماعی به وزارت رفاه پیشنهاد داده ایم که در برقراری بیمه های اجتماعی تاثیرگذار در حوزه های زنان سرپرست خانوار اقدام کنند. هم در بودجه سال ۹۵ و هم برنامه ششم توسعه سعی خواهیم کرد که همه افراد جامعه از بیمه های اجتماعی برخوردار شوند.

محسنی بندپی در مورد آسیب های زنان گفت: با توجه به مطالعات و مشاهدات انجام شده آسیب های اجتماعی زنان در حال افزایش است، به طوری که در سال ۷۵، یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار و در سال ۸۵، یک میلیون و ۶۰۰ هزار زن سرپرست خانوار با رشد ۳۸ درصدی داشتیم و این آمار در سال ۹۰ با رشد ۵۳ درصدی به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. به همین دلیل در برنامه های خود به زنان سرپرست خانوار و کودکان توجه ویژه ای خواهیم داشت. در سال ۸۵ از یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد رسمی ۵ درصد آن را زنان تشکیل می دادند و این در حالی است که در سال ۹۰ تعداد زنان معتاد به ۱۰ درصد رسیده است.
او گفت: تعداد زنان سرپرست خانوار افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته است. در سال جاری ۱۸۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش هستند در حالی که در سال ۹۲ تعداد آنها ۱۳۵ هزار نفر بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی به اجرای طرح جلوگیری از طلاق در ۹ استان اشاره کرد و گفت: با توجه به بالا رفتن آمار طلاق این طرح در استان هایی که این معضل بیشتر مشاهده می شود به صورت پایلوت اجرایی شده و سعی داریم در زمینه کاهش طلاق اقدامات لازم را انجام دهیم.

افزایش سالانه ۲۰الی ۳۰درصد جمعیت معلول

محسنی بندپی گفت: در سال جاری بر اساس عملکرد و برنامه های سازمان ها بودجه اختصاص پیدا می کند، اما در مجموع از بودجه عمومی در سطح ملی ۱۶۰۰ میلیارد تومان به بهزیستی اختصاص داده شده است که امیدواریم از همین بودجه عملکرد خوبی را ارائه دهیم تا بتوانیم اعتبارات بیشتری دریافت کنیم.

او با اشاره به اینکه سالانه ۲۰ الی ۳۰ درصد به جمعیت معلولان کشور اضافه می شود، گفت: بر اساس آمارها ۸ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و همچنین سالانه ۴۰ هزار معلول شدید به معلولان کشور افزوده می شود.

رئیس سازمان بهزیستی به طرح ارزیابی معتادان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۷۰۰ واحد ارائه خدمات به معتادان وجود دارد که ۱۰ درصد این خدمات به زنان معتاد ارائه می شود که البته در تهران مراکز مخصوص زنان بیش از سایر استان ها است. همچنین در سال جاری برنامه ای ویژه برای توسعه مداخلات زنانه و همچنین افراد زیر ۱۸ سال در دستور کار داریم که پروتکل آن نوشته شده و به صورت پایلوت اجرایی خواهد شد.

محسنی بندپی در پاسخ به اینکه آیا تعداد کارتن خواب های زن یک سوم کل این افراد است، گفت: آمار دقیقی در این خصوص نداریم، اما بر اساس مطالعات انجام شده از میان ۱۵ تا ۲۰ هزار کارتن خواب ۱۰ تا ۱۵ درصد زنان هستند.

رئیس سازمان بهزیستی درباره بیمه معتادان نیز گفت: بر اساس تبصره دو ماده ۱۵ مبارزه با مواد مخدر، دولت موظف است هزینه درمان معتادان کم بضاعت و بی‌بضاعت را بر عهده بگیرد. در سال گذشته سازمان بیمه سلامت ۳۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص داده است که لازمه هزینه‌کرد آن بود که دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها اجرایی شود و به تصویب هیات وزیران برسد که در سال ۹۳ این اقدام، انجام و قرار شد تمام جمعیت معتادان تحت پوشش قرار بگیرد اما اولویت‌بندی در نظر گرفته شد که اولویت با زنان، بیماران دارای HIV و کسانی که شرایط حادتری دارند، بوده است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۳۰ میلیارد تومان اختصاص یافته در سال گذشته با توجه به اینکه هزینه نشده، چه سرنوشتی داشته است؟ گفت: ما این پول را حفظ کرده‌ایم و به اعتبارات سال ۹۴ افزوده‌ایم که اکنون ۶۰ میلیارد تومان است اما در حقیقت باید ۲۰۰ میلیون تومان نیز روی آن بگذاریم. برآوردمان از سازمان سلامت این بود که ۴۰۰ میلیارد تومان برای ۱۵۰ هزار نفر نیاز است.

۲۴مرکز زنان آسیب دیده را پذیرش می کنند

رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که آیا مراکزی برای پذیرش زنان بی‌خانمان به همراه فرزندانشان برای شب‌ها وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر ما ۲۴ مرکز بازپروری زنان آسیب‌دیده داریم که زنان را پذیرش می‌کنند و تنها یک مرکز برای حمایت زن و خانواده وجود دارد که زنان به همراه کودکانشان به آن مراکز می‌روند. اکنون با یک بخش غیردولتی نیز وارد مذاکره شده‌ایم که با کمک شهرداری مجوز می‌دهیم و در قالب سوئیت‌های کوچک از خانم‌ها حمایت کنند که تنها خدمات شبانه نباشد و در طول روز نیز بانوان بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

بندپی گفت: ظرفیت مرکز ما اکنون ۴۰ تا ۵۰ نفر است که ۱۴ یا ۱۵ نفر در آن ساکن هستند و هنوز ظرفیت دارند.

او ادامه داد: از آخرین برآوردی که در دی ماه سال ۹۳ داشته‌ایم، ۵۳ هزار خانوار پشت نوبت بوده‌اند. در حال حاضر در حال برآورد اطلاعات از استان‌های مختلف هستیم و اینکه خانوارهایی که آسیب‌پذیری بیشتری دارند، تحت پوشش قرار داده‌ایم. بنا داریم از آبان ماه افزایش افراد تحت پوشش را به تناسب منابع، عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: سه میلیارد تومان برای احداث شیرخوارگاه جدید واگذار شده است که البته برآوردمان برای احداث بنا ۱۰ میلیارد تومان است.

رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به سوالی درباره افزایش مستمری مددجویان، گفت: در حال حاضر به لحاظ اقتصادی می‌دانیم در چه شرایطی هستیم. بودجه همه دستگاه‌های مصوب مجلس ۲۰ درصد کم می‌شود . در بدترین شرایط فروش نفت هستیم. ما علاقه‌مند هستیم که شش میلیون نفر‌ از بهزیستی مستمری بگیرند، اما این امر هشت هزار میلیارد تومان بار مالی ایجاد می‌کند. پیشنهاد ما این است که به جای یارانه‌ای که به ۷۷ میلیون نفر جمعیت به صورت غیرعادلانه پرداخت می‌شود، یارانه با پس‌انداز به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی مفید واقع شود.

بندپی در ادامه گفت: مبلغ مستمری تک نفره‌ها ۵۰ هزار تومان، دو نفره ۶۰ هزار تومان و پنج نفره حدود ۱۰۰ هزار تومان است که امسال افزایشی نداشته‌ایم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین