کد خبر: ۳۰۷۷۱۹
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳

نفس رودخانه کشکان به شماره افتاده است+تصاویر

کشکان یکی از سه رودخانه بزرگ لرستان و شاهرگی حیاتی که زمانی منشا سرزندگی و شادابی در این استان بود با بحران شدید کم آبی و خشک شدن روبرو است .
آفتاب‌‌نیوز :
استان لرستان که سرزمین آبشارها و رودهای خروشان است امروزه با بحران بی آبی روبرو شده و رگهای حیاتی این سرزمین یکی پس از دیگری در حال بی جان شدن و خشک شدن است. 

به گزارش ایرنا، حوضه آبریز کشکان در یکی از سرشاخه های پر آب رودخانه کرخه قرار دارد و حدود یک سوم از خاک لرستان را در برمی گیرد و شهرستان های خرم آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر در مسیر حرکت آن قرار دارند. 

این حوزه آبریز از سمت شمال غرب به رودخانه گاماسیاب، غرب و جنوب غربی به رودخانه سیمره و از شرق به سر شاخه های فرعی رودخانه دز و از جنوب به زیر حوزه های مشرف به رودخانه کرخه محدود می شود. 

این حوزه راهبردی تامین آب استان و حتی کشور در تقسیم بندی هیدرولوژی ایران جزئی از حوضه آبریز خلیج فارس به شمار می آید و سر شاخه های اصلی آن از دامنه کوه های مرتفع و برفگیر گرین و میش پرور سرچشمه می گیرند. 

در طول مسیر اصلی دیگر رودخانه های فرعی نظیر چم زکریا، خرم رود، چولهول و مادیان رود می پیوندند و سرانجام به صورت یک سیستم واحد رودخانه کشکان را تشکیل می دهند. 

این در حالی است که در حال حاضر این ظرفیت عظیم الهی به دلیلی کم توجهی در حال از دست رفتن است . 

خطر خشکیدگی رودخانه کَشکان در استان لرستان موضوعی است که در چند سال اخیر مدام از سوی کارشناسان و رسانه ها به مسئولان استان هشدار داده شده بود اما اهمیت ندادن به این موضوع و نداشتن تصمیم جدی از سوی مسوولان استان سبب شد که این کابوس به واقعیت تبدیل شده و بخشی از این رودخانه حیاتبخش که نقش مهمی در کشاورزی استان لرستان دارد خشک شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره گفت:در چند نقطه مسیر رودخانه از جمله نزدیک پلدختر و چم گردالی جریان آب کاملاَ قطع شده که در تاریخ این رودخانه بی سابقه بوده و به یک فاجعه عظیم زیست‎محیطی در مسیر کشکان و سیمره منجر شده است. 

مهرداد فتحی بیرانوند افزود :خشک شدن رودخانه کشکان در شرایطی رخ داده که در منطقه پلدختر یک هزار و270 و در سطح استان لرستان 1,383 تلمبه آب غیرمجاز برای برداشت آب از این رودخانه وجود دارد.

وی اظهار کرد : کشت برخی محصولات مانند هندوانه، طالبی و برنج در این منطقه آب بسیاری طلب می کند. 

فتحی بیرانوند تصریح کرد :در حال حاضر رودخانه کشکان در بخشی از شهرستان کوهدشت تا شهرستان پلدختر در منطقه چم مهر و هلوش خشک شده و حیات آبزیان از بین رفته است. 

فتحی بیرانوند گفت: بر اساس کنوانسیون یک سوم حقابه ها مربوط به حوزه اکوسیستم محیط زیست است که این حقابه نه تنها در لرستان تامین نشده بلکه حیات زیست محیطی لرستان در حال نابودی است. 

وی افزود :این رودخانه و سر شاخه های آن در تأمین آب کشاورزی شهرستان های الشتر، خرم آباد و پلدختر نقش بسیار مهمی دارد .

فتحی بیرانوند اظهار کرد :حدود 82 درصد از اراضی کشاورزی شهرستان پلدختر، توسط رودخانه کشکان تأمین می شود و این رودخانه در واقع شاهرگ حیاتی پلدختر محسوب می شود . 

وی با تاکید بر اینکه در اثر بروز خشکسالی های اخیر به مقدار زیادی از حجم آب این رودخانه کاسته شده است تصریح کرد :علت های فراوانی در سال های اخیر مبنی بر کاهش میزان آب این رودخانه و سر شاخه های آن بیان شده است که برای ارزیابی و فهم دقیق علت های کم شدن دبی آب حوزه کشکان باید اظهار نظر دقیق و کارشناسی انجام شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین