کد خبر: ۳۰۷۸۰۸
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶

سخنگوی قوه قضاییه: چند عضو هیات مدیره شرکت توسعه میزان دستگیر شدند

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تعدادی از اعضای هیات مدیره شرکت توسعه میزان به اتهام اخلال در نظم اقتصادی کشور و خیانت در امانت دستگیر شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز دوشنبه در هشتاد ویکمین نشست خبری خود افزود: قرار بود شرکت توسعه میزان در بانک صادرات ادغام شود، اما اعضای هیات مدیره موسسه این موضوع را قبول نکرده و اقدامات لازم را انجام ندادند.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: به همین منظور تعدادی از اعضای هیات مدیره بازداشت شدند و برای این شرکت مدیر تسویه انتخاب شد و در حال انجام اقدامات قانونی برای تسویه است تا پول مردم را بدهند و مردم متضرر نشوند.

محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: اتهامات آنان، اخلال در نظم اقتصادی کشور و خیانت در امانت است که این اتهامات اکنون در حال بررسی است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همچنین در جریان بررسی فتنه 88، پنج نفر از کسانی که در این فتنه فعالیت داشتند، دستگیر شدند که برخی آنها در خارج و برخی داخل ایران بودند و پرونده آنها به دادگاه رفته است.

محسنی اژه ای افزود: پرونده این افراد در دادگاه بدوی رسیدگی شده و آنان محکوم شناخته شده اند اما حکم آنها قابل اعتراض است.

وی ادامه داد: همچنین دو تا سه نفر در جریان این فتنه، ممنوع الخروج شده اند و افرادی که برخی آنها نیز در خارج کشور هستند، همچنان تحت تعقیب قرار دارند که اگر به کشور بیایند، محاکمه آنها حضوری و اگر نیایند ممکن است غیابی برگزار شد.

محسنی اژه ای گفت: این افراد محکوم به حبس هستند اما از گفتن میزان حبس و جزییات آن معذورم.

** دستگیری چهار وکیل

سخنگوی دستگاه قضا گفت: با توجه به اینکه یکی از اولویت های ما مبارزه با فساد در داخل یا خارج قوه قضاییه است، به همین منظور چهار وکیل از وکلای متخلف به اتهام دریافت رشوه دستگیر شدند.

محسنی اژه ای افزود: همچنین چهار کارمند قوه قضاییه بازداشت شدند و شش تا هفت دلال که با جعل عنوان، سر مردم کلاه گذاشته اند، دستگیر شدند و این افراد با وکلا و کارمندان متخلف مرتبط بودند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برخی افرادی که در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و توهین به مقدسات یا افراد و نهادها کرده اند، توسط پلیس فتا شناسایی و بازداشت شده اند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: کسانی که تصور می کنند در فضای مجازی قابل پیگیری نیستند، اشتباه می کنند و دیر یا زود شناسایی می شوند و اگر کسانی هنوز دستگیر نشده اند به معنای این نیست که شناسایی نشده اند.

** اقدامات قوه قضاییه در حوزه مبارزه با مواد مخدر

محسنی اژه ای گفت: در حوزه مواد مخدر، اقداماتی داشته ایم که منجر به اجرای احکام و دستگیری نیز شده است؛ عمده دستگیری های مربوط به باندهای عمده در زمینه خرید، توزیع و فروش مواد مخدر است.

وی ادامه داد: اخیرا اطلاعات اصفهان، تلاش خوبی در این زمینه داشته بطوریکه دو باند نسبتا قوی را متلاشی کرده و از آنها 190 کیلوگرم تریاک و 140 کیلوگرم هروئین کشف کرده اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همچنین در استان یزد 900 کیلوگرم تریاک و بیش از یکصد کیلوگرم حشیش از قاچاقچیان و کسانی که در امر مواد مخدر فعالیت دارند، کشف شده است.

وی افزود: خانواده ها در زمینه مواد مخدر باید بیشتر مراقب فرزندان خود باشند.

** بخش نامه رییس قوه قضاییه موجب افزایش جرم نشده است

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه از زمان ابلاغ بخش نامه رییس قوه قضاییه برای کاهش ورود زندانیان به زندان، جرایم بیشتر شده، گفت: این ابلاغ رییس قوه قضاییه موجب افزایش جرم نشده است.

وی با بیان اینکه بخشی از این بخش نامه به قانون تبدیل شده، افزود: سیاست کلی ما حبس زدایی است و تا جاییکه مقدور است حبس زدایی و حتی جرم زدایی می کنیم.

محسنی اژه ای ادامه داد: ضرورت ندارد بازداشت افرادی که نباید بازداشت شوند صورت گیرد و البته برخی طبق قانون باید بازداشت موقت شوند که مشمول این نبودند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: این بخش نامه نمی تواند موجب افزایش جرایم شود بلکه در کاهش جرایم و رفع مشکلاتی که ممکن است برای خانواده فرد زندانی پیش می آید، نیز کمک می کند.

** از ظرفیت های قانونی موجود برای کاهش طلاق استفاده شود

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگار دیگری درمورد یکی از محورهای بیانات مقام معظم رهبری با عنوان صلح و سازش مانعی برای طلاق توافقی در دیدار مسوولان قضایی، اظهار داشت: امروز در جامعه هر فردی کاملا می تواند احساس کند که هر چقدر کانون خانواده گرم تر، مستحکم تر و پایدارتر باشد به نفع همه جامعه است در غیر این صورت مشکلاتی پیش می آید.

محسنی اژه ای با بیان اینکه راهکار کاهش طلاق غیر از بحث قضایی، فرهنگسازی است، گفت: اصحاب رسانه و هر فردی که تریبون در دست دارد، می تواند مضرات طلاق را که در اسلام و قران مغضوب واقع شده، بیان کند.

وی درباره طلاق توافقی افزود: قانون و شرع می گوید اگر چنانچه کار به طلاق رسید، یک نفر از خانواده مرد و یک نفر از خانواده زن بنشیند و برای صلح و سازش تلاش کنند و اگر تلاش آنها به نتیجه نرسید، آخرین راه طلاق باشد.

محسنی اژه ای ادامه داد: قوه قضاییه به شدت در مقام این است که چه تمهیداتی انجام دهد و البته بخشی از این مشاوره ها در دادگاه ها واقعی نیست و آن گونه که باید، تلاش برای اصلاح ذات البین انجام نمی شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: اگر قانون مشکل دارد اصلاح و اگر کمبود قانون داریم، تصویب شود و البته اگر می شود از ظرفیت قانون موجود برای کاهش طلاق کمک گرفت، باید از این ظرفیت بهره برد.

** اقدامات فوق العاده ای برای پرونده میلیاردر نفتی 

خبرنگاری به نامه جمعی از نمایندگان مجلس که خواستار ملاقات با میلیارد نفتی در زندان بودند، اشاره کرد و گفت، این نمایندگان گفته اند قوه قضاییه کار چندانی در این خصوص انجام نداده و این فرد اصلا در بازداشت به سر نمی برد که سخنگوی قوه قضاییه چنین پاسخ داد: تا کنون از هیچ نماینده ای نشنیدم که بگوید او در زندان نیست و بسیار بعید می دانم که نماینده ای چنین حرفی بزند.

وی ادامه داد: اینکه می گویید کار قابل توجهی نشده، یا اینکه در جریان نیستند و این حرف صحیح نیست یا اینکه اگر در جریان هستند چنین حرفی نمی زدند.

محسنی اژه ای افزود: از زمان بازداشت میلیاردر نفتی، اقدامات فوق العاده ای انجام شد که شاهد این ادعا، کیفرخواست ارسال شده به دادگاه است.

به گفته وی، دادگاه با این حجم کیفرخواست نمی داند تا چه مدت باید آن را مطالعه کند و از آنجا که متهم در زمان دادسرا هیچگونه همکاری نکرده، برای ردیابی اموال او اقدامات فوق العاده ای در داخل و خارج از کشور انجام شده است.

محسنی اژه ای افزود: در این زمینه هیات هایی به خارج از کشور برای ردیابی اعزام شده اند و در داخل کشور نیز هیات هایی به چندین بانک مراجعه کرده اند.

وی با بیان اینکه وکلای این پرونده باید در رسیدگی به پرونده وقت بسیاری بگذارند، گفت: آنها نباید پرونده های دیگر را همزمان در اختیار داشته باشند و نباید مانند یک کارمند اداری، بلکه باید روزی هشت ساعت روی این پرونده وقت بگذارند.

محسنی اژه ای تصریح کرد: هر یک از نمایندگان مجلس طبق قانون درخواستی داشته باشد، درخواست آنها پذیرفته می شود.

**واکنش به اظهارات اشرفی اصفهانی در پرونده حمید بقایی

سخنگوی دستگاه قضا درباره اظهارات اشرفی اصفهانی رییس شعبه تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری که گفته بود حمید بقایی سرمایه های فراوانی را از کشور خارج کرده، گفت: اگر کسی محتویات پرونده قضایی را مطرح کند، خلاف است و نمی دانم این آقایی که اسم برده اید چه گفته و بعید می دانم از رونده قضایی اسم برده باشد.

محسنی اژه ای افزود: ممکن است وی در حیطه اختیارات خود در تخلفات اداری مطالبی را بیان کرده باشد، اما اگر در زمان بازجویی ایشان چیزی گفتند، صحیح نیست.

وی درباره اینکه چه کسانی غیر از بقایی در این پرونده مطرح هستند، گفت: تا مراحل نهایی رسیدگی به این پرونده، امکان اظهار نظر وجود ندارد و نمی توان گفت که چه افراد دیگری در این پرونده دخیل هستند.

** تلاش قوه قضاییه لطمه ندیدن مردم است

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مبنی بر نامه تعدادی از نمایندگان مجلس و درخواست آنها از رییس قوه قضاییه برای آسان تر گرفتن پرونده های پدیده شاندیز و موسسه میزان اظهار داشت: در پرونده های این چنینی، تلاش گسترده قوه قضاییه این است مردم لطمه نبینند و به پول خود برسند.

وی ادامه داد: نهایت تلاش برای هدر نرفتن پول مردم در پدیده شاندیز و موسسه میزان انجام شده است.

محسنی اژه ای با بیان اینکه از بانک مرکزی نسبت به موسسه میزان اعلام جرم شده، گفت: وقتی این موسسه منحل شده و حتی حاضر نیست همکاری کند و با بانک صادرات ادغام شود، قوه قضاییه نمی تواند بیش از این کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین