کد خبر: ۳۰۸۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲

قیمت کالاهای اساسی در پساتحریم کاهش می‌یابد؟

به اعتقاد تعدادی از روسای اتحادیه هایی که با کالاهای اساسی مورد نیاز مردم سر و کار دارند،‌ لغو تحریم ها منجر به کاهش قیمت کالاهای اساسی خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
با انجام توافقات و برنامه‌ریزی برای لغو تحریم‌ها علیه ایران، این انتظار می‌رود که به خاطر اتفاقاتی مانند دسترسی ایران به بازارهای جهانی، سهولت مبادله پول و ارزان‌تر شدن حمل‌ونقل و... قیمت محصولات وارداتی در ایران تغییر کند و در واقع با روند کاهشی قیمت برخی محصولات رو به رو باشیم. 

در این میان شاید یکی از حساس‌ترین حوزه‌هایی که تغییر قیمت محصولات در آن حایز اهمیت باشد، مربوط به کالاهای اساسی مصرفی مردم است. به زعم روسای اتحادیه‌های مواد غذایی، ما با کاهش قیمت در حوزه انواع مواد غذایی روبه‌رو خواهیم بود.

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه سبزی‌و میوه‌فروشان، در این زمینه به اقتصادنیوز اظهار کرد: به طور کلی بیش از 95 درصد از محصولات میوه مصرفی مردم ما، در کشور تولید می‌شود. بنابراین لغو تحریم‌ها تاثیر مستقیمی بر قیمت محصولات ما نخواهد داشت.

او افزود:  ممکن است شاهد تاثیر مستقیم لغو تحریم‌ها بر برخی میوه‌ها مانند موز، آناناس، انبه یا برخی دیگر از محصولات باشیم که قاچاق می‌شوند چون با ارز ارزانتر وارد خواهند شد.

رئیس اتحادیه سبزی‌و میوه‌فروشان، بیان کرد: ولی پیش‌بینی من این است که لغو تحریم‌ها بر قیمت انواع میوه، تاثیر غیر مستقیم خواهد گذاشت. با ارزان‌ شدن کود، سم و دانه‌های دامی، قیمت تولید میوه برای تولیدکننده پایین آمده و میوه عرضه شده به بازار نیز ارزان‌تر خواهد شد.

همچنین محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در این باره به اقتصادنیوز گفت: حتما لغو تحریم‌ها تاثیر گذار است. حتی اگر قیمت ارز تغییری نکند به این دلیل که واسطه از میان برداشته می‌شود و انتقال پول با کارمزد انجام نمی‌شود و همچنین بیمه بارها با قیمت پایین‌تری انجام می‌شود طبیعی است که روی قیمت نهایی مواد غذایی تاثیر گذار خواهد بود.

آقاطاهر افزود: اگر قیمت دلار هم کاهش یابد، ما شاهد ارزان‌تر شدن محصولات غدایی خواهیم بود هر چند که به نظر من در مجموع حتی بدون کاهش قیمت دلار نیز، محصولات غذایی تا 20 درصد کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد.

همچنین مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، درباره تاثیر لغو تحریم‌ها روی قیمت محصولات مرغ و ماهی به اقتصادنیوز بیان کرد: در این زمینه نیز ما شاهد کاهش قیمت خواهیم بود ولی این اتفاق با فاصله رخ می‌دهد. تا تحریم‌ها برداشته شده و نهاده‌های تازه از برزیل و اکراین خریداری شود حداقل شش ماه تا یکسال طول می‌کشد.

او افزود: بعد از آن نیز، تا نهاده‌ها به دست تولیدکننده برسد و بخواهد مرغ جدید را با قیمت اعلام شده پرورش دهد، حدود دو ماه می‌گذرد بنابراین تا اینکه محصولات مرغی متاثر از لغو تحریم‌ها به دست مردم برسد حداقل هشت ماه طول می‌کشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین