کد خبر: ۳۰۸۹۸۳
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳

شمارش معکوس برای تسویه بدهی شل به ایران

با نزدیک شدن به روزهای پایانی تحریم های اعمال شده علیه کشورمان، شمارش معکوس برای بازگشت پولهای نفتی بلوکه شده آغاز شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
از جمله این پولهای بلوکه شده بدهی2.8 میلیارد دلاری شرکت چند ملیتی شل به ایران است که به رغم تلاشهایی که طی سال های گذشته کرده نتوانسته این بدهی را تسویه کند، اکنون با ابراز تمایل شل برای ازسرگیری حضور در پروژه های نفت و گاز ایران زمان تسویه بدهی نیز فرا رسیده است.

به گزارش ایسنا، تحریم های بانکی در کنار تحریم صنعت نفت و گاز نه تنها این بخش بلکه بخش های دیگر صنعت کشور را با مشلات بسیاری روبه رو کرد و موجب شد که نقل و انتقالات پولی سخت شده و مشکلات ناشی از آن خرید تجهیزات مورد نیاز صنایع کشور را سخت تر کند.

در پی اعمال تحریم های نفتی علیه ایران از سال 2012 شرکت‌های بزرگ نفتی مانند شل، توتال و استات اویل از ایران خارج شدند و در پی مشکلات ناشی تحریم های بانکی که نقل و انتقالات پول را دچار مشکل کرد، فروش نفت ایران به این شرکت‌ها به تدریج متوقف شد.

شرکت نفتی «رویال داچ شل» از جمله این شرکت ها بود که با توجه به مشکلات ایجاد شده در زمینه واریز پول نفت به حساب ایران به دلیل تحریم‌ها، فروش نفت ایران به این شرکت از اواخر فروردین ماه 1391 با اعلام رسمی رستم قاسمی، وزیر نفت وقت متوقف شد.

بر اساس این گزارش اکنون بیش از سه سال از توقف فروش نفت ایران به شرکت انگلیسی - هلندی "شِل"می‌گذرد و به دلیل تحریم‌های اعمال شده،‌ همچنان بدهی 2.8 میلیارد دلاری این شرکت نفتی به ایران به دلیل تحریم‌ها و مشکلات موجود در نقل و انتقال پول تسویه نشده است.

در عین حال حال بدهی یونان، ایتالیا و شرکت چند ملیتی شل به ایران در مجموع چهار میلیارد دلار است. ضمن‌ این‌که هفت میلیارد یورو از پول شرکت نفت نیز در هندوستان بلوکه شده که مذاکرات ایران و هند برای چگونگی آزادسازی این دارایی ها آغاز شده است.

در بین بدهکاران نفتی ایران، "شل" طی سال های گذشته بارها برای پرداخت بدهی خود به ایران اعلام آمادگی کرد و حتی در مقطعی اعلام کرد که آمادگی پرداخت بدهی ایران با غلات و دارو را دارد اما انگلیس مانع از تلاش‌های این شرکت برای پرداخت بدهی خود شد.

در جریان یکصد و شصت و هفتمین اجلاس اوپک نیز وزیر نفت کشورمان با مدیران برخی شرکت‌های نفتی از جمله بن فان بردن - مدیرعامل شل - دیدار کردو به نظر می رسد که در جریان این دیدار مذاکراتی درباره بدهی نفتی این شرکت به ایران صورت گرفته است.

مدیرعامل شل با بیان اینکه اطمینان می‌دهم بدهی‌های خود را در سریعترین زمان ممکن پرداخت می‌ کنیم، گفته بود که پرداخت بدهی‌ها تنها با لغو تحریمها و دریافت مجوز از بریتانیا، هلند و آمریکا امکان‌پذیر خواهد بود.

این شرکت اخیرا نیز خواستار همکاری و مشارکت در پروژه های نفت و گاز ایران با رعایت کامل قوانین موجود در بندهای توافق هسته ای است.

شل تا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی سابقه مشارکت در توسعه میادین نفتی ایران همچون طرح توسعه میادین نفتی سروش و نوروز را داشت و یکی از مشتریان نفت سنگین ایران نیز بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین