کد خبر: ۳۰۹۰۶۵
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹

وزیر اقتصاد و انرژی آلمان تشریح کرد: زمینه‌های مورد علاقه آلمان برای همکاری با ایران

وزیر اقتصاد و انرژی آلمان گفت:‌ اقتصاد آلمان به مواد خام نیاز دارد و ایران می‌تواند شریک مطمئنی در این زمینه باشد ضمن اینکه دو کشور در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی نیز می‌توانند همکاری کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
 سیگمار گابریل در حاشیه جلسه هیات بازرگانی ایران و آلمان ضمن تشکر از ایران برای مهمان‌نوازی صورت گرفته از هیات آلمانی، گفت: طی سال‌های گذشته اتفاقات بسیاری افتاده که باعث شده همکاری‌های ایران و آلمان تا حدودی محدود شود این در حالی است که ایران و آلمان سابقه همکاری دیرینه دارند.

به گزارش ایسنا،وی با اشاره به اینکه آخرین سفر یک وزیر آلمانی به ایران مربوط به 13 سال پیش و در آگوست سال 2002 صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: امروز در حضور شما هستم تا باب جدیدی را در روابط اقتصادی ایران و آلمان بگشاییم.

قائم مقام صدراعظم آلمان ضمن تشکر از وزیر خارجه آلمان جهت تلاش صورت گرفته به منظور دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق، گفت: تجربه نشان داده که رفاه و امنیت با مذاکره و گفت‌وگو به بار می‌نشیند.

گابریل با بیان اینکه یک بحران سیزده ساله در بستر گفت‌وگو به راه‌حل رسیده است، گفت: با کاهش برنامه هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها گام به گام در جهت گسترش روابط با ایران حرکت می‌کنیم تا روابط اقتصادی بین دو کشور را از سر بگیریم.

وی با اشاره به حضور هیات آلمان با 90 شرکت این کشور که برخی از آنها دارای نمایندگان ایرانی هستند، گفت: در گذشته حجم تجارت بین ایران و آلمان 9.4 میلیارد یورو بوده است که اکنون کاهش یافته است.

وزیر اقتصاد و انرژی آلمان با اشاره به اینکه میزان مبادلات تجاری ایران و چین را بررسی کرده‌ام، گفت: زمینه برای افزایش تجارت ایران و چین فراهم است، آنطور که در گذشته با ماشین‌آلات صنعتی میزان تجارت به طور چشمگیر افزایش یافته بود.

گابریل اضافه کرد: بر این باورم که شرکت‌های آلمانی با برداشته شدن گام به گام تحریم‌ها نقش عمده‌ای را در صنعت ایران ایفا خواهند کرد.

وی صنایع ماشین‌سازی، خودروسازی، پتروشیمی، انرژی‌های سنتی، بهینه‌سازی بهره‌وری از انرژی، محیط زیست و بازیافت زباله را از زمینه‌های همکاری با ایران عنوان و اظهار کرد: توصیه می‌کنم که شرکت‌های آلمانی جهت فروش و تجارت با ایران آماده شوند و به ایرانی‌ها به عنوان همکار اقتصادی نگاه کنند.

وی با اشاره به اینکه آلمانی‌ها مایل به انتقال دانش فنی و همچنین آموزش به ایران هستند، گفت: باید همکاری‌های اقتصادی را با همکاری‌های عملی انجام دهیم.

به گفته او، دوستی واقعی زمانی متبلور می‌شود که با صراحت و همگام با هم پیش برویم و به رغم همه همکاری‌های موجود بر سر نقاط اختلاف مذاکره کنیم.

گابریل اظهار کرد: حال که ایران بخش عمده‌تری از جامعه بین‌الملل می‌شود گفت‌وگو درباره موضوعی که شرق و غرب را به هم وصل می‌کند با احترام به تفاوت موجود باید صورت بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین