کد خبر: ۳۰۹۱۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
بی بی سی:

رد توافق وین در کنگره پیامدهای بسیار سنگین جهانی برای آمریکا دارد

بی بی سی با تاکید بر اینکه «پرخاشگری های هسته ای ضدایرانی بنیامین نتانیاهو بی نتیجه ماند»، نوشت: نخست وزیر اسراییل بیش از10 سال نسبت به مسلح شدن اتمی ایران هشدار داد که عملی نشد، مثل کارتون معروف بمب که به سازمان ملل برده بود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری افزوده است: در این سال ها اتفاقات متعددی هم دررابطه با برنامه اتمی ایران اتفاق افتاد، مثل حملات ویروسی یا ترورهای متعدد که ایران به طور صریح به اسراییل نسبت داد و محافل خبری وکارشناسی بین المللی هم این احتمال را رد نکردند.

شبکه انگلیسی ادامه داد: نتانیاهو آن قدر درباره خطر ایران و قصد این کشور برای نابود کردن اسراییل حرف زده است که روزنامه هاآرتص چند روز پیش پس ازتوافق وین نوشت که «شدت تعلق خاطر وی به بحث تهران، به اسراییل صدمات زیادی زد.»

مهمترین دلیلی که مخالفان سیاست نتانیاهو مطرح می کنند، این است که رابطه تل آویو واشنگتن را به شکل خطرناکی به تیرگی کشاند، بویژه وقتی به رغم خشم و نارضایتی آشکار مقامات دولت باراک اوباما، در کنگره آمریکا سخنرانی کرد.

برخی دراسراییل می گویند: این سخنرانی وموضع گیری های پرخاشگرانه نتانیاهو درباره سیاست های آمریکا در قبال مذاکرات با ایران، عملا باعث شد واشنگتن اسراییل را از گردونه اثر گذاری روی فرایندها کنار بگذارد.

به هرحال، اکنون مذاکرات به یک نتیجه مشخص ونهایی رسیده است و ظاهرا با خواست تل آویو فاصله فاحشی دارد. بی بی سی افزود: قطعنامه شورای امنیت سازمان در باره تحریم های ایران هم که دوشنبه (دیروز) تصویب شد قطعنامه های قبلی را لغو کرد، قطعنامه هایی که به نوعی مورد تایید اسراییل هم بود و توقف غنی سازی در ایران را شامل می شد.

بی.بی.سی ادامه داد: اکنون نخست وزیر اسراییل که نتوانست جلوی توافق را بگیرد ، به کنگره آمریکا چشم دوخته است؛ او و لابی طرفدارش در آمریکا مثل آیپک، اصرار دارند که کنگره این توافق را رد کند. احتمالی که وجود دارد، ولی پیامدهای آن برای آمریکا درجهان بسیار سنگین است.

بی بی سی با اشاره به اینکه آمریکایی ها بارها گفته اند نسبت به امنیت رژیم صهیونیستی متعهدند، ادامه داد: روزنامه تایمز آو اسراییل نوشت که برخی مقامات دولت اوباما از اعطای بسته امنیتی بی سابقه ای به تل آویو حرف زده اند.

به نوشته این روزنامه، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا گفته است: نتانیاهو این بسته را رد کرده وگفته اگر توافق وین، برای اسراییل امنیت بیشتری می آورد، چرا واشنگتن مایل است به تل آویو غرامت بدهد؟

حالا هم که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا دراسراییل به سر می برد و به منطقه رفته تا به متحدان واشنگتن اطمینان خاطر بدهد که آمریکا ازمتحدانش حمایت خواهد کرد. این درگذشته بارها اتفاق افتاده که اسراییل به خاطر یا پس ازتحولات بزرگ درمنطقه، مثل صلح اسراییل با مصر، بسته های کمک نظامی واقتصادی کلان از آمریکا دریافت کرده است.

در این میان و درعین طرح انتقادها به توافق وین درون اسراییل، چهره های کارشناسی و امنیتی نظر دیگری دارند و آمی آیالون رییس سابق سرویس امنیت داخلی اسراییل(شین بت) گفته که «در خاورمیانه امروز، توافق وین، از گزینه های دیگر بهتر بود.»

شاباتی شاویت رییس سابق موساد هم گفته که عربستان و اردن می توانند در کنار اسراییل قرار بگیرند و به نظر می رسد منظور او صف بندی ضد ایرانی در منطقه باشد.

بی.بی.سی در پایان افزود: برخی ناظران احتمال می دهند، نگرانی بزرگ نتانیاهو می تواند این هم باشد که با کنار رفتن سوژه ایران از صدر خبرهای منطقه و جهان که احتمالا پس از توافق وین رخ خواهد داد، ادامه سیاست های جاری تل آویو مانند بحث مذاکرات با فلسطینی ها و شهرک سازی برای یهودیان در اراضی اشغالی فلسطینی ها که موجبات خشم آمریکا و اروپا را فراهم کرده، در حوزه های مختلف دشوارتر شود،
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین