کد خبر: ۳۰۹۲۲۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲

اقدامی نادرست که موجب ایست قلبی می‌شود

یک کارشناس درمانی جمعیت هلال‌احمر استان همدان گفت: کاهش ناگهانی دمای بدن در افراد گرمازده موجب ایست قلبی می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : "محمدرضا اعتصام" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فردی که دچار گرمازدگی شده است دمای بدنش افزایش می‌یابد بنابراین در انجام کمک‌های اولیه برای پایین آوردن دمای بدن باید در نظر داشت که به تدریج این اقدام صورت گیرد چرا که در اثر پایین آمدن ناگهانی دمای بدن فرد دچار ایست قلبی و یا سنگ‌کوب می‌شود.

وی با بیان اینکه گرمای بالای محیط، رطوبت بالا و فعالیت‌های بدنی شدید از عوامل مهم ایجاد گرمازدگی در افراد است، افزود: در شرایط فوق بدن قادر به تعدیل گرما نخواهد بود و به علت دفع مایعات آب و نمک از طریق تعریق، فرد دچار گرمازدگی می‌شود.

این کارشناس درمانی جمعیت هلال‌احمر استان ادامه داد: گرمازدگی در دو نوع خستگی گرمایی و حمله گرمایی(گرمازدگی) در افراد ایجاد می‌شود، علائم خستگی گرمایی نسبت به گرمازدگی از شدت کمتری برخوردار است اما با این حال با علائمی نظیر ضعف، بی‌حالی، تهوع، استفراغ، پوست سرد و مرطوب، تعریق شدید، سردرد و انقباضات عضلانی در افراد ظاهر می‌شود.

اعتصام اضافه کرد: حمله گرمایی (گرمازدگی) با علائمی مانند افزایش درجه حرارت بدن تا 40 درجه، نبض و تنفس تند، کرامپ‌های عضلانی و پوست بر افروخته که به صورت گرم و خشک است در بیمار ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به نقش مثبت اقدامات و کمک‌های اولیه در بیماری گرمازدگی، تاکید کرد: در صورت عدم توجه و درمان گرمازدگی عوارض شدیدی مانند عارضه سیستم عصبی و مغزی در کمین بیمار است.

کمک‌های اولیه در گرمازدگی

اعتصام اظهار کرد: در مرحله اول فرد گرمازده را به یک مکان خنک انتقال می‌دهیم و در صورت هوشیاری بیمار آب و مایعات خنک را به خورد فرد می‌دهیم، قدم دوم خارج کردن لباس‌های بیمار و پوشش آن توسط یک حوله و یا ملحفه مرطوب است.

این کارشناس هلال‌احمر تصریح کرد: در گام بعد نیز از یک پنکه برای خنک‌سازی محیط و یا باد بزن برای خنک کردن خود فرد استفاده می‌کنیم و بالا بردن پاهای مصدوم در حالتی که خوابیده از اقدامات بعدی کمک به بیمار است.

اعتصام گفت: در صورت وجود کرامپ و انقباض عضلانی در فرد گرمازده به شرطی که هوشیار باشد می‌توانیم از مایع نمکی ORS برای بهبود بیمار استفاده کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: به هیچ عنوان بیماری را که دچار گرمازدگی شده در معرض سرد کردن و کاهش ناگهانی دمای بدن قرار ندهید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین