کد خبر: ۳۰۹۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳

روحانی: بگذاریم مردم حرف بزنند/ پیام توافق این بود که دیگر یک ایرانی را تهدید نکنید

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه حرف ما از روز اول این بود که بگذاریم مردم حرف بزنند، بگذاریم مردم تصمیم بگیرند و ما به راستی مجری خاص مردم باشیم.
آفتاب‌‌نیوز :
 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز(۱ مرداد) در همایش ملی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه نظام سلامت که در سالن همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد، گفت: از حضور یکایک شما عزیزانی که برای امید، سلامت و رفاه مردم و در کاهش غم در خانه‌های مردم می‌کوشید‏، بسیار سپاسگزارم.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه علامت رشد و توسعه واقعی کشور به صنعت آن کشور نیست، اظهار داشت: علامت واقعی توسعه یک کشور به این نیست که وسایل رفاه لازم در اختیار مردم باشد. اگر جامعه‌ای نه تنها غم خود بلکه غم یکدیگر را داشتند و اگر جامعه‌ای تنها به فکر خود نبود و دیگران را هم مثل خود دید‏، اگر جامعه‌ای هر فردش تمام کشور را اعضای خانواده خود می‌دید؛ این کشور‏، توسعه‌یافته است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کشوری پیشرفته است که در آن غمخواری، خیرخواهی و تعاون‏ و نیکوکاری، گرفتن دست دیگران و کمک کردن به دیگران به عنوان یک اصل اساسی در آن کشور باشد.

روحانی با اشاره به رویکرد دولت یازدهم تصریح کرد: دولت یازدهم از ابتدا، مبنای کارش بر این بود که همه امور را با مشورت مردم و با مشورت متخصصین انجام دهد و تصدی هر کاری که مردم می‌توانند انجام دهند و جزو امور حاکمیت نیست، به مردم بازگردد. دولت باید در برابر مردم پاسخگو باشد؛ چون کشور از آن مردم است، پول بیت‌المال هم از آن مردم است.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اراده حاکم بر کشور نیز از اراده انسان‌ها نشات می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اگر ما توانستیم در این مسیر و در این راه قدم برداریم، به نظر من امیدها بازمی‌گردد و جامعه‌ای امیدوار و جامعه‌ای متحد خواهیم داشت. این سلامتی که ما از آن حرف می‌زنیم تنها سلامت جسم نیست، حتی تنها سلامت جسم و جان هم نیست؛ سلامت جسم, سلامت جان، سلامت اخلاق، سلامت معنویت، سلامت اخلاق حرفه‌ای در جامعه ما یک سلامت عام و جامع شامل همه ابعاد زندگی را می‌خواهیم. در این راستا اگر جامعه‌ای امیدوار و متحد شد، همه مشکلات را از پیش پای خود برمی‌دارد. در این صورت سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم جامعه می‌توانند در امور مهم اجتماعی، در امور بسیار مهم اقتصادی، در مسائل علمی، در مسائل فرهنگی بار مسئولیت را بر دوش بگیرند و دولت باید قدم به قدم تصدی امور را به مردم بازگرداند و این مردم هستند که قادرند با اراده خودشان پیچیده‌ترین معضلات منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز با انگشت تدبیر باز کنند.

وی ادامه داد: همه حرف ما از روز اول این بود که بگذاریم مردم حرف بزنند، بگذاریم مردم تصمیم بگیرند و ما به راستی مجری خاص مردم باشیم. مردم به خوبی می‌فهمند که چه راهی را باید انتخاب کنند، مردم به خوبی می‌دانند مصلحت آنها در چه مسیر و در چه راهی است.

روحانی افزود: مردم اگر ببینند مسئولین مجری مطالبات و خواست آنها هستند و در برابر ملت پاسخگو هستند، به صحنه می‌آیند، کنار نمی‌نشینند، نظاره‌گر نخواهند بود و اگر ملتی به صحنه بیاید، هیچ قدرتی نمی‌تواند برابر خواست این مردم شجاع و دلاور بایستد.

روحانی با اشاره به حصول توافق هسته‌ای یادآور شد: سوال اینجاست که چگونه گره هسته‌ای باز شد، چه کسی توانست پیام نویی را در منطقه و جهان طنین‌انداز کند. همه نگاه می‌کنیم ببینیم بندهای برجام چیست که البته این خوب است، همه نگاه می‌کنیم که بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ چیست، اما کار مهم‌تر و پیام مهم‌تر این است که کاری که دیپلمات‌های شما در صحنه‌های بین‌المللی انجام دادند، بالاتر از همه این‌ها است.

رئیس جمهور تصریح کرد: پیام این است که خشونت را کنار بگذاریم، پیام این است تهدید و ارعاب و تحریم را کنار بگذاریم، پیام این است دوران معامله برد- باخت تمام شده، پیام این است پیچیده‌ترین مشکل پای میز مذاکره حل خواهد شد، پیام این است که راه ما راه اعتدال است، راه ما راه ادب، اخلاق، منطق، استدلال، علم توام با شهامت و توام با هنر است.

وی ضمن تمجید از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کردند: دیپلمات‌های شما، این نمایندگان شما، دانش کافی داشتند و اگر دانش کافی نداشتند، موفق نمی‌شدند. قطعنامه‌های حقوقی راز و رمز بسیاری دارد. دانشمند و تحصیلکرده می‌خواهد، کسی را می‌خواهد که بار حقوقی این واژگان را بفهمد و بشناسد. ما به عالم و دانشمند نیاز داشتیم و اگر بگوییم در میان تمام کسانی که در دنیای سیاست و روابط بین‌المللی دانش انجام این کار را دارند، حداقل یکی از افراد برتر دنیا دکتر ظریف است، اغراق و مبالغه‌ای در کار نیست و اگر بگوییم در زمینه دانش هسته‌ای یکی از متخصصین سرآمد ما دکتر صالحی است باز هم اغراق و مبالغه نکرده‌ایم.

رئیس جمهور افزود: در طول مذاکرات ساعت‌های بسیار سختی بر این عزیزان و نیز بر ما گذشت. آقای ظریف به یاد دارد که حداقل دو بار بنده در لوزان پیغام دادم که میز مذاکره را ترک کنید و برگردید و در وین نیز بارها و بارها در حاشیه مذاکرات‌مان گفتم، اگر نمی‌پذیرند، همین امشب مذاکرات را ترک کنید و بازگردید. خدا می‌داند که از خدا استمداد می‌طلبیدم که باید این تصمیم را بگیرم و بگویم میز مذاکره را ترک کنید یا مذاکرات را ادامه دهید.

روحانی ادامه داد: بار مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش این عزیزان بود و می‌بایست در کنار استفاده از علم‌شان از هنرشان نیز بهره ببرند. مذاکرات مثل جراحی است، جراح زبردست هم هنرمند است، هم دانشمند و هنگامی که چاقوی جراحی را در دست می‌گیرد، می‌بایست هم دانش، هم شهامت وهم هنرش را به کار بگیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: سوال اینجاست که چرا این کار به خوبی پیش رفت؛ من این جمله را روز توافق وین نیز گفتم، تاریخ ورق خورد؛ برخی آن زمان فکر کردند، منظور من تنها ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ است؛ خیر تاریخ در ۲۴ خرداد ۹۲ ورق خورد.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: مردم در ۲۴ خرداد تصمیم بسیار مهمی را اتخاذ کردند مبنی بر اینکه اگر سانتریفیوژ بچرخد ولی زندگی نچرخد، آنها خواهند ایستاد و این اشتباه است که تمام کشور و زندگی مردم را فقط در چرخ سانتریفیوژ ببینند، این تصمیم اساسی بزرگ ملت ایران بود.

روحانی مردم ایران را ملتی بزرگ توصیف کرد و اظهار داشت: این ملت بیش از آنکه در تصور و مخیله دیگران باشد بزرگ است. ملتی صبور که سال‌ها تحریم و فشار در تمام سراسر زندگی‌شان را تحمل و صبر کردند. من در سفر سال ۹۲ و ۹۳ به سازمان ملل، به روسای کشورهای غربی به صراحت گفتم تحریم شما بر ملت ایران کار غیراخلاقی، غیرانسانی و ضدحقوق بشری است.

رئیس جمهور با اشاره به تحریم‌هایی که علیه ملت ایران صورت گرفته بود، تصریح کرد: آنها دارو را تحریم کردند، حالا اگر به آنها این را بگوییم به ما می‌گویند که خرید و فروش دارو آزاد بود، اما این مسئله سیستم بانکی می‌خواهد و شما سیستم بانکی را بسته بودید. ما با سیستم عهد قجر یعنی صرافی و دلالی کار می‌کردیم چراکه شما این تحریم کور، ضد انسانی و ضداخلاقی را انجام داده بودید.

وی اضافه کرد: یکی از همکاران ما برای تشخیص سرطان و بیماری مدارکش را به یکی از مراکز درمانی مجهز به آمریکا فرستاده بود، اما آنها گفتند که شما تحریم هستید و ما نمی‌توانیم تشخیص آن را اعلام کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در خصوص دستاوردهای دستیابی به توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: برخی‌ها گمان می‌کنند توفیقی که در مذاکرات به دست آمده این است که حقوق هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شده است. این درست است اما این تنها نیست. برخی فکر می‌کنند سازمان ملل با قطعنامه ۲۲۳۱ ایران را از یک تیتر خطرناک خارج کرد و آن حرکت علیه صلح و امنیت جهانی بود. می‌گفتند ایران علیه صلح و امنیت جهانی است و ما را به این بهانه به شورای امنیت بردند. می‌گویند ۶ قطعنامه قبلی لغو شده است. این‌ها درست است ولی این پیام توافق نیست.

روحانی افزود: می‌گویند همه تحریم‌های اقتصادی، مالی، بانکی، انرژی، بیمه و کشتیرانی برطرف می‌شود، این‌ها درست است ولی این پیام اصلی توافق نیست. پیامی که توافق به دنیا داشت، این است که سلاح و تهدید را برای همیشه روی زمین بگذارید. توافق این پیام را داشت که مشکل‌ترین معضلات بین‌المللی راه حلش گفت‌وگو، مذاکره و مفاهمه است. این توافق، این پیام را به جهانیان داشت که به جای تقابل، تعامل را انتخاب کنند و البته آن پیام زیبا را داشت که دیگر یک ایرانی را تهدید نکنید.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه کار بزرگ مذاکرات و توافق، با اراده ملت و حضور مردم و تلاش‌هایشان و هدایت‌های مقام معظم رهبری صورت گرفت، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب از روز اول و در همه مسیر هر وقت که نیاز داشتیم به کمک ما آمدند و با رهنمودها، راهنمایی‌هایشان به ارشاد ما پرداختند و حتی یک بار نگفتند که من وقت ندارم. نه به عنوان یک مسئله مهم بلکه به شکل اهم همیشه مسئله هسته‌ای را مدنظر داشتند و شما اگر در سراسر کشور این همدلی و آرامش را می‌بینید به خاطر حضور ایشان است.

وی با یادآوری سخنان مقام معظم رهبری در مراسم روز عید فطر ابراز داشت: نکته‌ای که ایشان در مراسم عید فطر بر آن تاکید کردند را باید مدنظر داشت. ایشان بیان کردند که مبادا این موضوع موجب دودستگی در کشور شود. ما ملت متحد و یکپارچه‌ای هستیم، ما در بازی ورزش هم این کار را نمی‌کنیم که برای تیم مقابل کف بزنیم، اما برای تیم خود کف نزنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: مگر می‌شود وقتی تیم ایران برابر تیم رقیب پیروز می‌شود، ایرانی کف نزند و مگر می‌شود برای این تیم بزرگ و با عظمت کسی ایرانی باشد و کف نزند.

روحانی با بیان اینکه اگر همه ملت ایران در صحنه بیایند ما در همه امور پیروزیم، عنوان کرد: اگر ملت در صحنه نباشند، پیروز نمی‌شویم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت حضور مردم در صحنه سلامت و درمان بیان کرد: در امر سلامت کار اصلی بر عهده مردم است و دولت نیز از روز اول این مسئله را دنبال کرد؛ ملت یک قدم برداشت و دولت نیز یک گام برداشت و این قدم‌های متقابل باید ادامه یابد. کار جسم و جان، معنویت و روان مردم فقط با پزشک و دولت حل نمی‌شود؛ همه مردم باید به صحنه بیایند.

وی ادامه داد: سلامت که فقط شستن میوه نیست؛ سلامت از آنجا شروع می‌شود که بوقی بی‌دلیل در خیابان زده نشود، از رانندگی بدون احتیاط در جاده‌ها شروع می‌شود. سلامت از آن بداخلاقی‌ها که در برخی از روزنامه‌ها و سایت‌ها می‌بینید شروع می‌شود که ان‌شاالله در رادیو و تلویزیون(صداوسیما) نیست، که چقدر آدم مجبور می‌شود برای آرام شدن اعصاب و روانش چقدر آمپول B12 مصرف کند.

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه بهداشت از خیابان‌ها شروع می‌شود که همدیگر را عصبانی نکنیم، گفت: سلامت از نشاط شروع می‌شود. چرا اسلام می‌گوید به هر کسی می‌رسی بگو سلام. این برای چیست؛ زیرا نشاط از این مسئله شروع می‌شود. انسان از ماده انس است؛ یعنی موجودی که با همتای خود انس می‌گیرد. این انس اساس نشاط و روحیه است و سلامتی از اینجا شروع می‌شود و درمان دردها از اینجا آغاز می‌گردد.

روحانی با بیان اینکه بهداشت دامنه وسیعی دارد، اظهار داشت: بهداشت از کجا شروع می‌شود. از شما سازمان‌های مردم‌نهاد شروع می‌شود. شما باید مردم را تشویق کنید. پیامبر اکرم (ص) به امیرالمومنین (ع) گفتند که اگر یک نفر را هدایت کنی به همه جهان می‌ارزد، اگر یک نفر اخلاق، رفتار، برخورد و شیوه زندگی‌اش را در مسیر درست قرار دهد، آغاز سلامت است.

رئیس جمهور اضافه کرد: گاهی فکر می‌کنیم سلامت تنها در اختیار پزشک، دارو و بیمارستان است، اما گاهی یک احوالپرسی و عیادت روحیه می‌دهد. کار پزشکان ما به غیر از دوا و درمان، روحیه دادن است و این بسیار مهم است که از نظر روحی و روانی جامعه را به شکل عادی برگردانیم. حتی سر زدن به خانه بیمار موثر است و ما باید توسط همین جمع‌های مردم نهاد چنین کار بزرگی را انجام دهیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین