کد خبر: ۳۰۹۶۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴

خبرنگاران داعش، گزارشگرانی که بوی خون می دهند

نایف الجطیلی از خبرنگارانی است که برخلاف دیگر خبرنگاران که منادی آزادی و انساندوستی هستند، بوی خون می داد ،او به عنوان خبرنگار ویژه تشکیلات تروریستی داعش در عراق و سوریه از صحنه های جنایات داعش عکس و فیلم می گرفت و آن را از طریق اینترنت ، به تمام جهان مخابره می کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
این تبعه سعودی، بالاخره در 16 ژوئن امسال به سوژه خبری خبرنگار همکیش خود تبدیل شد و در حالی که با ماشین بمب گذاری شده به پالایشگاه 'بیجی' در شمال بغداد حمله می برد، به خون نامه خبری خود خاتمه ای خونین داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از بغداد، اعتقاد بر این است که تشکیلات تروریستی وتکفیری داعش در سالهای اخیر با استفاده از مغزشویی و پول، شکل جدیدی از حرفه خبرنگاری را ایجاد کرده که به جای پایبندی به اصول حرفه ای خبرنگاری، کاملا در تضاد با این اصول، فعالیت های خبری نامانوسی را انجام می دهند و بدتر اینکه بوی خون می دهند.

به اعتقاد کارشناسان رسانه ای اگر در دهه 90 مهمترین پنجره رسانه ای تشکیلات تروریستی موسوم به 'القاعده'، شبکه رسمی خبری 'الجزیره' قطر بود، اما اکنون، تشکیلات تروریستی داعش و زیرشاخه های آن، هرکدام موسسه های رسانه ای خاص خود را داشته و بدون هیچ هراس و بایکوت و سانسور خبری، تمامی آنچه از صحنه های دلخراش خون و جنایت را می خواهند، از طریق شبکه های اجتماعی به تمام جهان مخابره می کنند.

این شرایط باعث شکل گیری تقسیم بندی جدیدی از خبرنگاران شده که به نام خبرنگاران 'ضد تروریسم' و 'با تروریسم' شناخته می شوند، جالب اینکه تشکیلات تروریستی داعش به خبرنگاران خود عنوان 'خبرنگاران جهادی' اطلاق می کند و همه دیگر خبرنگاران را 'کافر'، 'ملحد' و 'مزدور' می نامد. 

تفاوت نگاه داعش با واقعیت ها در این حرفه پر مسوولیت را می توان از قول یکی از فرماندهان الحشد الشعبی دریافت که چندی پیش در دلیل مخالفتش با حضور یکی از خبرنگاران در خط مقدم نبرد گفت: 'قلم خبرنگار این روزها از تلاش سرباز درخط مقدم موثرتر و جنگ رسانه ای، از جنگ میدانی مهمتر شده است.'

این روزها داعش هرجا می رود ، خبرنگاران خودی را به همراه می برد تا صحنه های بی رحمانه ترین رفتارهای ضد بشری را به تصویر بکشند و در مقابل هرجا خبرنگاران پایبند و متعهد به اصول این حرفه را بیابد، در قتل آنها درنگ نکرده و ابائی نمی کند، حتی بیانیه رسمی داده که 'هرجا خبرنگاری دیدند، او را کشته و اموال او مصادره شود'.

دیده بان آزادی رسانه که یک نهاد عراقی مدافع حقوق خبرنگاران است ، در بیانیه ای به تازگی نسبت به شکل گیری این فرم جدید از خبرنگاران مرگ هشدار داده است.

'زیاد العجیلی' رییس دیده بان آزادی رسانه در گزارشی با عنوان 'چاقوی داعش، خبرنگاران را گردن می زند' تصریح کرده است که 'دولت عراق با محدودیت فعالیت خبرنگاران حرفه ای و پارازیت در شبکه اینترنت، عملا کار خبری حرفه ای را محدود و در مقابل فضا را برای خبرنگاران گروه های افراط گرا در مناطقی که تحت تصرف دارند، مهیا کرده است.'

جالب توجه اینکه اخیرا تشکیلات تروریستی داعش در موصل از سه شبکه اصلی تامین کننده اینترنت در این شهر خواسته است که وضعیت شبکه های اینترنت را بهبود بخشند.

برخی از نمایندگان پارلمان عراق نیز به تازگی نسبت به اهمیت مقابله رسانه ای با فعالیت های متوحش رسانه ای داعش هوشیار شده و برضرورت مقابله به مثل با فعالیت های رسانه ای تروریست ها تاکید کرده اند و در همین چارچوب بعد از گذشت یک سال و اندی سرانجام این هفته اعلام شد که گروه های داوطلب عراقی در سراسر جهان در فضای مجازی گردهم آمده و اولین ارتش سایبری را برای جنگ علیه داعش در حوزه رسانه راه اندازی کرده اند. 

در حالی که داعش با فهرست های از قبل آماده شده از خبرنگاران ضد تروریسم در مناطق تحت تصرف خود، یک یکی آنها را صید کرده و به طرز فجیعی به قتل می رساند، در مقابل تاکنون دولت عراق، آنطور که فعالان رسانه ای اظهار می کنند، موفق به چاره اندیشی برای مقابله با فعالیت ددمنشانه خبری داعش نشده و جامعه بین المللی،بویژه سازمان های فرهنگی و حقوق بشری، هم چشم ها را بسته اند.

گزارش نهادهای مدافع خبرنگاران از جمله خبرنگاران بدون مرز و دیده بان آزادی رسانه ای حاکیست که گروه تروریستی داعش از سال 2003 تاکنون 281 خبرنگار عراقی و خارجی را در مناطقی که تحت تصرف دارد، به قتل رسانده است.

براساس این گزارشها، همچنین داعش 74 خبرنگار را ربوده که هنوز سرنوشت 14 تن از آنها نامعلوم است.

گزارش یکسال اخیر دیده بان آزادی رسانه حاکیست که از سوم ماه می گذشته تا مدت مشابه آن در سال جاری، 34 خبرنگار و عکاس کشته یا زخمی و 27 تن دیگر ربوده شده اند که اغلب این حوادث در شهر موصل رخ داده است.

تازه ترین جنایت داعش در موصل، اعدام جلاء عدنان خبرنگاری است که در اولین روز عید فطر امسال در حضور مردم گردن زده شد و جامعه رسانه ای عراق را باردیگر تکان داد. 

براساس این گزارش داعش دارای یک فهرست 50 نفره از خبرنگاران محلی در استان نینواست و هم اکنون در به در دنبال آنان است تا به محض دستگیری، از طریق خبرنگارانی با ریش و موی بلند، صحنه های قتل و سر بریدن این خبرنگاران حرفه ای را گزارش کند.

گزارش: محسن مدنی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین