کد خبر: ۳۰۹۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶

دزدان دریایی کشتی صیادی ایران را آزاد کردند

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات گفت: از مجموع 3 کشتی صیادی ایرانی گرفتار شده در دست دزدان دریایی سومالی هفته گذشته 2 فروندکشتی آزاد شده ولی تکلیف یکی از کشتی‌ها هنوز مشخص نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
علی اصغر مجاهدی معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات امروز در نشست خبری گفت: سال 93 در مجموع 946 هزار تن ماهی از طریق صید و آبزی پروری برداشت شد.

وی افزود: از این مقدار 575 هزار آن معادل 61 درصد از طریق صید و 371 هزار تن آن معادل 39 درصد از طریق آبزی‌پروری تامین شده است که 12 درصد رشد را نسبت به سال قبل‌ نشان می‌دهد.

معاون دفتر صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران  در مورد طرح دریابست (محدودیت صید میگو) و نتایج آن گفت: این طرح در راستای بازسازی ذخایر به مدت یک ماه در بوشهر اجرایی می‌شود که از 15 مردادماه دوره دریابست به اتمام می‌رسد و صید دوباره وضعیت عادی خود را باز می‌یابد.

مجاهدی در مورد اثربخشی طرح دریابست اظهار داشت: پس از صید و برآورد میزان میگوی برداشت شده توسط صیادان می‌توان در مورد آن نظر داد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات بیان داشت: سازمان شیلات در شرایط حاضر هیچ حقابه‌ای ندارد در حالی که این سازمان توقع دارد تا حقابه‌ای از رودخانه‌ها در اختیار داشته باشد تا در این آب‌ها ماهیان مختلف فرصت تخم‌ریزی و در نتیجه بازسازی ذخایر را داشته باشند.

وی تصریح کرد: ماهیان سطح‌زی درشت شامل تن ماهیان و شبه تن ماهیان گروه‌های اصلی صیادی به شمار می‌روند و بیش از 50 درصد صید را این گونه از ماهیان تشکیل می‌دهند در حالی که صید ماهیان سطح زی در دنیا حدود 6 تا 7 درصد است.

مجاهدی بیان داشت: ایران از نظر میزان صید تن ماهیان در اقیانوس هند بعد از اندونزی قرار دارد و در تلاش هستیم تا با رقابت با اتحادیه اروپا رتبه خود را به دوم ارتقا دهیم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات بیان داشت: سال گذشته بیش از 176 هزار تن از ذخیره کف زیان که جزء ماهیان تجاری هستند برداشت شده و برنامه‌ خاصی هم برای توسعه برداشت در این گروه نداریم.

مجاهدی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 30 فروند کشتی ترالر (کف روب) در حال فعالیت است، گفت: تلاش شده تا برای کاهش فشار بر این ذخایر از تعداد ناوگان‌های کف روب کاسته شود.

مجاهدی تصریح کرد: براساس برآوردها، بیش از یک میلیون تن در دریای عمان ذخیره فانوس ماهیان وجود دارد که در حال حاضر در این بخش حدود 20 فروند شناور صیادی به صید این گونه مشغولند ولی براساس برنامه‌ توسعه‌ای در صدد هستیم تا در برنامه پنجم توسعه میزان شناورها را در زمینه صید فانوس ماهیان به 70 فروند افزایش دهیم.

وی با بیان داشت: برداشت ما از ماهیان سطح‌زی ریز در سال گذشته 65 هزار تن بوده در حالی مجاز به برداشت حدود 100 هزار تن از این ماهیان هستیم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات تصریح کرد: برداشت میگو سالانه حدود 7 تا 9 هزار تن است که سال گذشته میزان بهره‌برداری از صید میگوی به 8 هزار و 500 تن رسید و برنامه توسعه برای افزایش بهره‌برداری از این محصول در سازمان شیلات نداریم.

معاون دفتر صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به وضعیت نامناسب ذخایر آبزیان دریای خزر گفت: سال گذشته 13 رودخانه کشور در راستای تأمین کیفیت و موقعیت مناسب برای رهاسازی بچه‌ماهیان با همکاری و مشارکت جامعه صیادی کشور فراهم شود تا شرایط مناسب برای مولدین تخم‌گذار در محیط طبیعی فرآورد شود.

مجاهدی با بیان اینکه پدیده دزدان دریایی از حدود 7 سال گذشته در محدوده اقیانوس هند و آب‌های متصل به سومالی شناورهای صیادی را تهدید می‌کند، گفت: در 3 سال گذشته این فرآیند مدیریت شده و رو به کاهش است.

وی افزود: در حال حاضر 3 فروند از شناورهای ایرانی گرفتار دزدان دریایی شده‌اند و براساس اطلاعات کسب شده در اواخر هفته گذشته مسائل 2 فروند آنها حل شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات با اشاره به تعرضات مرزی به آب‌ها توسط شناورهای صیادی گفت: سال گذشته 18 فروند شناور خارجی صیادی در آب‌های ایران توقیف شد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد 42 درصد کاهش داشته و همچنین 3 فروند از شناورهای صیادی ایرانی در محدوده اقیانوس هند توسط شناورهای سایر کشورها توقیف شده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین ناوگان کشور به ماهی گیری اختصاص دارد، افزود: دارای 11 هزار فروند شناور صیادی هستیم که در تلاش هستیم تا با تجهیز این شناورها به سیستم آنلاین کنترل آنها را در آب‌ها اجرایی کنیم.

مجاهدی درباره وضعیت ماهیان خاویاری نیز بیان داشت: مدت زمان بلوغ ماهیان خاویاری در گونه اوزون برون بیش از هفت سال و در فیل ماهیان حدود 15 سال است.

وی  با بیان اینکه حدود 5 سال است که صید تجاری ماهیان خاویاری ممنوع است، افزود: با اقدامات یک طرفه نمی‌شود ماهیان خاویاری را احیا کرد و این کار نیازمند همکاری کشورهای منطقه است.

به گزارش فارس، مجاهدی با بیان اینکه برآورد دقیقی از نتایج ممنوعیت صید در دست نیست، اظهار داشت: ما تمام تلاش خودمان را دراین زمینه انجام داده‌ایم البته در کنار تلاش صید غیر مجاز هم بوده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات اظهار داشت: سالانه بین 300 تا 500 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری، استخوانی و غیره در ‌آب‌ها برای باززسازی ذخایر رهاسازی می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین