کد خبر: ۳۱۰۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۸

صهيونيست‌ها دارند دق مي‌كنند

آفتاب‌‌نیوز : دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان صبح امروز (يكشنبه) در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي سخن ‌گفت و به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد.

فضاي متفاوت جلسه سخنگو

وي با اشاره به سانحه‌ي سقوط هواپيماي C-130 و شهادت جمع كثيري از اصحاب رسانه، اظهار داشت: ما امروز جلسه‌ي‌مان را با فضاي ديگري برگزار مي‌كنيم.

وي با بيان اين كه فضاي جلسه‌ي امروز با جلسات گذشته متفاوت است، افزود: سانحه‌ي هوايي اتفاق بسيار تلخي بود كه بسياري از عزيزان اين مرز و بوم جانشان را طي آن از دست دادند و اين حادثه و شهادت اين عزيزان را به عموم مردم ايران، رهبر معظم انقلاب و خانواده‌ي اين عزيزان تسليت مي‌گوييم.

آصفي ادامه داد: در اين خصوص ما تاثر مضاعفي داريم كه خيلي از اين افراد در اين جا نيز رفت و آمد داشتند و اسامي آن‌ها را كه نگاه مي‌كردم متوجه شدم كه 22 تن كه تعدادي زيادي هم هستند در اين جا رفت و آمد داشته‌اند و به هر حال اين‌ افراد با روحيه‌ي بالا و شوري كه داشتند باعث نشاط، سرزندگي اين جلسات بودند.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان همچنين گفت: براي همه اين افراد آرزوي مغفرت و آمرزش داريم و به خانواده‌ي همه‌ي اين عزيزان تسليت مي‌گوييم و انشاءالله خدا توفيق دهد كه همه در راه خدمت به جمهوري اسلامي ايران بيش از گذشته موفق باشيم با يك فاتحه جلسه‌ي امروز را آغاز مي‌كنيم.

تاثير تحريم‌هاي آمريكا بر حادثه سقوط C-130

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به سوالي درباره‌ي اينكه آيا مي‌توان تحريم‌هاي آمريكا را در جريان موضوعاتي چون سقوط هواپيماي C-130 دخيل دانست يا خير؟ گفت: تحريم‌ها بي‌تاثير نيست، ولي همه‌ي اين مسايل هم معلول تحريم‌ها نمي‌باشد.

وي در ادامه اظهار داشت: همان گونه كه مسوولان كشور گفته‌اند در اين خصوص بايد ابهام زدايي شود و موضوع بررسي شود. از طرف ديگر موضوعي كه شما مطرح مي‌كنيد درست است و تحريم‌ها هم در اين خصوص موثر است.

آصفي افزود: متاسفانه آمريكا علي‌رغم شعارهايي كه مي‌دهد از امكانات فني و اقتصادي‌اش به عنوان ابزار سياسي براي رسيدن به مقاصد سياست خارجي‌اش استفاده مي‌كند و اين غير قابل قبول است كه تجهيزات هواپيما كه با جان انسان‌ها ارتباط مستقيم دارد و هيچ گونه موضوع سياسي‌اي نيست در اين خصوص به كار برده شود، اين مساله نمي‌تواند با هيچ منطق و توجيهي پذيرفته شود و اين متاسفانه كاري است كه آمريكا خلاف تمام مقررات بين‌المللي به آن دست مي‌زند.

واكنش‌ها به اظهارات رييس جمهور

آصفي در ارتباط با بازتاب‌ها و واكنش‌هاي متفاوت در ارتباط با اظهارات اخير رييس جمهور كشورمان در حاشيه‌ي اجلاس مكه و در جمع خبرنگاران در خصوص رژيم صهيونيستي تصريح كرد: من از نوع برخوردي كه با اين اظهارات شد تعجب مي‌كنم.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در ادامه اظهار داشت: برخي محافل خارجي و كشورها آدرس غلط مي‌دهند؛ يعني صحبت‌هاي رييس جمهور محترم مشخص بود و ايشان اشاره داشتند كه اگر اروپا ظلمي به يهودي‌ها كرده و قصد جبران آن را دارد از كيسه‌ي خودش بدهد و از جيب مسلمان‌ها و كشورهاي منطقه خرج نكند.

وي افزود: آنچه مطرح شد چيز جديدي نبود و ما قبلا هم آن را گفته بوديم و الان هم مي‌گوييم كه به هر حال اگر اروپا مي‌خواهد به اين‌ها لطف كند از كيسه خودش بدهد. به نظرم اروپايي‌ها مقداري آدرس غلط مي‌دهند تا بر اصل پيام سرپوش گذاشته شود.

آصفي ادامه داد: بحث ديگري كه مطرح شد بيان دو نظريه بود كه به معناي تاييد يا رد اين نظريه يا آن نظريه نبود بلكه صرفا بيان دو نظريه بود و من تعجب مي‌كنم كه اروپايي‌ها چگونه نمي‌توانند نظرات ديگران را بشنوند؟ فقط عادت كرده‌اند كه يك طرفه حرف بزنند و بقيه گوش كنند در حالي كه اين گونه نيست و ديدگاه‌هاي مختلفي وجود دارد و اين ديدگاه‌ها را بايد بيان كرد؛ ضمن اين كه اين موضوع به مفهوم رد يك موضوع نبود.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان خاطرنشان كرد: پيامي كه اين سخن داشت اين بود كه نمي‌شود اگر به هر دليلي به عده‌اي از يهوديان ظلم شده و فشار آمده و مورد بدرفتاري قرار گرفته‌اند اسراييل حق داشته‌ باشد تا هميشه مظلوم‌نمايي كرده و آن را بهانه‌اي براي آتش افروزي در منطقه قرار دهد و كشورهاي اسلامي از جمله فلسطين را تحت فشار قرار دهد و سياست‌هاي خودش را دنبال كند.

وي همچنين گفت: يعني صحبت‌هايي كه آقاي رييس جمهور داشتند حاوي دو مطلب بود، نخست اين كه به هر حال اگر كسي فكر مي‌كند ظلمي كرده از كيسه خودش خرج كند و ديگر اين كه اگر به تعدادي از يهودي‌ها (كه البته در آن زمان اصلا اسراييلي هم وجود نداشت كه بخواهد مدعي شود) ظلمي شده رژيم صهيونيستي نمي‌تواند كشتار يهوديان را كه هيچ كس از جمله مسلمان‌ها آن را تاييد نمي‌كنند، بهانه براي سياست‌هاي ظالمانه‌ي خودش قرار داده و آن را تداوم دهد.

آصفي در ادامه اظهار داشت: ما از دنيا تعجب مي‌كنيم كه چگونه در مقابل اظهارات رژيم صهيونيستي و تهديدات مداوم، فشارهاي مختلف، آتش‌افروزي‌ها در منطقه ساكت هستند و در خصوص يك سخنراني آدرس غلط مي‌دهند.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنيم اين لشكركشي كه اروپايي‌ها انجام داده و خود را براي حمايت از رژيم صهيونيستي بسيج كرده‌اند ناشي از ضعف رژيم صهيونيستي است؛ يعني نشان مي‌دهد اين رژيم علي‌رغم ادعايي كه دارد و حرف‌هاي درشتي كه در منطقه مي‌زند در بدترين شرايط ممكن قرار دارد و دچار ضعفي جدي مي‌باشد.

محاكمه صدام

آصفي درباره‌ي موضوع محاكمه‌ي صدام ادامه داد: تظاهرات‌هاي مختلفي كه در عراق نيز بوده است نشان مي‌دهد كه مردم عراق خواستار اين هستند كه صدام مجازات شود و به جناياتي كه كرده رسيدگي شود و اين كمترين چيزي است كه دادگاه بايد به آن رسيدگي نمايد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در ادامه گفت: به هر صورت صدام جنايات زيادي را چه در داخل كشور خودش و چه در منطقه مرتكب شده و ما اميدوار هستيم كه دادگاه به تمامي جنايات صدام رسيدگي كرده و عدالت را در مورد صدام اجرا نمايد.

ستاره داود جزو جمعيت‌هاي صليب‌سرخ جهاني و حلال احمر

وي در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با مصوبه‌ي اخير جمعيت‌هاي صليب‌سرخ جهاني و حلال احمر در ژنو مبني بر اين كه ستاره‌ي داود هم جزو اين نهادها به حساب آيد، افزود: اتفاقي كه در ژنو افتاد به نظر من يك شكست بود و اگر بخواهيم از تحليل حقوقي و ديدگاه حقوق بين‌الملل به اين موضوع نگاه كنيم بيش از 90 كشور يعني تقريبا نصف به اين پروتكل راي منفي دادند.

آصفي همچنين گفت: در منطقه 27 كشور به اين پروتكل راي منفي داده‌اند و تنها يك كشور به آن راي ممتنع داد و در سابقه هم كه نگاه مي‌كنيد براي بار اول است كه يك پروتكل بشردوستانه و بين‌المللي با راي‌گيري و بدون اجماع به تصويب مي‌رسد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در ادامه اظهار داشت: به دليل آنچه كه ذكر شد اعتقاد داريم در يك تحليل حقوقي اين يك شكست براي پروتكل بود و 27 راي مخالف از 28 راي كشورهاي منطقه نمايان‌گر وضعيت اسفبار رژيم صهيونيستي در منطقه مي‌باشد و معلوم نيست كه رژيم صهيونيستي با اين وضعيت و مخالفت گسترده در منطقه چه چاره‌اي براي انديشيدن دارد.

رد خبر پيمان استراتژيك ايران و روسيه

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان درباره‌ي اخبار مربوط به وجود پيمان استراتژيك بين ايران و روسيه مبني بر اينكه دو بندر در جنوب و شمال ايران طي 9 سال به روسيه اجاره داده شود و در ازاي آن روسيه برخي همكاري‌هاي امنيتي را با ايران انجام دهد، تاكيد كرد: چنين خبري درست نيست.

عضويت در پيمان شانگهاي

وي همچنين درباره‌ي موضوع عضويت كشورمان در پيمان شانگهاي اظهار داشت: مرسوم عضويت در پيمان‌ها و همكاري‌هاي منطقه‌اي اين است كه كشورها در مرحله‌ي اول ناظر شده و بعد به عضويت در مي‌آيند و اين چيزي است كه در خصوص سازمان تجارت جهاني نيز وجود دارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ادامه داد: آنچه ذكر شد مرسوم كار است و جمهوري اسلامي ايران نيز درخواست عضويت را ارايه داد و به عنوان ناظر پذيرفته شد و اين توفيق بزرگي هم هست و اينكه ايران به عضويت كامل درآيد روندي زمان‌بر است و تنها ايران هم نيست و كشورهاي ديگري هم در اين خصوص وجود دارند.

آصفي همچنين گفت: لذا موضوع غير معمولي اتفاق نيفتاده و فكر نمي‌كنيم اين مطلب تحت فشار آمريكا باشد و اين مسير بايد طي شود و ايران هم در اين خصوص تنها نيست و پس از طي مسير به مقتضاي زمان در صورتي كه امكانش وجود داشته باشد و پيمان شانگهاي بخواهد كشورهاي ديگر را هم به عضويت بگيرد ايران يكي از آنها خواهد بود.

مسدود شدن دارايي‌هاي سفارت‌مان در ايتاليا

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در ارتباط با مسدود شدن دارايي‌هاي سفارت كشورمان در ايتاليا توسط يكي از بانك‌هاي اين كشور اظهار داشت: اين كاري كه يكي از بانك‌هاي ايتاليايي كرد يك كار سياسي بود و فكر مي‌كنيم پيش از اينكه اين كار به جمهوري اسلامي ايران لطمه بزند به بانك ايتاليايي و ساير موسسات بانكي اين كشور لطمه خواهد زد.

وي افزود: يعني بانكي كه كار سياسي مي‌كند، براي بستن يك مبلغ ناچيز و نه خيلي زياد (چرا كه مگر سفارت چقدر در حسابش پول دارد؟) تحت فشار سياسي اين كار را مي‌كند و به نظرم با اين كار حكم نابودي خودش را امضا مي‌نمايد؛ يعني بي‌اعتبار خواهد شد و طبيعي است كه كشورهاي ديگر به اين بانك و بانكهاي ديگر در ايتاليا به عنوان يك موسسه اقتصادي نگاه نخواهند كرد.

آصفي ادامه داد: البته در جمهوري اسلامي ايران وزارت خارجه از مجاري ديپلماتيك و حقوقي كار را دنبال مي‌كند و در اين خصوص اعتراض كرده‌ايم و اين مساله در دستور كار وزارت خارجه قرار دارد.

تهديدات فزاينده رژيم صهيونيستي

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا در ارتباط با تهديدات فزاينده مقامات رژيم صهيونيستي عليه كشورمان گفت: اظهارات اخيري كه به آن اشاره كرديد ناشي از ضعف مفرط رژيم صهيونيستي است و براي يك رژيم خيلي سخت است كه در موضوعي راي‌گيري شود و از 28 كشور يك راي موافق هم نياورد.

وي در ادامه اظهار داشت: طبيعي است كه به خاطر اينكه فلسطين و آرمانهايش بيش از پيش در دنيا مطرح مي‌شود و مردم به آن توجه مي‌كنند رژيم صهيونيستي از سر استيصال چنين اظهاراتي را بيان مي‌كنند و البته خود اين رژيم بهتر از هر كسي مي‌داند كه با جمهوري اسلامي ايران نمي‌توان از اين شوخي‌ها كرد و ما اين را يك شانتاژ و بيشتر جنگ تبليغاتي ارزيابي مي‌كنيم.

وي در ارتباط با تهديدهاي رژيم صهيونيستي تاكيد كرد: حرفهاي رژيم صهيونيستي را خيلي جدي نگيريد و به گمانم اين روزها صهيونيست‌ها دارند دق مي‌كنند.

كنفرانس اخير سران كشورهاي اسلامي در مكه

آصفي با اشاره به اجلاس اخير سران كشورهاي اسلامي در مكه و سفر دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهور كشورمان به عربستان سعودي افزود: ما در اجلاس مكه كه آقاي رييس جمهور در آن شركت كرده بودند گفتگوهاي خوبي با سعودي‌ها داشتيم. با امير عبدالله صحبت‌هاي خوبي شد و تفاهمي هم شد تا در آينده بتوانيم همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي را گسترده‌تر ادامه دهيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ادامه داد: برخي از رسانه‌هاي صهيونيستي و وابسته به طرفهاي سوم با نگراني از اين تفاهمات شيطنت‌هاي رسانه‌اي انجام دادند؛ ولي به طور كلي در اين سفر صحبت‌هاي بسياري شد و ما پيشنهادات بسياري داشتيم كه در بيانيه آمد و به نظرم اينها نكات قوتي است كه در بيانيه وجود دارد هر چند كه مي‌توان با نگاهي منصفانه نقاط ضعف بيانيه را هم ديد؛ چرا كه اين حداكثر چيزي نيست كه بايد به دست آورد.

وي با بيان اينكه اكثر نقاط قوت بيانيه مكه با پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران مصوب شد درباره اين نقاط قوت گفت: يكي از اين موارد تقويت همبستگي اسلامي، ديگر موضوع حمايت از اعضا در مقابل تهديدات خارجي، همچنين مقابله با تهديد عليه امت اسلامي و مواجهه با چالش‌هاي كنوني جهان اسلام و تدبير براي رفع و حل و فصل آنها بود.

آصفي خاطر نشان كرد: از ديگر نكات اين قطعنامه مي‌توان به بحث تروريسم، حقوق بشر، مبارزه با اسلام ستيزي، اصلاح سازمان و بازنگري و عملكرد آن و فعالسازي ديوان عدل اسلامي، تجديد سازمان با اهدافي كه واقعا با نيازهاي كنوني منطبق باشد و هم چنين تحكيم همكاري‌هاي اقتصادي علمي فناوري، تقريب مذاهب اسلامي و قدس شريف فلسطين بود كه در اين موضوع فلسطين ما بحث عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي را مطرح كرديم كه بايد از دستور كار خارج شود و اين مساله نبايد در چارچوب كار قرار گيرد كه مورد توجه قرار گرفت.

وي تصريح كرد: يكي از نگراني‌هاي جدي رژيم صهيونيستي اين است كه جمهوري اسلامي ايران ماهيت اين رژيم را بر ملا مي‌كند و لذا ما در اين خصوص نگران هستيم.

تمايل روسيه به پروژه خط لوله گاز ايران - هند - پاكستان

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان درباره ابراز تمايل روسيه نسبت به شركت در پروژه خط لوله گاز ايران - هند - پاكستان گفت: صحبت اين موضوع از قبل مطرح شده بود و ما روسها را كشوري قدرتمند و با تكنولوژي بالا مي‌دانيم و فكر مي‌كنيم اين موضوع مي‌تواند به همگرايي منطقه‌يي كمك كند.

آصفي افزود: به هر صورت ما با اين موضوع موافقيم و هندي‌ها و پاكستاني‌ها هم چنانچه با اين موضوع موافق باشند كه فكر نمي‌كنم مخالفتي جدي را داشته باشند. اين چند كشور مي‌توانند در اين زمينه با هم همكاري كرده و كار را دنبال كنند.

واكنش به سقوط هواپيماي نيجريايي

وي در واكنش به حادثه سقوط هوايي نيجريايي گفت: حادثه دردناك سقوط هواپيماي نيجريه كه باعث كشته شدن تعدادي از مردم كشور نيجريه گرديد موجب تاثر و تاسف شديد مردم و دولت جمهوري اسلامي شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اظهار تاسف از اين حادثه ضمن اعلام همدردي با مردم و دولت و خانواده قربانيان اين حادثه به مردم و دولت نيجريه تسليت گفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۸۴/۰۹/۲۰
0
0
من هم حادثه ي سقوط هواپيما را به تمامي هموطنانم
تسليط عرض مي كنم
و اميد وارم ديگر اتفاق نيفتد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین