کد خبر: ۳۱۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۴ - ۱۶:۲۱
توکلی خطاب به خبرنگاران:

به ادعاهای ثابت نشده استناد نکنید

آفتاب‌‌نیوز : احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطلب گفت: در حالیکه هنوز اطلاعات کافی از حادثه سقوط هواپیما ارتش جمهوری اسلامی نداریم چگونه می خواهیم به دنبال مقصر بگردیم و بحث استیضاح را پیش بکشیم.بنابراین بنده با استیضاح وزیر دفاع مخالفم.

وی با بیان اینکه پیگیری موارد قبلی سوانح هوایی به ما ارتباطی پیدا نمی کند افزود: در حال حاضر دولت جدید سر کار است وزیر دفاع هم 3 ماه است که مشغول به کار شده و حالا که در این مدت کوتاه یک حادثه ای اتفاق افتاده است شما (خبرنگاران) می خواهید به دلیل اینکه در دولت های قبلی به وضعیت سقوط هواپیماها رسیدگی مناسبی شده این وزیر را استیضاح کنند اینکه منطقی نیست.

توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر راه دولت خاتمی هم به دلیل مسائلی از همین دست استیضاح شد اظهار داشت: خرم به دلیل ملکرد خودش استیضاح شد و در حیطه وظیفه خودش اتفاقات و حوادثی رخ داد ولی او هم بعد از تحقیق و تفحص استیضاح شد و در حال حاضر حتی آگاهی اولیه در رابطه با این حادثه موجود نیست.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ضمن اشاره به این مطلب که باید اطلاعات اولیه از جعبه سیاه را بررسی در واکنش به گفته خبرنگاران که هواپیما جعبه سیاه ندارد تصریح کرد: هواپیما کارشناسی فنی که دارد، انها باید بحث کنند نتیجه بگیرند و بعد اطلاعات اولیه فراهم شود، آن زمان است که می توان بحث کرد که تا چه میزان قصور و تقصیر در این حادثه دخیل بوده یا چه میزان این حادثه غیر قابل پیش بینی بوده است.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه هواپیمای C130 مخصوص باربری نیست، خاطر نشان کرد: هواپیمای C130 یک هواپیمای نظامی است و درباره نظام مسائلی که درباره آن مطرح می شود باید ابتدا کارشناسان نظر خود را ارائه نمایند و خوب نیست که شما خبرنگاران بگوئید هواپیما ظرفیت 94 نفر را نداشته است.

توکلی در پاسخ به این سوال که تجربه نشان داده است چنین سوانحی به صورت کامل مورد بررسی قرار نمی گیرند گفت: اگر چنین تجربه ای دارید باید دفعات قبل سخت می گرفتید و خبرنگار باید اصرار بر پیگیری کامل برای روشن شدن سرنوشت چنین سوانحی را وقتی انجام دهد که نظرات کارشناسان موجود باشد.

وی افزود: یک حادثه پیچیده فنی اتفاق افتاده و بدون اطلاعات متخصصان درباره علت آن نمی توان در مورد این حادثه حرف زد، سقوط هواپیما یکی از پیچیده ترین حوادث فنی جهان است.

توکلی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا هواپیمایی که هفته قبل از این حادثه در یک پرواز در بیابان در حال سقوط بوده و خلبان اصلی اش حاضر به پرواز در این سفر نشده دوباره اجازه پرواز داده شده است، اظهار داشت: شما این ادعاهای ثابت نشده را مستند قرار می دهید و یک دستگاهی را متهم می کنید که این کار خلاف اخلاق، عدالت، منطق و علم است و باید با منطق علمی رفتار کرد.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس افزود: اگر مجلس و کمیسیون امنیت ملی پیگیر کار هستند از گزارش کارشناسان فنی قانع نشدند پیگیری خود را به طریقی دیگر ادامه می دهیم و شما خبرنگاران اصرار داشته باید که این مسئله پیگیری شود و هرگاه دیدید پیگیری ها نتیجه نداد آن زمان اعتراض کنید.

توکلی با بیان اینکه قصاص قبل از جنایت درست نیست گفت: اگر این بحث فراموش شود که تقصیر آن به گردن شما خبرنگاران است و شما رسانه ها هستید که نباید اجازه دهید قضیه فراموش شود و تا زمانی که دولت بررسی اولیه خود را از حادثه انجام ندهد، هیچ یک از ما حق نداریم قضاوت های افواهی را تبلیغ کنیم و این برای امنیت روانی جامعه ضرر دارد.

وی در خاتمه تصریح کرد: این حق جامعه است که از دولت بخواهد که از حقوق شهروندانش دفاع کند و حق خبرنگاران هم هست که از سلامت و آینده کاری خود اطمینان داشته باشند. این حق را هم برای دولت باید قائل شد که از مجموعه خودش بعد از بررسی بازخواست کند و قبل از بررسی کسی را بازخواست نکند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین