کد خبر: ۳۱۰۹۶۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

حرکت معکوس طلا و نفت در بازارهای جهانی/سقوط 11 دلاری قیمت طلا در روز گذشته

بازارهای جهانی نوسانات خود را از روز گذشته به گونه ای دنبال کردند که بهای نفت و طلا در مسیر معکوس با یکدیگر پیش رفت.
آفتاب‌‌نیوز : قیمت نفت روز گذشته اندکی افزایش یافت تا از کانال 52 دلار به محدوده 53 دلار وارد شود. در بازار طلا اما قیمت ها رو به کاهش پیش رفت تا هر اونس طلا با سقوط 11 دلاری به یک هزار و 85 دلار برسد.

کاهش ذخایر و تولید نفت آمریکا

دیروز در بازارهای جهانی قیمت نفت به دلیل کاهش ذخایر و تولید نفت آمریکا اندکی افزایش یافت و بشکه‌ای 53.48 دلار به فروش رفت.

قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم 7 سنت کاهش یافت و بشکه‌ای 48 دلار و 72 سنت معامله شد. همچنین در گروه محصولات فرآوری شده قیمت بنزین رشد یک دلار و 33 سنتی را تجربه کرد و گالنی 183 دلار و 57 سنت معامله شد. قیمت نفت گاز  4 دلار کاهش داشت و به قیمت 495 دلار و 50 سنت معامله شد. به گزارش رویترز دلیل اصلی افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی ارایه آمارهایی مبنی بر کاهش ذخایر نفت آمریکا و نیز کاهش تولید نفت در این کشور است.

آمارهای اداره انرژی آمریکا که اواخر روز گذشته منتشر شد نشان می دهد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به 24 جولای 4.2 میلیون بشکه کاهش یافت که حدود 20 برابر بیشتر از میزان مورد انتظار تحلیل‌گران بوده است.

همچنین ذخایر بنزین این کشور نیز 363 هزار بشکه کاهش یافت در حالی که پیش از این تحلیل‌گران پیش‌بینی افزایش 512 هزار بشکه‌ای را داشتند.

همچنین بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا میزان تولید نفت خام این کشور هم با کاهش 145 هزار بشکه در روز به رقم 9 میلیون و 413 هزار بشکه در روز رسیده است.

به گزارش رویترز، علیرغم کاهش سطح ذخایرنفتی آمریکا، تقویت ارزش برابری دلار از افزیش بیشتر قیمتها جلوگیری نموده است. بر اساس ارقام منتشره از سوی «اداره اطلاعات انرژی آمریکا-EIA» از حجم ذخایر نفتی این کشور طی هفته منتهی به 24 جولای، به میزان 4.2 میلیون بشکه کاسته شده‌است. این رقم تقریباً 20 برابر رقم 184 هزار بشکه‌ای مورد انتظار کارشناسان بازار است.

همچنین ذخایر «بنزین» علیرغم پیش‌بینی افزایش 512 هزار بشکه‌ای کارشناسان، 363 هزار بشکه کاهش یافت .حجم تقاضا برای بنزین در آمریکا نسبت به یکسال قبل 6.2 درصد افزایش یافته است.

ارقام EIA حاکی از آن است که کاهش سطح قیمتها موجب تقویت تقاضا برای بنزین شده اما این روند در حالی تحقق می‌یابد که دوره اوج تقاضای تابستانی سپری شده‌است.

در این حال مؤسسه «مورگان استانلی» طی یادداشتی در روز پنجشنبه هشدار داد انتظار اینکه افزایش اخیر در تعداد سکوهای فعال نفتی در آمریکا موجب افزایش تولید نفت خام در این کشور شود چندان معتبر نیست. به عقیده کارشناسان این مؤسسه افزایش اخیر تعداد سکوهای فعال نفتی ماحصل افزایش قیمت نفت طی چند ماه گذشته بوده و روند جدیدی محسوب نمی شود. بر این اساس، بازار نفت آمریکا تا سال 2016 شاهد کاهش فعالیتهای تولیدی در آمریکا و کاهش تولید نفت خام در این کشور خواهد بود.

طی معاملات روز پنجشنبه بازارهای آسیایی، بهای نفت پایه آمریکا WTI برای حمل در ماه سپتامبر با 3 سنت کاهش، به 48.76 دلار در هر بشکه رسید.قیمت نفت آمریکا در جلسه قبلی معاملات 81 سنت (1.7 درصد) افزایش یافته بود.

همچنین بهای نفت برنت دریای شمال نیز، برای حمل در ماه سپتامبر، 13 سنت افزایش یافته و به 53.51 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت در جلسه قبلی در روز چهارشنبه 8 سنت افزایش یافته بود.

یکی از کارشناسان نفتی در سنگاپور معتقد است که سطح فعلی قیمتها همچنان حفظ خواهد شد و کاهش بیشتر بعید به نظر می‌رسد. به عقیده وی سطح مقاومت قیمت برنت در محدوده 54 دلار و برای نفت آمریکا 49.50 دلار خواهد بود.

بانک ANZ نیز طی یادداشتی برای مشتریان خود اظهار داشت: «دورنمای بازار نفت احتیاط‌آمیز باقی خواهد ماند چرا که بازیگران اصلی همچنان فعال بوده و نبرد بر سر افزایش سهم بازار بین تولیدکنندگان، به قیمت کاهش یافتن بهای آن، همچنان ادامه دارد.»

کاهش بهای طلا

قیمت جهانی طلا دیروز با تقویت ارزش دلار و عدم تغییر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو با ۱۱ دلار کاهش به کم‌ترین میزان قیمت از سال ۲۰۱۳ رسید. در بازارهای جهانی قیمت هر انس طلا با 10 دلار و 80 سنت کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت 1085دلار 90 سنت معامله شد.

قیمت فلز زرد در کمترین زمان به قیمت 1081دلار و 20 سنت و در بیشترین زمان به قیمت 1095دلار و 10 سنت خرید و فروش شد. قیمت این فلز گرانبها امروز نسبت به یک ماه گذشته 86دلار و 70 سنت و نسبت به یک سال گذشته با 208دلار و 60 سنت با کاهش همراه بود.

به گزارش اکونومیک تایمز کاهش قیمت امروز طلا به دلیل ارائه تصویر مثبتی از اقتصاد آمریکا از سوی فدرال رزرو است که باعث شد قیمت دلار در بازار جهانی تقویت شود.

فدرال رزرو طی نشست دو روزه قرار بود قیمت نرخ بهره را در این کشور افزایش دهد اگرچه افزایش نداد اما با ارائه تصویر مثبتی از اقتصاد آمریکا اعلام کرد نرخ بهره‌وری در این کشور ماه سپتامبر (شهریور) افزایش می‌یابد. همین موضوع سبب شد دلار تقویت شده و گرایش سرمایه‌گذارن به سمت طلا کمتر شود
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین