کد خبر: ۳۱۱۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۸۴ - ۰۹:۵۱

هند خواسته آمریکا را اجابت کرد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری شین هوا، مانموهان سینگ، نخست وزیر هند، هنگام عزیمت به مالزی بدون اینکه درباره مختصات روند تفکیک و جدا سازی اطلاعات بیشتری بدهد گفت این اقدام برای انجام تعهداتی است که هند در توافق خود با آمریکا در خصوص دریافت کمک های مربوط به تکنولوژی هسته ای برعهده گرفته است .

هند و آمریکا در 18 ژوئن سال جاری در هنگام سفر سینگ به واشنگتن توافق کردند تا آمریکا کمک های خود را در زمینه تکنولوژی هسته ای به این کشور ارائه دهد لیکن پس از مدتی این توافق با مخالفت نمایندگان کنگره- که این قرار داد باید به تصویب آنها برسد- روبرو شد و آنها تصویب احتمالی این توافق را به تفکیک تاسیسات هسته ای نظامی و غیر نظامی هند منوط کردند . نمایندگان مخالف در کنگره آمریکا بر این باورند که باید کمک های آمریکا در تاسیساتی بکار گرفته شود که دارای ماهیت و طبیعتی نظامی نیست.

همچنین برخی دیگر از نماینگان کنگره سیاست آمریکا در قبال هند از یک طرف و ایران و کره شمالی را از سوی دیگر سیاستی دوگانه اعلام کرده اند و گفته می شود برخی از طیف ها درصددند تا با چنین تفکیکی این شبهه را کم رنگ و خنثی نمایند.

سینگ که قرار است در نشست مربوط به امور شرق آسیا در کوالالامپور شرکت کند ، گفت: دو گروه از هند و آمریکا در حال حاضر روی این موضوع (تفکیک تاسیسات نظامی و غیر نظامی) کار می کنند.

منابع مطلع در این باره گفتند که هند درصدد توافق دوجانبه با آمریکا برای انجام توافق 18 ژوئن است تا همزمان با اینکه تدابیری را برای مشخص کردن و تفکیک تاسیسات هسته ای نظامی و غیر نظامی اتخاذ می کند و این تدابیر را تحت پادمان های بین المللی قرار دهد در همین حین نیز بتواند با چانه زنی سوخت و تکنولوژی پیشرفته هسته ای از آمریکا بگیرد .



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین