کد خبر: ۳۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۳ - ۱۵:۰۸

انتخابات فلسطين در رسانه‌هاي آمريكا

آفتاب‌‌نیوز :

نيويورك تايمز، روزنامه چپ‌گراي آمريكايي كه ظرف چندروز اخير به شدت به حمايت از محمود عباس پرداخته و سعي دارد نشان بدهد كه در صورت به قدرت رسيدن اين چهره ميانه‌رو فلسطيني، ادامه مذاكرات صلحي كه با به قدرت رسيدن شارون و بوش و اصرار همزمان و مداوم آنها مبني‌بر امكان ناپذير بودن مذاكره با ياسر عرفات متوقف شده بود، امكان پذير است. عمده اخبار و تحليل‌هاي سياسي خود را در بخش بين‌الملل به محبوبيت محمود عباس يا آنگونه كه هوادارانش به او لقب داده‌اند، ابومازن، و پيشي گرفتن وي از برغوثي، نامزد مورد حمايت طيف جوان و مبارز فلسطيني اختصاص داده است. اما نكته جالب در اين ميان، انتشار يك نامه وارده در بخش «نظرات» اين روزنامه است. نويسنده اين نامه كه ظاهراً يهودي است. با انتقاد از نيويورك تاميز مي‌نويسد: شجاعت و جسارت محمود عباس در تذكر دادن به گروه‌هاي مبارزه فلسطيني مبني‌بر اينكه «انتفاضه» صدمات بيشتري را به آنان وارد ساخته است، اسرائيل و اينكه «انتفاضه» حركت در خلاف جهت هدف آنهاست، مورد تحسين قرار مي‌گيرد، اما به اين موضوع توجه نمي‌شود كه عباس حتي يك سخن ساده هم در محكوميت اقدامات شبه نظاميان فلسطيني بر زبان نرانده است.

نويسنده در ادامه با اشاره به سخنان عباس مي‌گويد: اين رهبر فلسطيني روش‌هاي انتحاري را مورد انتقاد قرار مي‌دهد، نه به علت اينكه آنها را «غيرانساني» مي‌داند بلكه چون معتقد است، آنها «اشتباه تاكتيكي» هستند. به همين دليل براي جشن گرفتن پيروزي وي بسيار زود است.

در نقطه مقابل اين ادعا واشنگتن پست در يادداشتي محمود عباس را مخالف جدي و سرسخت خشونت و حامي راه‌حل ايجاد دو كشور مي‌داند.

واشنگتن پست مي‌نويسد: ابومازن (محمود عباس) نخستين رهبر فلسطيني بود كه به صراحت عليه بمب‌گذاري‌هاي انتحاري و استفاده از سلاح عليه اسرائيل انتقاد كرد.

نويسنده اين يادداشت در ادامه از سخنان عباس در مبارزات انتخاباتي خود انتقاد كرده و مي‌گويد: با چنين رويكردي هنگامي كه او به‌عنوان يك مخالف خشونت، در ميان مبارزان فلسطيني حاضر شده و برفراز دوش آنها قرار مي‌گيرد و با «قهرمان» خواندن آنان، وعده حمايت از آنها را مي‌دهد، نگران شد. محمود عباس درهفته گذشته هنگامي كه در اثر تبادل آتش ميان شبه نظاميان و اسرائيلي‌ها چندين جوان بي‌گناه فلسطيني كشته شدند، از اسرائيل به عنوان دشمن صهيونيست نام برد.

محمود عباس به باور نگارنده، نيازي به تشديد موضع خود و اتخاذ سياست‌هايي سخت‌گيرانه‌تر بر اسرائيل ندارد چرا كه مردان برغوثي، رقيب اصلي وي كه به 5 بار حبس ابد در زندان‌هاي اسرائيل محكوم است، رسماً از رقابت‌ها كناره‌گيري و از محمود عباس حمايت كرده است. مصطفي برغوثي چپ‌گرا نيز داراي چنان محبوبيتي نيست كه بتواند عباس 69 ساله را تهديد كند. گرايش عباس به چنين سياست‌هايي ناشي از اعمال فشار اسرائيل بر فلسطينيان است.

واشنگتن پست در انتها مي‌نويسد: اگر جهانيان خواستار رهبري مصالحه‌جو هستند، بايد فرصت امكانات بيشتري به محمود عباس بدهند. او از يكشنبه هدايت و رهبري ملتي را برعهده مي‌گيرد كه براي حفظ اهداف خود جنگيده است. او از ابتدا بايد نشان دهد كه قصد دارد راهي متفاوت را پي‌گيري كند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین