آفتابنیوز : رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، علی ارسلان منصوری رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو و احمد نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان چهارشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری به بررسی تحولات بازار خودرو پرداختند. رئیس شورای رقابت در این برنامه درباره وضعیت رکود بازار خودرو گفت: توافق وین یک اتفاق ویژه است لذا به همین دلیل از همه نظر باید در وضع برنامهریزی اقتصاد کشور تجدیدنظر کنیم و در حال حاضر دولتمردان هم سخت در تلاش هستند که ببینند بعد از تحریمها چه باید کرد.
به گزارش ایرنا، شیوا در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر سیاست انقباضی در کشور برای مهار تورم حاکم است، افزود: باید بر اساس عرضه و تقاضا عمل کرد، لذا ما در رکورد به سر میبریم و باید در نظر داشت که این مساله تنها به صنعت خودرو مرتبط نیست و صنایع دیگر نیز با این امر مواجه هستند.
او با بیان این که در رکود نباید افزایش قیمت داشته باشیم، تصریح کرد: در رکود باید تشویق به افزایش تقاضا صورت گیرد.
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه تعرفه خودرو در کره پایین است، خاطرنشان کرد: اکنون دلالان بازار کنار رفتهاند و با این امر ما توانستهایم وضعیت خودرو را در کشور بهبود بخشیم.
شیوا در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع درست است که انحصار بسیار سنگین در دست یک خانواده قرار دارد؟ گفت: در گذشته حدود یک سال پیش هر فرد حقیقی و حقوقی می توانست خودرو وارد کند، به طوری که این دسته نمیتوانستند خدمات پس از فروش داشته باشند، بنابراین غیرقانونی بودند.
او ادامه داد: باید کسانی که خودرو وارد میکنند، خدمات پس از فروش را به مردم عرضه دارند، لذا تمام نمایندگیها باید به تمام افراد حقیقی و حقوقی داده شود که خدمات پس از فروش داشته باشند.
رئیس شورای رقابت افزود: اگر قرار باشد فقط یک نمایندگی خودرو وارد کند، در این صورت «کیا» و «هیوندای» 75 درصد واردات کشور را در حوزه خودرو به خود اختصاص میدهند که این مساله انحصار کامل به حساب میآید.
در ادامه، علی ارسلان منصوری رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو نیز در خصوص وضعیت بازار خودرو اظهار داشت: تا زمانی که کیفیت به این نحو باشد، استقبالی از تولیدات داخلی نمیشود.
او افزود: قبل از تحریم امیدی نبود خودروی روز با قیمت مناسب وارد کشور شود ولی اکنون خودرو با قیمت مناسب وارد کشور میشود.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط فعلی بازار، شما شورای رقابت را مسوول میدانید؟ گفت: اگر شورای رقابت تشکلهای صنفی و اتحادیههای صنفی را قابل میدانست، خیلی بهتر بود اما آنها نظری از ما نخواستند.
او با اشاره به اینکه تمام اعضای صنف ما از این دولت راضی هستند، افزود: این مردمان کوچه و بازار بودند که دولت را تعیین کردند.
منصوری همچنین با اشاره به این که کف بازار قیمت خودرو پایینتر از قیمتها است، تصریح کرد: نسبت به کیفیت خودرو اعتراض داریم.
همچنین احمد نعمتبخش رئیس انجمن خودروسازان کشور که به صورت تلفنی در این برنامه حاضر بود، درباره علت درخواست خودروسازان داخلی مبنی بر افزایش قیمت، گفت: ما برای این درخواست افزایش قیمت را داشتیم که هزینههایمان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است یعنی سال گذشته ارز مبادلهای 2540 تومان در محاسبات شورای رقابت برای ما حساب شده و این ارز اکنون 2960 تومان شده که بیش از 16 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.
او ادامه داد: وزیر محترم صنعت برای حمایت از صنایع فولاد، تعرفه فولاد را که 4 تا 6 درصد بوده، به 10 تا 15 درصد افزایش داده و خرید هم با ارز آزاد صورت میگیرد.
رئیس انجمن خودروسازان افزود: همچنین حقوق و دستمزد 17 درصد افزایش پیدا کرده که این رقم با درنظر گرفتن هزینههای جانبی به 22 درصد میرسد، ضمن این که آب و برق و گاز هم گران شده و لذا ما مدارکمان را به شورای رقابت ارسال کردهایم.
نعمتبخش گفت: شورای رقابت در سال 92 عنوان کرده بود که هر سه ماه یک بار تورم بخشی سه ماهه را روی قیمت خودرو اعمال میکند که بعد از مدتی در نظر گرفتن این موضوع به هر 6 ماه یک بار و سپس هر 9 ماه یک بار موکول شد و بعد از آن نیز اعلام کردند که تورم بخشی یک ساله را روی قیمت خودرو اعمال خواهند کرد؛ لذا سال گذشته که به ما 3 درصد افزایش قیمت دادند، دیگر اجازه افزایش قیمت نداشتیم و اکنون با گذشت 5 ماه از سال منتظر هستیم تا شورای رقابت به درخواست ما ترتیب اثر دهد.
رئیس انجمن خودروسازان در ادامه با اشاره به اینکه یکی از واردکنندگان اتومبیلهایش در گمرک متوقف شده بود و پس از مدتها توانست آنها را ترخیص کند، گفت: شرکتهای خودروسازی روشهای مختلفی را درنظر گرفتهاند، منتهی به نظر من وضعیت بازار تحت آثار روانی صدا و سیما و برخی رسانهها قرار گرفته است.
رئیس انجمن خودروسازان همچنین با بیان اینکه حداقل دو سال طول میکشد خودرویی جدید وارد بازار شود، اظهار داشت: قرار است خودروهای جدید 30 تا 40 درصد قطعات ساخت داخل را داشته باشند لذا قیمت خودرو کاهش پیدا نمیکند.
او در پایان با بیان اینکه ایران خودرو و ساپیا بیش از 80 درصد بازار را در اختیار دارند، افزود: از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش هستیم تا وام 15 میلیونی را برای خرید خودرو از طریق بانکها به مردم ارائه کنیم.