کد خبر: ۳۱۲۴۴۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳

رایزنی دیپلمات های 1+5 برای جلب نظر کنگره در حمایت از توافق هسته ای

دیپلمات های کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین در آمریکا در نشستی با سناتورهای دموکرات در مورد توافق هسته ای با ایران رایزنی کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به نوشته پایگاه اطلاع رسانی فارین پالیسی، 'فیلیپ آکرمن' معاون سفیر آلمان در آمریکا در این نشست که سه شنبه گذشته (13 مرداد) پشت درهای بسته برگزار شد، گفت: 'چشم انداز رد توافق در کنگره نگران کننده است و می تواندبر ای همه کشورهای اروپایی کابوسی باشد.'
این جلسه با هدف حل و فصل انتقادات و پرسش و پاسخ در مورد توافق برگزار شد.

در این نشست شماری از دموکرات ها این سوال را مطرح کردند که در صورت رد توافق در کنگره، قدرت های جهانی چه واکنشی خواهند داشت و اینکه آیا احتمال رسیدن به توافقی بهتر هست یا خیر؟

به گفته دو تن از حاضران در این نشست که خواستند نامشان فاش نشود، 'پیتر وستماکوت' سفیر انگلیس در آمریکا احتمال رسیدن به توافقی بهتر را به کلی رد کرد و آن را به شدت 'جاه طلبانه' دانست. وی همچنین برآورد کرد، تحریم ها علیه تهران در صورتی که کنگره توافق را رد کند، از بین برود. 'سرگئی کیسلیاک' سفیر روسیه در آمریکا نیز همین نظر را داشت.

به گزارش فارین پالیسی ، یک سخنگوی سفارت انگلیس در آمریکا که خواست نامش فاش نشود، بدون اشاره به جزئیات این نشست گفت:' اگر کنگره توافق خوب را رد کند و آمریکا مجبور به عقب نشینی از موضع خود شود، ایران برنامه مهارنشدنی هسته ای با سازوکارهای بسیار ضعیف نظارتی خواهد داشت. توافق جمعی فعلی بر سر تحریم ها از بین می رود و وحدت بین المللی و فشار بر ایران به شدت تضعیف خواهد شد.'

آکرمن نیز روز پنج شنبه در سفارت آلمان در جمع شمار محدودی از خبرنگاران گفت که واقعا باور داریم در پی اجرای توافق، امنیت اسرائیل افزایش می یابد.

گفته می شود در جلسه کاخ سفید سناتورهای دموکرات مقامات سفارت فرانسه را تحت فشار قرار داده اند. آنها در مورد گزارش خبرگزاری 'بلومبرگ' سوال پرسیده اند، زیرا به آنها گفته شده است که پاریس باور دارد در صورت رد توافق در کنگره اهرم نفوذ آمریکا در برابر ایران افزایش می یابد. آنها از گزارش بلومبرگ نقل قول کردند که این اظهارات را به 'ژک اودیبر' مشاور ارشد رییس جمهوری فرانسه نسبت داده بود، وی گفته 'رای منفی کنگره ...می تواند مفید باشد یا به توافقی بهتر بیانجامد'.

'فردریک در' معاون سفیر فرانسه در آمریکا نیز گفت که طرفین مذاکرات به بهترین توافق با ایران رسیده اند.

بر اساس این گزارش، تلاش های سفرای کشورهای گروه 1+5 برای پیشبرد مسیر توافق مفید بوده است. سناتور دموکرات 'کریستین گیلیبراند' از ایالت نیویورک از توافق حمایت کرده است، غیر از او 11 سناتور دیگر اکنون آشکارا حمایت خود را اعلام کرده اند. کاخ سفید به حمایت 23 نفر برای حفظ حق وتو رییس جمهوری نیاز دارد.

آکرمن نیز گفت که مقامات آلمانی حاضر به دیدار با همه اعضای کنگره و پاسخ دادن به سوالات آنها در مورد موضع گیری اروپا در خصوص توافق هستند. وی تاکید کرد، اگر کنگره توافق را رد کند، احتمالا تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران ادامه نخواهد یافت.

وی گفت: همه قبول دارند که توافق دستاوردی بزرگ و قابل توجه در زمینه دیپلماسی بین المللی است. اگر آمریکا بگوید که نمی توانیم آن را اجرا کنیم زیرا کنگره با ما همراهی نمی کند؛ سوالاتی مطرح می شود و کشورها می پرسند که چرا ما باید دنباله رو کنگره باشیم؟

فارین پالیسی نوشت، 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا و اعضای کلیدی دولت وی تلاش ها را برای اطمینان از رای مثبت دموکرات ها در کنگره به توافق با ایران افزایش داده است.
این گزارش افزود، فعالیت لابی ها از هر دو طرف بسیار فشرده است، گروهی از طرف کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) حمایت می شوند و تبلیغات چندمیلیون دلاری را علیه توافق آغاز کرده اند. گروه دیگر طرفدار اسرائیل به نام 'جی استریت' نیز تبلیغات تلویزیونی را از دیروز برای جلب حمایت از توافق آغاز کرده است. هر دو طرف مشغول لابی با اعضای کنگره نیز هستند.
کنگره آمریکا 60 روز برای بررسی توافق با ایران وقت دارد و تا 17 سپتامبر (26 شهریور) باید به آن رای بدهد.

کنگره در ماه اوت تعطیل است و 8 سپتامبر (17 شهریور) تعطیلات تابستانی پایان می یابد.
در صورتی که توافق با ایران در کنگره آمریکا تصویب نشود، اوباما برای حفظ قدرت وتوی خود دست کم به رای مثبت یک سوم به اضافه یک از کل آرای مجلس نمایندگان که دارای 434 عضو است، نیاز دارد. مجلس سنا نیز به یک سوم به اضافه یک نفر از کل رای دهنده ها نیاز دارد.
از آنجا که جمهوری خواهان با توافق مخالفت کرده اند، دولت اوباما برای تایید توافق در کنگره خواستار جلب حمایت دموکرات هاست. در صورتی که رای مورد نیاز در هر یک از مجالس به دست آید، حق وتو اوباما حفظ خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین