کد خبر: ۳۱۳۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰

رکوردزنی اوپک در پی افزایش تولید نفت ایران

احیای تولید نفت ایران به بالاترین سطح از زمان تشدید تحریم های بین المللی در سال 2012، باعث شد تولید نفت اوپک ماه گذشته به بالاترین میزان در بیش از سه سال گذشته صعود کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که در 40 درصد از عرضه جهانی نفت مشارکت دارد، در گزارش بازار ماهانه اش اعلام کرد تولید نفت این گروه ماه گذشته به میزان 100 هزار و 700 بشکه در روز افزایش یافته و به 31.5 میلیون بشکه رسید.

به گزارش ایسنا، این افزایش تولید در شرایطی صورت گرفت که عربستان سعودی به اوپک اعلام کرد تولیدش در جولای بیشترین میزان کاهش در یک سال گذشته را داشته است. این کشور اغلب با نزدیک شدن به پایان اوج تقاضای تابستان، تولیدش را محدود می‌کند.

قیمت نفت تحت تاثیر افزایش عرضه از سوی اوپک، ادامه تولید آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به وضعیت تقاضای چین که اشباع عرضه در بازار جهانی را طولانی‌تر خواهد کرد، هفته گذشته در لندن به پایین 50 دلار در هر بشکه رسید که پایین‌ترین قیمت در شش ماه گذشته بود.

دبیرخانه اوپک در این گزارش اعلام کرد با در نظر گرفتن رشد بهتر از حد مطلوب تقاضای جهانی برای نفت از ابتدای امسال تاکنون و نشانه‌های بهبود اقتصاد کشورهای مصرف کننده بزرگ، تقاضا برای نفت خام در ماه‌های آتی همچنان روند رو به بهبودی خواهد داشت و به این ترتیب عدم توازن میان عرضه و تقاضا را کاهش می‌دهد.

طبق آمار اوپک که مبتنی بر منابع ثانویه ای مانند رسانه‌ها و موسسات بین المللی بوده است، تولید نفت ایران در ماه جولای به میزان 32 هزار و 300 بشکه در روز افزایش یافت و به 2.86 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از ژوئن سال 2012 بود. تحریمهایی که بر سر برنامه هسته ای ایران تحمیل شد، در جولای سال 2012 به اجرا درآمدند.

این گزارش شامل آماری است که مستقیما از سوی 12 عضو این سازمان ارائه شده اند. در این آمار، عربستان سعودی اعلام کرد تولیدش در جولای به میزان 202 هزار و 700 بشکه در روز کاهش یافت و به 10.36 میلیون بشکه در روز رسید که بزرگترین کاهش از آگوست سال 2014 بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک برآوردش از میزان تقاضای جهانی برای نفت در سال 2016 را حدود 100 هزار بشکه در روز افزایش داد و اعلام کرد مصرف جهانی در سال آینده به میزان 1.3 میلیون بشکه در روز یا 1.4 درصد رشد کرده و به 94 میلیون بشکه در روز می‌رسد. نرخ رشد مذکور اندکی کمتر از رشد 1.5 درصدی مورد پیش بینی برای امسال است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین