کد خبر: ۳۱۳۲۹۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹

منطقه شبه قاره، ایستگاه بعدی سفر ظریف

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان پنچ‌شنبه 23 (مردادماه) برای سومین‌بار به اسلام آباد سفر کرده و با همتای پاکستانی خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد ظریف بعد از اتمام سفر دو روزه‌ی خود به منطقه شامات، صبح روز پنچ‌شنبه به منطقه شبه قاره خواهد رفت.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته محمد جواد ظریف در این سفر با سرتاج عزیز، همتای پاکستان خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و پس از آن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

طبق آن چه که رادیو پاکستان اعلام کرده ظریف در این سفر یک روزه ملاقات‌های مهمی با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان و راحیل شریف، فرمانده ارتش این کشور خواهد داشت.

در دو سال گذشته که ظریف مسوولیت دستگاه دیپلماسی کشور را بر عهده داشته است، سه بار به پاکستان سفر کرده است، نخستین سفر ظریف به پاکستان، روز 28 آذرماه سال 1392 و برای شرکت در شانزدهمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در حال توسعه (دی هشت) انجام شد که در حاشیه آن با سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی نیز دیدار کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم‌چنین روز 19 فروردین ماه سال جاری و در اوج روزهای درخواست برخی اعراب از پاکستان برای ملحق شدن به جنگ علیه یمن، به اسلام آباد سفر کرد و ضمن دیدار با سرتاج عزیز، ملاقات‌های بسیار مهمی را با نواز شریف، نخست‌وزیر و ژنرال راحیل شریف، فرمانده ارتش این کشور انجام داد.

برخی از کارشناسان معتقدند که احتمالا مذاکره درباره خط لوله صلح یکی از محورهای گفت‌وگوهای ظریف در سفر به این کشور شبه قاره خواهد بود.

هم‌چنین روز چهارشنبه یک سخنگوی دولت پاکستان، اعلام کرد: اسلام آباد در مراحل نهایی مذاکرات مربوط به افزایش 10 برابری واردات برق از ایران است.

این مقام مسوول اعلام کرده که اگر تحریم‌ها علیه ایران لغو شود مبادلات تجاری ایران و اسلام‌آباد افزایش پیدا خواد کرد و افزایش واردات برق پاکستان از ایران بخشی از این روند خواهد بود.

ایران هم اکنون حدود 100 مگاوات برق به مناطق مرزی پاکستان صادر می‌کند و سخنگوی وزارت آب و برق پاکستان تأکید کرده که پاکستان در مراحل نهایی مذاکره بر سر قراردادری است که می‌تواند واردات برق از ایران را به 1000 مگاوات افزایش دهد.

پاکستان از جمله کشورهایی است که با کمبود شدید برق روبه‌رو است، مردم شهرهای پاکستان و حتی اسلام‌آباد پایتخت این کشور، به‌طور معمول در تمام طول سال، روزانه حدود 8 ساعت را در خاموشی و بی‌برقی سپری می‌کنند و تنها طبقه مرفه که البته تعدادشان زیاد نیست، می‌توانند از عهده خرید ژنراتورهای گران قیمت و هم‌چنین تامین بهای سنگین سوخت مورد نیاز برای این ژنراتورها بربیایند.

پاکستان سال‌ها است که از بحران کمبود انرژی رنج می‌برد و برخی مسوولان این کشور معتقدند، بحران انرژی، نخستین و اصلی‌ترین بحران این کشور و حتی بسیار جدی تر از بحران تروریسم است.‌

پاکستان همواره اعلام کرده مایل به واردات نفت و گاز از ایران است تا کمبود انرژی خود را جبران کند.

به گزارش ایسنا، حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان در سال‌های اخیر به خاطر تحریم‌ها کاهش پیدا کرده و از میزان 1.3 میلیارد دلار در سال مالی 2009 - 2008 به کمتر از 217 میلیون دلار در سال 2014 - 2013 کاهش پیدا کرد.

ظریف در جریان دیدار با مقامات پاکستانی در ارتباط با مسائل دوجانبه و منطقه‌یی از جمله مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت بیش‌تر در مرزهای دو کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین