کد خبر: ۳۱۳۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲

شورای نگهبان ردصلاحیت‌های انتخاباتی را تکذیب می‌کند

شایعه‌ها به دنبال هم ساخته می‌شوند و یکی پس از دیگری تکذیب می‌شوند. یک روز شایعه ردصلاحیت اعضای احزاب اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس طرح می‌شود و سخنگوی شورای نگهبان آن را رد می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
یک روز دیگر هم شایعه ردصلاحیت کاندیداهایی که تحت‌حمایت رئیس دولت اصلاحات فعالیت خواهند کرد، مطرح می‌شود و باز هم این سخنگوی شورای نگهبان است که آن را تکذیب می‌کند. نجات‌الله ابراهیمیان که سعی کرده تا به حال مواضع متعادلی را درباره مباحث انتخاباتی اتخاذ کند و تاکنون پاسخ‌های قابل‌تأملی به گروه‌های تندرو در این باره داده است.

در همین راستا علی‌محمد نمازی، از اعضای شورای مرکزی کارگزاران به‌تازگی در گفت‌وگو با «ایلنا» از شایعه ردصلاحیت اصلاح‌طلبان خبر داده و گفته بود: «این روزها شایعه‌ای به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه هرکس بخواهد زیر پرچم رئیس دولت اصلاحات وارد انتخابات شود، رد صلاحیت می‌شود. اگر خدای نکرده این شایعه درست باشد، نامزدهایی که شانس پیروزی دارند، را با خطر مواجه می‌کند که امیدواریم این تنها در حد شایعه باشد».

سخنگوی شورای نگهبان اما یک روز بعد از طرح این موضوع در گفت‌وگو با «ایلنا» آن را تکذیب کرد و گفت: «من تاکنون چنین شایعه‌ای را نشنیده‌ام». او با بیان اینکه مطلبی درباره احتمال ردصلاحیت کاندیداهای موردحمایت رئیس‌ دولت اصلاحات نشنیده‌ام، ادامه داد: «اما و اگرها قبل از انتخابات بسیار است و ما نمی‌توانیم هر روز به این مفروضات و اماواگرها پاسخ دهیم».

پیش‌تر هم یکی از اعضای جبهه پایداری یعنی جواد کریمی‌قدوسی، که البته نماینده مشهد در مجلس نیز هست، مدعي شده بود که «احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب خط قرمز شورای نگهبان هستند. هر اصلاح‌طلبی که به هر نحو در فتنه ٨٨ حضور داشته اعم از حضور، نقش، رفتار و سوابق، موردرسیدگی جدی قرار می‌گیرد».

 بااین‌حال نجات‌الله ابراهیمیان، در پاسخ به این نماینده گفته بود: «اعضای شورای نگهبان خودشان خطوط قرمزشان را تعیین می‌کنند، نه افراد دیگری و هیچ پیش‌گویی‌ای در مورد بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیچ‌فردی قابل‌قبول نیست».

نجات‌الله ابراهیمیان، درعین‌حال تأکید کرده بود که «شورای نگهبان اساسا تابع این‌گونه تقسیم‌بندی‌ها و داوری‌ها نیست. ما در بررسی صلاحیت‌ها، پرونده هر شخص را به‌صورت مستقل موردرسیدگی قرار می‌دهیم».

اگرچه هر جا شایعه‌ای طرح می‌شود، سخنگوی شورای نگهبان به آن پاسخ می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که در آستانه انتخابات دامنه شایعات رو به گسترش است. مهم‌ترین این شایعه‌ها هم حول فعالیت افرادی می‌چرخد که ذیل رئیس دولت اصلاحات بنای کار انتخاباتی دارند. 

این افراد که در سه گروه شورای مشورتی، شورای راهبردی و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فعالیت می‌کنند، هنوز درباره فرایند فهرست انتخاباتی و اینکه نام آن، چه خواهد بود، تصمیمی را اعلام نکرده‌اند. 

بااین‌حال، همین اندازه از فعالیت آن هم با محوریت رئیس دولت اصلاحات، جناح رقیب را با خطر مواجه کرده است. چه اصلاحات با استفاده از همین شیوه اجماع توانست نتیجه انتخابات سال ٩٢ را از آنِ خود کند. اینک اما اصولگرایان بیش‌ازپیش خود را با خطر شکست مواجه دیده‌اند و مدام یکدیگر را به پرهیز از  تک‌روی و شکست انذار می‌دهند. مصداق مشخص این انذارها، سخنان حدادعادل است که گفته بود «اصلاح‌طلبان طعم شیرین پیروزی را چشیده‌اند، آیا اصولگرایان هم طعم تلخ شکست را چشیده‌اند؟» 

اكنون  شورای‌های یادشده به کار خود ادامه مي‌دهند. اما ان‌قلتی که به‌تازگی مطرح شده، ردصلاحیت کاندیداهایی است که بخواهند فعالیت خود را زیر چتر رئیس دولت هشتم ادامه بدهند. بااین‌حال سخنگوی شورای نگهبان بر این فرضیه خط بطلان کشیده است.

 جالب آنکه او قبلا یعنی اواخر سال ٩٣ هم در گفت‌و‌گویی متفاوت با خبرگزاری «ایسنا»، دقیقا به طرح همین شبهه پاسخ داده بود. او در پاسخ به اینکه آیا محدودیت انتشار تصویر یا اخبار مربوط به برخی افراد، در شورای نگهبان هم موردبحث قرار گرفته است و همچنین آیا این محدودیت بر موضوع بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان تأثیرگذار خواهد بود؟ گفته بود: «خیر. موضوع بحث ما نبوده است. 

اصولا هر فعلی در جامعه ما چه توسط افراد و چه توسط رسانه‌ها مباح و مجاز است و این «ممنوعیت فعل» است که به «دلیل» نیاز دارد...، در خارج از چارچوب‌های قانونی امروزه دیگر برخورد با یک مشکل سیاسی یا حتی یک ناهنجاری از طریق قهرکردن، اسم کسی را نیاوردن و عکس کسی را منتشرنکردن حل نمی‌شود؛ زیرا هم سطح دانش و فهم مردم ما از شرایط و اوضاع و احوال بالا رفته و هم شاید برخی از این شیوه‌ها برازنده نظام جمهوری اسلامی ایران نباشد... . 

به گزارش شرق، من درباره بررسی صلاحیت‌ها نیز گفته‌ام که معیار کلی چیست. ما پرونده هر فرد را جداگانه بررسی می‌کنیم و برچسب گروهی و سیاسی او مهم نیست». به نظر می‌رسد خیلی پیش‌تر از اینکه بخواهد چنین شایعه‌ها و شائبه‌هایی مطرح شود، دست‌کم سخنگوی شورای نگهبان مواضع خود را در این‌باره به طور صریح و روشن بیان کرده بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین