کد خبر: ۳۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۰:۲۶

تاسيس يك حزب جديد در اتريش به رهبري هايدر

آفتاب‌‌نیوز : حزب آزادي اتريش در سال 1955 ميلادي توسط "‌ آنتوان رينت هالر " با متلاشي شدن حزب اتحاد مستقلين تاسيس شد و تا سال 1983 ميلادي بطور مدام در جرگه اقليت كوچك اپوزيسيون قرار داشت . اين حزب كه بعنوان حزب ليبرال در اتريش شناخته مي شود از دو جناح ليبرال و ناسيونال ليبرال تشكيل شده است .

اين حزب از سال 1970ميلادي با طرد عناصر تندرو راست افراطي توانست به قدرت ابتدايي خود دست يابد تا حدي كه در سال 1980سوسياليستها حاضر به ائتلاف با حزب مذكور شدند .

در سال 1970 ميلادي حزب آزادي باعث شد تا حزب سوسيال دمكرات كه تحت رهبري كرايسكي حكومت اقليت را تشكيل داده بود در پارلمان اكثريت را بدست آورد .

ايجاد تغييراتي در حزب سبب گرديد حزب آزادي به رهبري دكتر " نوربرت اشتايگر " در ائتلاف حكومتي سالهاي 1983 تا 1986 ميلادي شركت نمايد و در ضمن بصورت يك حزب ليبرال جلوه نمايد ، اين تحولات به مذاق طرفداران حزب و انتخاب كنندگان خوش نيامد و به " دكتر يورگ هايدر " رقيب رهبر حزب آزادي در استان " كرنتنر " اين امكان را داد كه " نوربرت اشتايگر " را در پاييز سال 1986 ميلادي شكست دهد و جانشين وي گردد .

حزب آزادي به رهبري " هايدر " به يك حزب معترض با تمايلات ناسيوناليستي تبديل و از طرفداران بسياري نيز برخوردار شد . از آن پس حزب آزادي بتدريج به يك حزب متوسط در صحنه سياسي اتريش بدل شد و در انتخابات سال 1986 ميلادي حدود 73/9 درصد آراء‌ و 18 كرسي پارلماني را بدست گرفت .

در انتخابات سال 1990 ميلايد نيز توانست 6/6 درصد آراء‌و 33 كرسي پارلماني را از آن خود كند . اين حزب در سالهاي اخير از موفقترين احزاب در تصاحب آراء‌بشمار مي آمد و با طرح مسائل تازه و روز قابليت انعطاف و مانور خوبي از خود نشان داد تا جايي كه توانست در سياست داخلي اتريش به شكل يك حزب مستقل ايفاي نقش نمايد .

اما اكنون اين حزب با تنشهاي جديدي مواجه شده است بطوريكه رئيس حزب آزادي دليل اين تصميم گيري " هايدر " را افزايش دامنه فشار از سوي اعضاي راستگراي داخل حزب اتريش از آغاز ماه مارس اعلام كرد.

گفته مي شود اين تغيير و تحول پس از روز اين حزب در تاريخ 23 آوريل روي خواهد داد . هنوز از موضع گيري دقيق دولت اتريش در اين زمينه اخبار مشخصي منتشر نشده است .

شمار زيادي از كارشناسان مسائل سياسي معتقدند كه "هايدر " مي توانند موفقيتهاي خود در حزب آزادي را در حزب جديد نيز تكرار كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین