کد خبر: ۳۱۳۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷

ساختار حزبی، نباید حول چهره‌های سیاسی شکل بگیرد

یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت شرایط سیاسی کشور را برای شکل گیری احزاب ریشه دار مشروط به آنکه چهره‌های سیاسی از اقدامات تکروانه پرهیز کنند، مهیا دانست.
آفتاب‌‌نیوز : بهروز نعمتی گفت: کشور تاکنون از ناحیه فقدان احزاب و نادیده گرفته شدن نقش آنها در ساختار سیاسی ایران، آسیب‌های جدی خورده است.

نماینده مردم اسدآباد افزود: عرض اندام تشکل‌های سیاسی در ایران محدود به چند ماه قبل از انتخابات و حول شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی است که این مسأله هم برای کشور آسیب داشته است. شرایط سیاسی کشور باید به گونه‌ای ترسیم شود که احزاب قدرتمند دارای دیدگاه و ایدئولوژی پا به میدان رقابت گذارند و پاسخگو باشند، مسئله‌ای که در حال حاضر در ساختار سیاسی کشور، وجود ندارد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت افزود: اگر جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی پاسخگو در ساختار سیاسی کشور به وجود آید، عمر درازتری خواهند داشت و طبیعتا مورد نقد افکار عمومی هم قرار می‌گیرند. وقت آن رسیده که احزاب و تشکل‌های سیاسی را سامان دهیم.

وی تشکیل احزاب ریشه‌دار در ساختار سیاسی کشور را مانع شکل‌گیری شرایط سال 1388 دانست و افزود: این مسئله در شکل‌گیری و پاسخگو کردن کارگزاران نظام بسیار موثر است. برای آقای لاریجانی و قالیباف احترام قائلم اما معتقدم ساختار حزبی در ایران نباید صرفاً حول افراد و چهره‌ها شکل بگیرد بلکه باید در چارچوب قانون اساسی و مبتنی بر ساختار تشکیلاتی شکل بگیرد. در این صورت جایگاه و شرایط فعالیت‌های حزبی در ایران متحول خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شکل‌گیری احزاب و تشکل‌های سیاسی حول افراد و چهره‌های سیاسی را محدود به دوره رقابت‌های انتخاباتی دانست و افزود: باید به جد از شکل‌گیری احزاب حول افراد و چهره‌های سیاسی و مقطعی پرهیز شود در این صورت می‌توان از پویا بودن این احزاب صرفاً در دوره این افراد جلوگیری کرد و عمر بیشتری را برای آنها قائل شد.

نعمتی حزب موتلفه را از معدود احزاب ریشه دار با طول عمر زیاد دانست و افزود: به دلیل استمرار داشتن حزب موتلفه از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عملکردش توسط افکار عمومی مورد نقد قرار داشته است.

نماینده مردم اسدآباد خواستار از خود گذشتگی چهره‌های سیاسی برای شکل‌گیری احزاب و تشکل‌های سیاسی ریشه‌دار شد و افزود: با از خود گذشتگی این چهره‌ها و مبنا قرار دادن شرایط عمومی، تشکیل احزاب و تشکل‌های سیاسی بستر شکل‌گیری ساختار تشکیلاتی را به وجود می‌آورد هرچند که ممکن است دبیرکل این احزاب که خود این آقایان هستند به عنوان یکی از روسای قوا توسط مردم برگزیده شوند. بسیار مهم است که ریشه احزاب در بطن جامعه گسترش یافته باشد که در این صورت شاهد احزاب فصلی نخواهیم بود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن، شکل گیری ائتلاف‌های چندنفره را تأیید کننده فقدان احزاب و تشکل‌های سیاسی ریشه دار دانست و افزود: گروه گرایی‌هایی کوچک و ائتلاف‌های چندنفره باید پوست اندازی کنند و جامعه سیاسی کشور باید به سمت تشکیل احزاب قدرتمند حرکت کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین