کد خبر: ۳۱۳۵۲۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰

عسلک‌ها، مهمان دائمی پایتخت

این روزها در تهران به ویژه مناطق مرکزی که راه می‌روی باید خیلی مراقب چشم و دهانت باشی تا اوقاتت با «عسلک‌ها» تلخ نشود.
آفتاب‌‌نیوز : مگس سفید یا "عسلک پنبه" نام مهمان ناخوانده‌ای است که حالا دیگر در تهران ناخوانده نیست و مهمان دائم تابستان‌های شهروندان پایتخت شده است. گرمای هوا از یک طرف و ورود این حشرات ریز به چشم و دهان از طرف دیگر، این روزها شهروندان تهرانی را حسابی کلافه کرده است.

 این حشرات کوچک که سطح بدن و بال‌های آن‌ها به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده‌، از آفات مهم برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری محسوب می‌شوند؛ آفتی که در ابتدا از سوی مسئولان شهرداری تهران یک آفت درجه 2 و بی‌اهمیت قلمداد می‌شد، اما در تابستان سال گذشته به سرعت منطقه به منطقه پیش رفت و بخش بزرگی از پایتخت را گرفت.

مسئولان ستاد محیط زیست شهرداری این حشره را "سفید بالک" می‌خوانند و مردم آن را به نام "مگس سفید" می‌شناسند ، اما مسئول بخش حشرات دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نام حقیقی این سفید پوشان را"عسلک پنبه" معرفی و بر بی‌خطر بودن این موجودات برای انسان تاکید می‌کند.

هر یک از این نام‌ها را که بپذیریم فرقی ندارد، اگر هم این عسلک‌ها خطری نداشته باشند و ایجاد حساسیت تنفسی، چشمی و ... نکنند، با ورود به چشم و دهان مزاحمت زیادی را برای شهروندان ایجاد می‌کنند.

شهرداری تهران در گرماگرم تابستان سال گذشته برای مبارزه با این حشرات ریز سفید که بیشتر شبیه گَرد بودند تا مگس، درختان را آبشویی کرد اما این روش تأثیرگذار نشد و مگس‌های سفید هر روز در محله‌ای جدید مشاهده شدند.

مسئولان شهرداری که از روش آبشویی در مقابله با این حشرات ناامید شده بودند، سراغ روش قدیمی و سنتی رفتند و به دور درختان نوار زرد رنگ چسبناکی پیچیدند تا مگس‌ها به آن بچسبند و مهار شوند. هرچند همزمان با چسباندن این نوارها سردی هوا به کمک شهرداری تهران آمد و فصل این مهمانان ناخوانده تمام شد.

علی‌محمد شاعری، رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، درباره ازدیاد جمعیت مگس سفید به ایسنا می‌گوید: با افزایش رطوبت و گرمای هوا، حشرات بیشتر تکثیر می‌شوند و تا ١٥ نسل نیز می‌توانند باقی بمانند. درحقیقت مگس‌های سفید مهمان فصلی تهران شدند و به نظر می‌رسد به این زودی‌ها از این شهر بیرون نخواهند رفت.

وی از طغیان سفیدبالک‌ها در مردادماه که پیک حضور آنهاست خبر می‌دهد و می‌افزاید: تعداد سفیدبالک‌ها امسال کمتر است اما احتمال طغیان آنها وجود دارد.

به گفته شاعری، بر اساس نتایج پایش انجام شده در مناطقی که سفیدبالک‌ها بیشترین حضور را دارند، برچسب‌های زردرنگی بر تنه درختان زده‌ شده تا این حشره به آن بچسبد. البته در تمامی مناطق برچسب‌های زردرنگی نصب شده اما در مناطق مرکزی تعداد آنها با توجه به حضور پر حجم سفیدبالک‌ها بیشتر است. این روش در کنار آبپاشی درختان انجام می‌شود ولی این به معنی کنترل صددرصد این حشره نیست.

وی در عین حال درباره زمان تعویض این برچسب‌ها که در برخی مناطق اثری از رنگ زرد آن باقی نمانده است، می‌گوید: مدت زمان تعویض این برچسب‌ها بستگی به حجم حشرات و وضعیت آبی و هوایی دارد و در برخی مناطق تهران تا آخر شهریور این برچسب‌ها تعویض می‌شود.

شاعری بیشترین حضور سفیدبالک‌ها را در مناطق 6، 10، 11 و 15 بیان می‌کند و بنا به گفته وی، با افزایش دما در مردادماه احتمال طغیان این حشره در مناطق اعلام شده وجود دارد. اقدامات خوبی انجام شده و با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط قطعا اقدامات پیشگیرانه توسط شهرداری تهران انجام خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: این حشرات دشمن طبیعی دارند و علت اینکه با مبازره شیمیایی در تهران برای این موجودات موافق نیستیم، همین موضوع است که امیدواریم به تدریج دشمن طبیعی سفیدبالک‌ها در تهران افزایش یابد؛ البته در این زمینه باید پایش و کار کارشناسی دقیقی انجام شود.

رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره خطرات ناشی از این حشرات برای انسان نیز می‌گوید: سفید بالک‌ها هیچ خطری برای انسان ندارند و حساسیتی توسط آنها برای انسان ایجاد نمی‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین