کد خبر: ۳۱۳۵۴۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹

هندی ها چه زمانی پول نفت ما را پس می دهند؟

مدیر مالی شرکت ایندین اویل گفت: نخستین قسط بدهی نفتی این شرکت به ایران می تواند در ماه جاری میلادی پرداخت شود، اما وزارت دارایی هند هنوز جدول زمانی مشخصی را برای پرداخت بدهی های پالایشگران هندی به تهران تعیین نکرده است.
آفتاب‌‌نیوز : دو منبع هندی مطلع از این موضوع اعلام کردند که پالایشگران هندی گفته اند در حال آماده شدن برای پرداخت یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار از بدهی های نفتی خود به ایران هستند، این نخستین نشانه ها از توافق جامع هسته ای تهران و کشورهای گروه ١+٥ در وین به شمار می رود.

این دو منبع هندی که خواستند به دلیل حساسیست موضوع نامشان فاش نشود، در این باره گفتند: راجیو مهریشی معاون وزیر اقتصاد هند در ماه جاری میلادی از شرکتهای پالایشگر هندی درخواست کرده که برای پرداخت دو قسط ٧٠٠ میلیون دلاری بدهی نفتی به ایران آماده شوند.

ای. کی. شارما مدیر بخش مالی شرکت ایندین اویل اعلام کرد: نخستین قسط بدهی نفتی این شرکت به ایران می تواند در ماه جاری میلادی پرداخت شود، اگرچه وزارت دارایی هند هنوز جدول زمانی مشخصی را برای شرکتهای هندی به منظور پرداخت بدهی های نفتی خود به تهران تعیین نکرده است.

وی به خبرنگاران گفت: برخی از اقساط در ماه جاری میلادی پرداخت می شود، ما منتظر دستورعمل وزارت امور دارایی هند هستیم.

وی به ملبغ نخستین قسط اشاره ای نکرد، اما برآورد کرد که سهم اولیه این شرکت در نخستین پرداخت ٦٠ تا ٧٠ میلیون دلار خواهد بود، در حالی که مجموع بدهی های نفتی پالایشگران هندی به ایران بیش از ٦ میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار است.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی هند در امور اقتصادی، سرپرستی تیمی متشکل از رزرو بانک هند (Reserve Bank of India)، بانک دولتی یو سی او(UCO) و شرکتهای نفتی را در سفر ٢ روزه هیات هندی از ٢٥ تا ٢٦ ژوئیه (شنبه و یکشنبه سوم و چهارم مردادماه) به عهده داشت.

یکی از این ٢ منبع هندی گفت: از آنجا که وزارت امور دارایی هند منتظر دریافت مجوز از اداره کنترل دارایی های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکاست، زمان دقیق پرداختها هنوز مشخص نیست.

مقامهای هندی تاکنون در باره اخذ مجوز از وزارت خزانه داری امریکا برای پرداخت بدهی های نفتی ایران سخنی نگفته اند.

در عین حال این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرده است: واشنگتن نسبت به آزادی پرداخت محدود بدهی های ایران در خارج، در صورتی که با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در توافق هسته ای با تهران همگام باشد، متعهد است.

منابع هندی اعلام کردند که پرداخت اقساطی بدهی های نفتی به ایران با استفاده از یک سازوکار مشخص دوباره از طریق ارزهای مختلف در رزرو بانک هند انجام خواهد شد. ایران سرانجام پرداختها را به درهم و ازطریق حساب بانک مرکزی خود در امارات متحده عربی دریافت می کند.شارما گفت: پالایشگران هندی به رزرو بانک هند دلار می پردازند.

هند بزرگترین مشتری نفتی ایران پس از چین بود که به دنبال تحریم ها و کاهش واردات به رتبه هفتم تنزل یافت.

مجتمع پالایشی و پتروشیمی مانگلور (٢ میلیارد و٤٩٠ میلیون دلار) ، اساراویل (سه میلیارد و ٣٤٠ میلیون دلار)، ایندین اویل (٥٨١ میلیون دلار)، هندوستان پترولیوم (٢٩ میلیون دلار) و اچ پی سی ال میتال(٩٧ میلیون دلار) در مجموع ٦ میلیارد و ٥٠٠ میلون دلار بابت خرید نفت از تهران به ایران بدهکارند.

شرکت های نفتی هندی ٤٥ درصد از پول نفت های وارداتی از ایران را به صورت روپیه در بانک یوکو قرار داده اند که ایران از این پول برای خرید اجناس هندی خارج از فهرست تحریم ها استفاده کرده است.

براساس گزارش رویترز، حدود ١٧٠ میلیارد روپیه (٢ میلیارد و ٦٢٠ میلیون دلار) در حساب ایران در بانک یو سی او هند قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین