کد خبر: ۳۱۳۶۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸

روایت وکيل مه آفريد از مصرف اموال موکلش

مبلغ 644 ميليارد تومان از دارايي مه آفريد امير خسروي به عنوان جزاي نقدي پرداخت شد که البته اين مبلغ قبل از اعدام پرداخت شده بود .
آفتاب‌‌نیوز : آنچه در مورد مه آفريد امير خسروي و فعاليت‌هاي اقتصادي اش در سايت هاي مختلف مطرح شده اين است که ابتداي فعاليت مه آفريد اميرخسروي با اداره کردن گاوداري به همراه برادرانش در سال‌هاي ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ بوده‌است. وي اين واحد دامداري را با استفاده از طرح‌هاي زودبازده بنيان‌گذاري کرده بود اما ادامه فعاليت‌هايش با سوءاستفاده از اين وام‌ها همراه بود و باعث شد که به فساد مالي روي آورد.

همچنين سرمايه آغازين «شرکت توسعه سرمايه‌گذاري اميرمنصور آريا» در ۲۸ خردادماه ۱۳۸۵ برابر با ۵۰ ميليون تومان بوده که براساس صورت جلسه هيات مديره همين شرکت در تاريخ 1387/11/30 به ۲۰ ميليارد تومان افزايش پيدا کرد.

شرکت توسعه سرمايه‌گذاري اميرمنصور آريا در سال ۸۹ در راستاي اجراي اصل۴۴ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در اقداماتي مشکوک توانست ۹۴٫۹۶ درصد از سهام ماشين سازي لرستان، ۹۵٫۲ درصد از سهام گروه صنعتي فولاد ايران، ۹۵ درصد از سهام مهندسي خط و ابنيه فني راه آهن (تراورس) و ۳۹٫۵ درصد از سهام فولاد اکسين خوزستان را خريداري کند.

مه آفريد اميرخسروي متهم اصلي اختلاس سه هزار ميليارد توماني بانک صادرات ايران بود که در ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ بازداشت شد.

يکي ديگر از اتهامات عليه وي استفاده از تسهيلات ۴۰۰ ميليارد توماني از بانک ملي بود که ارائه اين تسهيلات بدون وجود هيچ سند و وثيقه گذاري انجام گرفته‌است. اين مبلغ جداي از اختلاس به واسطه گشايش ال سي است.

سرانجام پس از صدور راي دادگاه در بامداد سوم خرداد ۱۳۹۳ حکم اعدام مه آفريد خسروي اجرا شد. بر اين اساس دادسراي عمومي و انقلاب تهران اعلام کرد، حکم محکوميت به اعدام محکوم عليه زنداني مه آفريد اميرخسروي فرزند منصور، سحرگاه روز شنبه، سوم خردادماه ۱۳۹۳ در محل زندان اوين اجرا شد.

بر اين اساس باتوجه به اينکه پس از اعدام مه آفريد اميرخسروي وضعيت اموال وي، رد مال و وضعيت مالياتي شرکتهاي گروه امير منصور آريا نامعلوم است همين موضوع بهانه‌اي شد تا با وکيل کل وراث مه آفريد اميرخسروي ديداري داشته و از روند بررسي و پيگيري از سوي دادستاني مطلع شويم.

آنچه در پي مي‌آيد حاصل مصاحبه يک ساعته خبرنگار ايلنا با غلامعلي رياحي وکيل امير خسروي است:

چرا مه آفريد امير خسروي اعدام شد؟

رياحي: سنگيني جو حاکم اين اتفاق را رقم زد زيرا عليه مه آفريد اميرخسروي کار رسانه‌اي بسيار سنگيني اجرا شد اما مدافعات ايشان حامي رسانه‌اي خاصي نداشت و اصولا با اين حجم اتهاماتي که عليه امير خسروي وارد شد دفاع از اين فرد کار آساني نبود.

 سرانجام اموال امير خسروي چه شد؟

وکيل و نماينده کليه سهامداران شرکت هاي زيرمجموعه گروه امير منصور آريا: هنوز هيچ شرکتي از توقيف دادستاني خارج نشده اماْ از ابتداي سال جديد دادستاني نظارت مستقيم خود را که تا آن زمان از طريق چهار ناظر انجام مي پذيرفت تغيير داد و با حفظ حالت توقيف شرکتها و دارايي ها به اعمال نظارت از طريق گزارشهاي ماهانه تغيير شکل داد که اين کار با مديريت مجموعه آريا انجام مي پذيرد و به مامويرت ناظرين به شکل سابق خاتمه داده شد.

 وضعيت کارکنان اين شرکت ها چه شد؟

رياحي: در گذشته هفده هزار نفر در شرکتهاي امير منصور آريا مشغول به کار بودند که از اين تعداد پنجْ هزار نفر مربوط به گروه ملي فولاد مي شد که البته گروه ملي فولاد در اجراي حکم دادگاه در راستاي رد مال در اختيار بانک ملي ايران قرار گرفت و حدود هشت هزار نفر ديگر از پرسنل مربوط به شرکت تراورس هستند که با اصلاح ساختار نيروي انساني در حال حاضر مشغول به کارند.

اما علاوه بر اينها تعدادي از کارکنان در شرکتهاي ديگري نظير آب معدني داماش، شرکت پخش ايرانيان، شرکت ام دي اف، شفاف شيمي، شرکت آهن و فولاد لوشان و نيز يک شرکت گردشگري ديگر مشغول به کار هستند. همچنين تعداد ديگري از طر ح هاي در دست اجرا مانند طرح گهر که به تنهايي قادر به تامين آب معدني کل کشور است و ظرفيت آن به اندازه همه شرکت هاي آب معدني موجود در کشور است حدود چهار سال است که متوقف مانده است.

همچنين تعداد ديگري از شرکتها وطرح ها نيز وجود دارد که تا تکليف رد مال به صورت قطعي مشخص نشود نمي‌توان در خصوص آنها برنامه ريزي مشخصي انجام داد.

رد مال در چه مرحله اي قرار دارد؟

رياحي: پنج بانک سامان، پارسيان، سپه، رفاه کارگران و بانک ملي ايران تنزيل کننده اعتبارات اسنادي درگير موضوع پرونده بودند که چهار بانک اول در حال حاضر تعيين تکليف شده اند و تنها بانک ملي ايران که گروه ملي فولاد و 40 درصد از فولاد اکسين را بابت رد مال ( يعني همان طلب هزار و 50 ميليارد تومان دريافت کرده ) در حال حاضر در مرحله تطبيق حساب هاي في مابين هستيم و کار براي آخرين مرحله در اختيار کارشناسان پرونده قرار گرفته که با کشف قيمت واقعي شرکت هاي فولادي گروه ملي فولاد ايران و فولاد اکسين تکليف مطالبات اين بانک نيز مشخص خواهد شد.

 ميزان جزاي نقدي چقدر بود؟ و چه زماني پرداخت شد؟

رياحي: مبلغ 644 ميليارد تومان از دارايي مه آفريد امير خسروي قبل از اعدام وي به عنوان جزاي نقدي پرداخت شد.

چرا پس از مه آفريد امير خسروي افراد ديگر اختلاس‌گر که ارقام بالاتري را اختلاس کردند، اعدام نشدند؟

رياحي: پاسخ اين سوال را من نبايد بدهم، اما شايد تجربه اعدام ايشان از اعدام هاي ديگر جلوگيري کرده باشد.

 تکليف اموال اميرخسروي چه مي شود؟

رياحي: با توجه به اينکه جزاي نقدي موضوع حکم پرداخت شده درصورتي‌که طلب بانک ملي از دارايي هاي ايشان پرداخت شود پرونده در خصوص رد مال و جزاي نقدي ايشان مختومه اعلام مي شود و در آن صورت اگر از اموال وي چيزي باقي بماند به وراث و شرکاي فاقد محکوميت کيفري تعلق خواهد داشت.

ايلنا: وراث امير خسروي چند نفرند؟

رياحي: امير خسروي داراي سه فرزند صغير تحت قيومت مادرانشان هستند و علاوه بر اين مادر امير خسروي که از ورثه محسوب مي شد دو ماه پس از اعدام مه آفريد وفات کرد.

 وضعيت مالياتي اين شرکت ها در حال حاضر چه طور است؟

رياحي: با وجود اينکه به موجب حکم آقاي سراج بيش از 1600 ميليارد تومان از اعتبارات اسنادي موضوع پرونده شامل 103 فقره غير واقعي و مجرمانه تشخيص گرديده اما ادارات مالياتي در بسياري از موارد براي همين اعتبارات اسنادي که مطابق حکم جعلي و بدون انجام معامله تشخيص گرديده ماليات منظور کرده اند.

علاوه بر اينها با وجود اينکه تمامي 38 شرکت متعلق به گروه آريا در طول 4 سال گذشته و حتي سنوات قبل از آن بعضا زيان ده بوده اند و کليه عمليات آنها زير نظر دادستاني صورت مي گرفته است و هيچ گونه امکان فعاليت مخفي وجود نداشته اما مميزين مالياتي بدون در نظر گرفتن حالت فوق العاده حاکم بر اين شرکتها با رد دفاتر مالي اقدام به تشخيص ماليات علي الراس کرده اند که با واقعيت انطباق ندارد. اين در حالي است که هنگامي که شرکتي زير نظر قوه قضاييه اداره مي‌شود هر گونه احتمال فعاليت اقتصادي پنهان و غيرمشمول ماليات منتفي است.

يعني شما مي‌گوييد که اين شرکت فعلا نبايد ماليات دهد؟

رياحي: در واقع اين گونه تشخيص هاي مالياتي آن هم در مورد آن دسته از اعتبارات اسنادي که به حکم قطعي شده دادگاه انقلاب جعلي و بدون انجام معامله تشخيص گرديده در واقع در تعارض با تشخيص قوه قضاييه است .

اما آنچه حائز اهميت است اين است که مطالبه ماليات از اعمال مجرمانه هيچ توجيه قانوني ندارد و زماني که مطابق حکم دادگاه معامله اي انجام نشده و از ال سي ها يا اعتبارات اسنادي به عنوان وسيله جرم استفاده شده در واقع فعاليت بازرگاني و اقتصادي صورت نگرفته تا مشمول ماليات شود.

علاوه بر اين نسبت به سالهاي قبل از تشکيل پرونده 1390 نيز مشکلاتي وجود دارد زيرا علي رغم اينکه در زمان خودش ماليات هاي متعلقه پرداخت شده و مفاصا حساب هاي مالياتي صادر شده اقدام به صدور برگه تشخيص هاي متمم شد و مجددا عملکرد سالهاي تسويه و پرداخت شده در دستور کار تعدادي از واحدهاي مالياتي قرار گرفته است!

اين در حالي است که در برخي از موارد نظير مطالبه ماليات بر ارزش افزوده مربوط به سه ماهه اول 1390 با احتساب جرايم ، بيش از 80 ميليارد تومان از وراث مه آفريد امير خسروي ماليات مطالبه شده در حالي که اين مطالبات فاقد اسناد مثبته است.

اما هنگام حضور مامورين پرونده يعني در سال 1390 يک نرم افزار حاوي اطلاعات آماري که مه آفريد امير خسروي براي اطلاع از وضعيت عملکرد شرکت هاي تحت مديريت خود در اختيار داشت به دست مامورين مي افتد و واحدهاي مالياتي نيز به تصور اينکه اين اطلاعات مربوط به فعاليت هاي بازرگاني پنهاني مه آفريد اميرخسروي است بر اساس آن پرونده مالياتي بر ارزش افزوده باز کردند !که مبلغ اين معاملات 500 ميليارد تومان است.

اين در حالي است که مه آفريد اميرخسروي داراي 38 شرکت توليدي و 1 شرکت بازرگاني بوده که مجموعه فعاليت هاي اين شرکت ها به صورت آماري در آن نرم افزار جمع آوري شده بود تا ايشان در هر زمان بداند چه شرکتي و با چه حجمي فعاليت اقتصادي دارد.

مي‌توانيد در اين خصوص يک مثالي را بيان کنيد؟

رياحي: بله حتما، به عنوان مثال چندين هزار تن ريل براي مصرف راه آهن که موضوع فعاليت شرکت تروارس است مورد مطالبه مالياتي قرار گرفته ! حال آنکه واردات اين ريل براي مصرف در راه آهن توسط شرکت تجارت گستران يعني شرکت بازرگاني مه آفريد امير خسروي بوده که از خارج وارد شده و به مصرف رسيده است اما مامورين مالياتي تصور کرده اند که اين فعاليت بازرگاني شخصي است در حالي که اين فعاليت توسط يکي از شرکت هاي بازرگاني زير مجموعه صورت گرفته و به موقع خودش ماليات هاي آن پرداخت شده اما در حال حاضر ماليات مضاعفي مطالبه کرده‌اند.

در مورد ديگر يکي از شرکت هاي زير مجموعه آريا چند هزار تن گوشت قرمز وارد کرده و همين طور مقداري مواد غذايي ، و ماليات هاي مربوطه از سوي آن شرکت ها پرداخت شده اما چون اقلام روغن و گوشت در آن نرم افزار آماري وجود داشته مامورين مالياتي تصور کرده اند که فعاليت هاي بازرگاني پنهاني از سوي مه آفريد امير خسروي کشف کرده اند و در مورد تمامي اين اقلام ماليات هاي مضاعف مطالبه شده است.

با اين رويکرد مالياتي اگر هم از دارايي هاي مه آفريد چيزي باقي بماند زير فشار هاي مالياتي باقي مانده ، شرکت هاي وي دچار اضمحلال شد ه که اين روند با شعارهاي دولت تدبير و اميد ايجاد اشتغال و افزايش توليد در تضاد کامل است.

اما علي رغم همه فريادها چون پرونده امير خسروي در رقابت هاي سياسي و مبارزات انتخاباتي بين جناح ها دست مايه حمله به دولت قبلي قرار گرفت ( در کنار پرونده بابک زنجاني و پرونده بيمه) بنابر اين در شرايط حاضر هيچ کس نه تمايلي دارد و نه جرات مي کند که براي سر پا نگه داشتن شرکت هاي زير مجموعه آريا حتي حمايت قانوني به عمل آورد.

يعني شرکت آريا قرباني ياران رييس دولت گذشته شده است؟

رياحي: در دولت گذشته نيز چون دولتمردان کابينه احمدي نژاد به نوعي مورد اتهام حمايت از گروه آْريا قرار گرفته بودند آنها هم به منظور حفظ خود حاضر نشدند حتي در حدود الزامات قانوني از مجموعه آريا حمايت کنند.بنابراين شرکت هاي زيرمجموعه آريا نه از دولت سابق خيري ديد و نه دولت حاضر!

اما آنچه در حال حاضر مهم است اين است که اينگونه تشخيص‌هاي مالياتي مشکل اصلي شرکتهاي زيرمجموعه گروه آريا است و اگر ترتيب صحيحي از سوي مسئولين در نظر گرفته نشود باقي مانده شرکتها اين بار به واسطه مالياتهاي سنگين نجومي در معرض فروپاشي قرار مي گيرند که در حال حاضر هم بسياري از اين شرکتها در حال ورشکستگي هستند در نتيجه اين رفتار مالياتي با شعار دولت تدبير و اميد مبني بر حمايت از توليد و ايجاد اشتغال درتعارض است!

از مسئولان نظام و دولت انتظار برحق وجود دارد تا نسبت به رفع اين مشکل و همچنين گران نمايي (بيش بود ارزش گمرکي) اقدام عاجل صورت گيرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
1
سلام لطفا مسولين به داد شركت گروه ملي اهواز برسن 4ماه حقوق بكارگران ندادن انصافه شركت در حال ورشكستگي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
سلام.انصافا"مسئولين خودشون رو بذارن جاي پرسنل شركت.4 ماه حقوق نگيري بغير از جريمه اقساط وآبروريزي جلوي ضامنها و....جواب زن و بچه رو چي بديم چي بخوريم.عيد نوروز كه بي پولي گذشت شرمنده خانواده .ماه ربارك رمضان هم همينطور..ماه مدرسه رو چه كنيم تراخدا به فرياد گروه ملي برسيد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین