کد خبر: ۳۱۳۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
صالحی در نشست خبری:

فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران کندی و توقف ندارد

رییس سازمان انرژی اتمی با انتقاد از افرادی که در مورد برجام تشویش افکار عمومی می‌کنند، گفت: کسانی می‌گویند اگر کار با ما باشد با مدیریت جهادی کار را شش ماهه تمام می‌کنیم؟ در آن زمان که شما مدیریت سازمان را برعهده داشته اید IR6 تست شده بود چرا نقد نکردید؟
آفتاب‌‌نیوز : رییس سازمان انرژی اتمی با انتقاد از افرادی که در مورد برجام تشویش افکار عمومی می‌کنند، گفت: کسانی می‌گویند اگر کار با ما باشد با مدیریت جهادی کار را شش ماهه تمام می‌کنیم؟ در آن زمان که شما مدیریت سازمان را برعهده داشته اید IR6 تست شده بود چرا نقد نکردید؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر صالحی در نشست خبری بعداز ظهر امروز خود در سازمان انرژی گفت: دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته تلاش‌های فراوانی در سخت‌ترین شرایط کرده است که یکی از این تلاش‌ها به بار نشست و آن بحث مربوط به مشکلات هسته‌ای بود.

وی ادامه داد: کارهای زیادی از سوی دولت در دستور کار است٬ اما درباره آنها اولویت‌هایی دارد که اول اقتصادی  و بعد مساله سلامت و تعاملات  بین‌المللی است.

معاون رییس جمهور با اشاره به وضعیت دشوار دو سال گذشته تصریح کرد: با توجه به اینکه در کشور شرایط سختی حاکم بود، دست دولت آنقدر باز نبود تا به همه امور بپردازد ولی امیدواریم تا در چند ماه آینده و بویژه اجرای برجام دولت دست بازتری برای پرداختن به امور و به ویژه اولویت‌هایش داشته باشد.

صالحی در ادامه به انتقادات برخی از منتقدان نسبت به برجام اشاره کرد  و ادامه داد: اگر عزیزی از نخبگان  یا فردی به اعتبار موقعیت و جایگاهش نظری در مورد برجام داشته باشد، نظرش محترم است اما درباره برجام مواردی را می‌خواهم ذکر کنم.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در بعد فنی برجام برای چندین بار علنا می‌گویم علیرغم یکسری از محدودیت‌های ظاهری، فعالیت صلح‌آمیز ما نه با کندی و نه با توقف روبرو است.

وی با بیان اینکه برخی منتقدان می‌گویند که ما هم‌اینک 20 هزار سانتریفیوژ داریم اما براساس برجام به چند هزار سانتریفیوژ تقلیل می‌یابد پس چگونه  فعالیت هسته‌ای ایران کند نمی‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌اینک 9 هزار و 100 سانتریفیوژ کار می‌کند و سالی 2 هزار کیلو اورانیوم غنی‌سازی می‌شود و اگر تمامی سانتریفیوژهای ما یعنی 20هزار سانتریفیوژ کار می‌کردند میزان غنی‌سازی‌مان به 4 هزار اورانیوم می‌رسید. نیاز اصلی کشور 30 هزار کیلو اورانیوم در سال است و فاصله 4 هزار کیلو گرم با 30 هزار کیلوگرم ، فاصله چشمگیر است.

معاون رییس جمهور افزود: ما 25 سال است بر روی سانتریفیوژها کار می‌کنیم و 20 هزار سانتریفیوژ داریم. هرچند توان سانتریفیوژ ما بالاست٬ اما با چه سانتریفیوژی روبرو هستیم و با چه مواد اولیه می‌خواهیم کار کنیم. اگر ما می‌خواهیم 190 هزار سو داشته باشیم، نیازمند 190هزار سانتریفیوژ بودیم که جای آن را در نظنز نداشتیم. جدا از آن مواد اولیه‌اش کجا است؟ فرض کنید نوع ماشین‌های ما هم IR8  بود و مواد اولیه‌اش تمام میشد. نمی‌دانم دوستان چرا به این سوالات ساده جواب نمی‌دهند.

صالحی با بیان اینکه در صورتی که ما مواد را هم غنی‌سازی می‌کردیم نیازمند یک مجتمع سوخت بودیم، یادآور شد: آیا ما الان توانمندی ساخت مجتمع سوخت با استانداردهای لازم را داریم؟ خیر؛ هرچند نمونه آن را ارایه کردیم٬ ولی نیازمند کار بیشتر است و این صنعت نیز شوخی‌بردار نیست و نیازمند کار و اقدامات بسیاری است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه با 5 هزار سانتریفیوژ  در نظر گرفته شده در برجام سالیانه 1500 کیلو غنی‌سازی اورانیوم داریم٬ ابراز داشت: با 9 هزار سانتریفیوژ 2هزار کیلو غنی‌سازی می‌کردیم و می‌توان گفت تفاوتی میان 9 هزار سانتریفیوژ با 5 هزار سانتریفیوژ از نظر تولید وجود ندارد و ما فقط 500 کیلو را از دست داده‌ایم در حالی که نیاز اصلی ما 30 هزار کیلو است.

وی تاکید کرد: چرا مدعیان به گونه‌ای افکار عمومی را مشوش می‌کنند که گویی اتفاق خاصی رخ داده و عقب‌نشینی خائنانه‌ای صورت گرفته است.

معاون رییس جمهور با اشاره به فعالیت‌های پیشین صنعت هسته‌ای کشورمان بیان کرد: ما 25 سال بر روی IR1 کار کردیم ولی این ماشین‌ها دیگر از رده خارج شده‌اند. هرچند ما آنها را غیرتمندانه به کار انداختیم ولی بعد از آن هشت نسل متفاوت از سانتریفیوژها را ساخته‌ایم که باید آرام آرام وارد عرصه شوند و در حال انتخاب شدن هستند ولی این روند زمان‌بر است.

صالحی با یادآوری اینکه زنجیره 10 تایی سانتریفیوژ های نسل ششم در سال 88 تکمیل شده بود، گفت: چرا  کسانی می‌گویند اگر کار با ما باشد با مدیریت جهادی کار را شش ماهه تمام می‌کنیم؟ چرا در آن زمان این کارها را انجام ندادند؟ در آن زمان که شما مدیریت سازمان را برعهده داشته‌اید IR6 تست شده بود چرا نقد نکردید؟ نقد نشد چون مراحل تست را طی نکرده بود.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به یادداشتی از سوی یورونکو در سال 210 اظهار داشت: یورونکو در سال 2002 نوشت اگر سانتریفیوژجدیدی تولید شود تا بخواهد به مرحله انبوه برسد٬ این فرآیند 8 سال طول می‌کشد٬ چرا که باید بر روی آن کار شود پس چه چیزی را از دست داده‌ایم؟ اگر برجامی هم در کار نبود و هرکسی دیگر هم رییس بود و جهادی کار می‌کرد باید 7 تا 8 سال دیگر طول می‌کشید تا IR8 به مرحله تولید انبوه می‌رسید.

صالحی با تاکید بر اینکه مساله تحقیق و توسعه ما در برجام مورد تاکید قرار گرفته است٬ یادآور شد: البته محدودیت‌هایی را پذیرفته‌ایم٬ مثلا قبول کردیم زنجیره ماشین‌های ما 30 تایی که دوست داشتیم حدود 200 تایی باشد که با وجود این محدودیت با زنجیره 29 تایی می‌توان بیش از85 درصد اطلاعات  را بدست آورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین