کد خبر: ۳۱۳۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷

استقبال نماینده بان کی مون در لبنان ازپیشنهاد ظریف برای گفت وگوی کشورهای منطقه

خانم سیگرید کاگ نماینده ویژه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در لبنان، از پیشنهاد محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و گفت وگوی کشورهای منطقه به منظور حل بحران ها و مشکلات، استقبال کرد و آن را در جهت منافع همه طرف ها دانست.
آفتاب‌‌نیوز : سیگرید کاگ روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، سفر هفته گذشته وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان و سوریه پس از توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 را بسیار با اهمیت و در چارچوبی خاصی توصیف کرد.

وی خاطرنشان کرد: روابط طولانی و تاریخی بین برخی طرف های لبنانی با بعضی از کشورهای منطقه مانند ایران، عربستان و مصر وجود دارد و هر کدام از این کشورها می توانند نقشی مثبت در حل پرونده های لبنان بازی کنند.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در لبنان در عین حال تصریح کرد: مسوولیت اصلی برای حل مشکلات این کشور از جمله در زمینه های سیاسی و اقتصادی برعهده خود لبنانی ها است.
کاگ ابراز امیدواری کرد که کشورهای منطقه، لبنانی ها را به تحمل مسوولیت ها و ایجاد راه حل هایی در خصوص مشکلات سیاسی همچون انتخاب رییس جمهوری جدید و بحران زباله و برق تشویق و ترغیب کنند.

وی با بیان اینکه جامعه جهانی امیدوار است پرونده انتخاب رییس جمهوری لبنان حل شود، گفت: سازمان ملل متحد و مجموعه کشورهای حمایت کننده از لبنان همواره طرف های مختلف لبنانی را به نرمش و شتاب در حل پرونده هایی مانند انتخاب رییس جمهوری فرامی خوانند.

این دپیلمات (53 ساله) هلندی افزود: این پرونده ها پیامدهای منفی بر عملکرد دولت و دیگر دستگاه ها، زندگی مردم و اوضاع اقتصادی لبنان داشته است.

نماینده بان کی مون در لبنان، دعوت ظریف از کشورهای منطقه برای گفت وگو و همکاری مشترک به منظور حل بحران ها را مثبت خواند و گفت که تحقق این مهم برای همه طرف ها منفعت دارد.

** استقبال از سیاست خارجی ایران

ظریف عصر سه شنبه در نخستین ایستگاه دومین مرحله از سفرهای منطقه ای خود پس از توافق هسته ای، در راس هیاتی وارد بیروت شد و با نبیه بری رییس مجلس، تمام سلام نخست وزیر، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله، جبران باسیل وزیر خارجه و مسوولان گروه های فلسطینی مقیم لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر خارجه ایران در یک کنفرانس خبری در بیروت به سووالات خبرنگاران پاسخ گفت و تاکید کرد: برای همکاری با همه همسایگان و برای همفکری و اقدام مشترک با آنها در زمینه مبارزه با افراط و طایفه گری آمادگی کامل داریم و دست همکاری خود را به سوی همسایگان دراز می کنیم و امیدواریم مردم منطقه و لبنان شاهد میوه های شیرین این همکاری باشند.

خانم کاگ با استقبال از سیاست درهای باز جمهوری اسلامی ایران پس از توافق هسته ای و دراز کردن دست به سوی کشورهای منطقه، خاطر نشان کرد که سازمان ملل اهمیت این سیاست را درک و به همین دلیل کشورهای منطقه را همواره به گفت وگو و همکاری دعوت می کند.

وی سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گفت وگو و تشویق برای آن را ستودنی خواند و گفت که این یک موضع اساسی سازمان ملل است و معتقدیم که بحران های سیاسی باید از طریق گفت وگو حل شوند.

نماینده بانی کی مون در لبنان تصریح کرد: سازمان ملل حل بحران های در منطقه را تشویق می کند و برهمین اساس اسماعیل ولد الشیخ و استفان دی میستورا دو نماینده دبیرکل سازمان ملل حل پرونده های یمن و سوریه را برمبنای گفت وگو و تشویق به آن پیگیری می کنند.

سیگرید کاگ افزود: ولد الشیخ و دی میستورا تلاش می کنند تا همه طرف های درگیر در بحران های یمن و سوریه دور میز گفت وگو بنشینند و این یک موضع اصولی و اساسی سازمان ملل متحد است.

** ابراز همدردی با خانواده چهار دیپلمات ایرانی
وی در پاسخ به سووالی در باره پرونده چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان و نقش سازمان ملل در کشف سرنوشت آنها گفت: همدردی جدی خود با خانواده این دیپلمات ها را که منتظر شنیدن خبری از آنها و بازگشت فرزندان عزیزشان هستند، اعلام می کنم.

نماینده بانی کی مون در لبنان افزود: جمهوری اسلامی ایران نامه هایی را به سازمان ملل فرستاده و خواستار کمک در این زمینه شده و سازمان ملل هم در حد امکان و توانایی خود تلاش هایی را برای نقش آفرینی در شناخت و تعیین سرنوشت دیپلمات های ربوده شده ایرانی انجام می دهد.

کاگ خاطرنشان کرد: این اقدامات و تلاش ها با همکاری سفارت ایران در بیروت پیگیری می شود، اما به رسانه ها کشیده نمی شود.

وی تاکید کرد که بیش از این نمی تواند در باره این پرونده سخن بگوید و اطلاعات بیشتری را ارایه کند.

14تیر ماه 1361 (چهارم ژوئیه 1982) احمد متوسلیان، سیدمحسن موسوی و تقی رستگارمقدم سه دیپلمات ایرانی به همراه کاظم اخوان، عکاس و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، در مسیر طرابلس به بیروت پایتخت لبنان جنگ زده، به دست نیروهای فالانژ لبنان ربوده شدند.

** سفر به تهران
نماینده دبیرکل سازمان ملل با اشاره به سفر ماه ژوئن گذشته خود به جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سفر به چند کشور منطقه گفت که همواره با ایران و کشورهای دیگر منطقه درباره لبنان در حال گفت وگو و مذاکره است.

وی تصریح کرد: مبتنی بر ماموریت های هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در لبنان با مقامات جمهوری اسلامی ایران در باره سه موضوع امنیت ، صلح و ثبات در لبنان، تقویت ثبات اقتصادی و اجتماعی لبنان و پیامدهای بحران سوریه بر لبنان گفت وگو کردم.

** سکوت در مقابل استفاده داعش از سلاح شیمیایی

این دیپلمات هلندی که ریاست هیات سازمان ملل متحد در امور شیمیایی سوریه را برعهده داشته ، از پاسخ به سووال ایرنا در باره استفاده گروه های تروریستی - تکفیری از جمله داعش از سلاح شیمیایی در سوریه و عراق خودداری کرد و تنها به این جمله بسنده کرد: اطلاعاتی ندارم، جوابی ندارم.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی و همچنین وزارت خارجه آلمان تایید کرده اند که تروریستهای داعش از سلاح شیمیایی علیه کردهای عراق استفاده کرده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین