کد خبر: ۳۱۳۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷

رتبه بندی مراکز علمی کاربردی تا پایان سال/ توقف فعالیت 80 مرکز از مهر

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به آغاز ارزیابی و نظارت مراکز این دانشگاه، از رتبه‌بندی مراکز علمی کاربردی تا پایان سال و اعطای بسته های تشویقی به مراکز دارای رتبه‌ بالا خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمدعلی اخباری در حاشیه نخستین مراسم اختراعات و دومین جشنواره حرکت با اشاره به برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: در بند 76 برنامه ششم توسعه به بحث کارآفرینی و مهارت‌آفرینی اشاره شده است و دانشگاه جامع علمی کاربردی به منظور حرکت در این راستا و برای اینکه بتواند وارد صحنه مهارت و کارآفرینی در صحنه جغرافیایی کشور شود این جشنواره را با بیش از 1041 اثر آغاز کرده و امیدواریم تعداد اثرات در سال‌های آینده افزایش پیدا کند.

رتبه بندی مراکز علمی کاربردی تا پایان سال

به گزارش آفتاب وی در ادامه با اشاره به ارزیابی و نظارت مراکز اظهار کرد: از زمانی که فعالیت خود را در این دانشگاه آغاز کرده‌ام بحث ارزیابی و نظارت مراکز مورد توجه قرار گرفت و کارهای کارشناسی زیادی نیز صورت گرفته است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه ارزیابی مراکز از 18 مرداد ماه آغاز شد، افزود: این ارزیابی شامل سه مرحله خودارزیابی، ارزیابی عمومی و ارزیابی اختصاصی است و طی آن همه اطلاعات بر مبنای 9 شاخص اصلی، 25 شاخص فرعی و 256 شاخص عملیاتی ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم تا آخر سال بتوانیم همه مراکز را رتبه‌بندی کرده و به مراکزی که در رتبه‌های بالاتر قرار می‌گیرند بسته‌های تشویقی آموزشی و پژوهشی ارائه کنیم.

اخباری در مورد مراکزی که در رتبه‌های پایین‌تر قرار می‌گیرند، اظهار کرد: ما این مراکز را تعطیل نمی‌کنیم بلکه خودشان هنگامی که از امتیازات کمتری برخوردار باشند خودشان را تعطیل می‌کنند. اکنون تعداد مراکزی که کیفیت لازم را ندارند مشخص نیست اما برای مهرماه سال جاری بیش از 80 مرکز توقف دوره گرفته‌اند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به کاهش رشته‌های ارائه شده در دفترچه کاردانی این دانشگاه، توضیح داد: دلیل کاهش رشته‌ها هم توقف دوره است و هم به این دلیل است که دانشگاه جامع علمی کاربردی باید نیاز روز بازار را پاسخگو باشد و چنانچه مرکزی نتواند این نیاز را پاسخ دهد توقف دوره می‌گیرد.

اخباری ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده خودارزیابی‌ها آخر شهریور به پایان می‌رسد.

برنامه دانشگاه علمی کاربردی برای تحصیلات تکمیلی

وی در ادامه با اشاره به بحث تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: وظیفه دانشگاه علمی کاربردی، تربیت تکنسین است و در قبال چهار تکنسین یک کارشناس تربیت می‌کند، اما در برخی از موارد بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی برای راه‌اندازی یک پروژه نیاز به چند کارشناس ارشد حرفه‌ای دارند. این مراکز باید کلان پروژه را تعریف کنند که این کلان پروژه‌ها به چند ریز پروژه تقسیم می‌شود و هر کدام از ریز پروژه‌ها توسط یک کارشناس ارشد انجام می‌شود.

احیای 120 هنربومی در دانشگاه علمی کاربردی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به رشته‌هایی که به دست فراموشی سپرده شده‌اند، گفت: در کشور مرکز اطلاعات بازار و کار وجود ندارد و استان‌ها و موسسات بر مبنای آمایش سرزمینی نیازهای بومی، اقتصادی، اجتماعی و جهت‌گیری شغلی خود را برآورد می‌کنند که بر اساس این برآورد نیازسنجی صورت می‌گیرد.

اخباری ادامه داد: بر اساس اطلاعات به دست آمده برخی از رشته‌ها به دست فراموشی سپرده شده‌اند در صورتی که در بازار کار به این رشته‌ها نیاز وجود دارد. برای مثال رشته قنات به دست فراموشی سپرده شده در صورتی که کشور با کم‌آبی مواجه است. به طور کلی 120 هنر بومی فراموش شده سراسر کشور شناسایی شده که دانشگاه جامع علمی کاربردی به دنبال احیای آنها است.

10 درصد مدرسین علمی کاربردی مهارتی هستند

وی در ادامه با تاکید بر لزوم برگزاری دوره‌های بازآموزی، نوآموزی و مهارت‌آموزی برای مدرسان، اظهار کرد: برای تربیت فارغ‌التحصیلان خبره باید از اساتید مهارتی استفاده کرد. اکنون 10 درصد مدرسین را خبره‌ها تشکیل می‌دهند که باید افزایش یابد تا دانشجویان با مهارت آشنا شوند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان از برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این نمایشگاه از یکم تا چهارم شهریور ماه برگزار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین