کد خبر: ۳۱۴۱۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰

نام طرح جدید ترافیکی تهران تغییر کرد/ چند درصد از خودروهای تهران، در طرح جدید اجازه تردد ندارند؟

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از جایگزینی طرح زوج و فرد با طرح جدید به نام محدوده «کاهش»- مخفف عبارت «کاهش آلودگی هوای شهر»- خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
 به گفته حسینی تنها 10 درصد از کل آمار خودروهای سواری تهران با اجرای طرح کاهش اجازه تردد نخواهند داشت عنوان فارسی «محدوده کاهش» به جای مخفف انگلیسی LEZ انتخاب شده است.

«وحید حسینی»، پیشینه مطالعات کارشناسی این طرح را به دو سال پیش نسبت داد و گفت: «منابع متحرک آلودگی هوا در تهران شامل انواع خودروها حدود 80 درصد آلودگی تولیدی تهران را شامل می‌شوند. این میزان البته به جز آلودگی ورودی از مرز و فضاهای پیرامونی تهران است.»

او ادامه داد: «بررسی های کارشناسی نشان داد خودروهای کاربراتوری تولیدی و وارداتی ماقبل 1382 حدود 10 درصد ناوگان سواری تهران را شامل می شوند اما در حدود 45 درصد از کل آلودگی ناشی از ناوگان سواری تهران متعلق به آنهاست.»

او گفت:«علاوه بر این خودروهای دیزلی بدون هیچ تجهیزات کنترل آلایندگی مانند فیلترهای جاذب دوده که در همه جای دنیا استفاده می شود در تهران تردد می کنند و نقش بسیار موثری در افزایش آلودگی هوای تهران دارند. در حال حاضر در بیشتر شهرهای جهان رعایت استاندارد یورو 6 در خودرهای دیزل اجباری شده است اما در تهران دوده بسیار خطرناک دیزل بدون هیچ فیلتری مستقیم وارد هوای تهران می‌شود.»

«حسینی» در مورد آلودگی موتورسیکلت‌ها گفت: «موتورسیکلت های در حال تردد در تهران حدود یک میلیون دستگاه هستند و عمده آنها از نوع کاربراتوری و بدون کاتالیست و در حجم موتور 125 سی.سی وارد بازار شده اند. در شرکت کنترل کیفیت هوا به سفارش سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور،تعداد زیادی از این موتورها را مورد آزمون آلایندگی قرار دادیم و نتایج بسیار تاسف بار و نگران کننده بود چرا که متوسط آلودگی تولیدی یک موتورسیکلت حدود 15 گرم به ازای هر کیلومتر پیمایش است. این در حالی است که یک خودروی یورو 2 صفر کیلومتر مانند پژو 405 حدود 2.7 گرم بر کیلومتر آلودگی تولید می‌کند.»

این استاد دانشگاه شریف ادامه داد: «نتایج این بررسی ها ما را بر آن داشت که با بررسی تجربه سایر کشورها، محدوده ای را به عنوان محدوده کم انتشار (کاهش) در تهران پیش بینی کنیم که تردد خودروها و وسایل نقلیه آلاینده از در آن محدود شود.»
به گفته حسینی، این برنامه بسیار مدرن، مطالعه شده و مبتنی بر تجارب دنیا در خصوص سیاستگذاری کاهش آلودگی هواست.
او افزود:«در مطالعات اولیه برای اجرای این پروژه در تهران گروهی از مشاوران اروپایی را به کار گرفتیم و در نهایت طرحی برای تهران آماده شد که محدوده طرح زوج و فرد که عملا هیچ تاثیری بر کاهش آلودگی هوای تهران ندارد را به محدوده «کاهش» تبدیل کنیم. »

به گفته حسینی به موجب این طرح خودروهایی که سیستم سوخت رسانی کاربراتوری دارند، جزو گروه کلاس زرد تعریف می شوند و در محدوده کاهش اجازه تردد ندارند. او تاکید کرد عمده خودروهای موجود در شهر تهران، خودروهای انژکتوری تولید سال 1382 به بعد هستند که در رده بندی طرح کاهش جزو خودروهای کلاس سبز قرار می گیرند و می توانند در محدوده طرح کاهش با داشتن برگه معاینه فنی که گواهی سلامت خودرو است، تردد کنند.

او ادامه داد:« با اجرای طرح محدوده کاهش در تهران بر عکس طرح زوج و فرد، تنها 10 درصد خودروها از کل ناوگان سواری اجازه تردد نخواهند داشت اما اجرای طرح محدوده کاهش به مراتب بیش از طرح زوج و فرد بر کاهش آلودگی هوای تهران موثر خواهد بود، چرا که این 10 درصد جزو آلوده کننده ترین بخش‌های ناوگان هستند.»

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، حسینی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح تردد در شهر تهران را برای اکثریت خودرو‌های سواری آسان‌تر خواهد کرد، گفت:« مردم اطمینان داشته باشند با اجرای این طرح تعداد خودروهایی که هر روز مجاز به ورود به منطقه کاهش هستند، نسبت به طرح زوج و فرد افزایش می یابد و همه دارندگان خودروهای غیر آلاینده می‌توانند در این محدوده تردد کنند اما چون خودروها به صورت هدفمند و در واقعا بخشی از ناوگان که آلاینده بوده را حذف کرده ایم، شاهد اثر بخشی این طرح در کاهش آلودگی هوای تهران خواهیم بود.»

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در ادامه از پلیس خواست تا در اجرایی شدن طرح محدوده کاهش همکاری کند. او گفت:«اجرای این طرح فقط از طریق دوربین ها و با نظارت تصویری پیاده سازی می شود و بار اجرایی مضاعفی برای پلیس نخواهد داشت اما درعین حال همکاری پلیس در اجرای این طرح به عنوان مجری محترم قانون و صادر کننده برگه تخلفات و جرایم بسیار کلیدی و تعیین کننده است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
1
خدایا براساس این آمار الایندگی یک موتورسیکلت 7 برابر یک خودرو است! پس چرا در تهران اجازه تردد به این یک میلیون دستگاه موتورسیکلت غیراستاندارد داده می شود. مردم از شدت الودگی هوا و بیماریهای ناشی از آن جان به لب شده اند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین