کد خبر: ۳۱۴۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵

نوری مالکی: اصلاحات در عراق امکان‌پذیر است/ سقوط موصل توطئه بود

معاون اول رییس‌جمهور عراق با بی‌ارزش خواندن گزارش کمیته تحقیق، سقوط موصل را به دلیل توطئه‌های برنامه‌ریزی شده دانست و گفت:‌ اگر کردها و اهل تسنن عقب‌نشینی نمی‌کردند، موصل سقوط نمی‌کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
نوری مالکی پس از دیدارهای امروز خود با مسوولان جمهوری اسلامی ایران در نشستی با نمایندگان رسانه‌های کشورمان به سوالات آن‌ها پاسخ گفت.

به گزارش ایسنا، یکی از سوالاتی که از وی پرسیده شد مربوط به اصلاحات سیاسی و تظاهراتی بود که در چند روز گذشته در عراق صورت گرفته که وی در رابطه با آن گفت:‌ قانون اساسی عراق بر اساس گروه‌بندی شکل گرفته است و همه ملت عراق در مورد آن وحدت نظر ندارند.

او ادامه داد: بحث اصلاحات از سال پیش وجود داشت و ما نیز به دنبال ایجاد اصلاحات هستیم ولی وجود طایفه‌گری، حضور گروه‌های تروریستی و دخالت‌های خارجی در عراق با تلاش ما برای ایجاد اصلاحات در کشور همزمان شده است.

معاون رییس‌جمهور عراق با بیان این که درخواست‌های مردم برای ایجاد اصلاحات از ساختارهای سیاسی آغاز شد گفت:‌ برخی خواهان تغییر نحوه اداره کشور از ریاست جمهوری به پارلمانی بودند. هم‌چنین عده‌ای خواسته‌های دیگری نیز داشتند ولی به طور کلی اگر التزام وجود داشته باشد و اختلاف‌نظری هم ایجاد نشود، ایجاد اصلاحات امکان‌پذیر خواهد بود.

مالکی تاکید کرد: امروز مشخص شده است که هدف اصلی تظاهرات برنامه سیاسی است. تظاهرکنندگان گاهی علیه روحانیون شعار می‌دهند، گاهی هم علیه سیاسیون و این امر نشان می‌دهد که هدف آن‌ها حذف گروه‌های سیاسی است. ما در الرمادی هم دیدیم که با ایجاد تظاهرات مسیرهای اصلی را بسته و زمینه‌های حضور داعش را فراهم کردند.

وی با تاکید بر این که با توجه به شرایط حساس امروز عراق اجازه بروز هیچ نوع اختلافی را نخواهیم داد، افزود:‌ سلیقه‌های مختلف باعث نمی‌شود اجازه دهیم دولت با مشکل مواجه شود. علاوه بر این باید تاکید کنم که بین اعضای دولت اختلافی وجود ندارد بلکه این خواسته برخی گروه‌هاست که خواستار تفرقه در درون عراق هستند.

مالکی در ادامه گفت:‌ می‌گویند قانون اساسی باید زنده و پویا باشد ولی قانون اساسی ما مرده است. با این حال اگر مردم بخواهند امکان ایجاد تغییرات وجود دارد. هر چند مخالفت با قانون اساسی دولت را با چالش مواجه می‌کند و در واقع مخالفان قانون اساسی مخالفان دولت محسوب می‌شوند.

معاون رییس‌جمهور عراق در پاسخ به این سوال که نظر شما در رابطه با حمایت‌های ایران از عراق چیست؟ توضیح داد:‌ مشارکت ایران در بازسازی عراق و بهبود روابط با ایران از جمله برنامه‌های من در زمان نخست‌وزیریم بود که به بهبود روابط دو کشور منتهی شد.

هم‌چنین یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در رابطه با گزارش اخیر کمیته تحقیق مبنی بر این که وی در سقوط موصل متهم است پرسید و مالکی پاسخ داد: این کمیته با اختلافات سیاسی روبه‌رو است و هم‌چنین در رابطه با اظهارنظر آن‌ها هم تردیدهایی وجود دارد. از نظر من این اظهارنظر هیچ ارزشی ندارد و باید مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد.

او ادامه داد: پس از سقوط الرمادی رییس‌جمهور از من پرسید به نظر تو در این زمینه توطئه‌ای در کار بود؟ و من گفتم بله. همان‌طور که در زمان سقوط موصل نیز توطئه‌ای صورت گرفته بود.

معاون اول رییس‌جمهور عراق در توضیح چگونگی سقوط موصل خاطرنشان کرد: آن چه در موصل اتفاق افتاد جنگ نبود بلکه یک توطئه برنامه‌ریزی شده بود چرا که ارتش به همراه نیروهای مسلح پلیس در محل حاضر بودند و امکان نداشت هیچ نیرویی بتواند آن‌ها را شکست بدهد؛ ولی یک توطئه برنامه‌ریزی شده در آنکارا بود که به وسیله آن داعش و برخی دیگر از گروه‌ها به واسطه عقب‌نشینی نیروهای اقلیم کردستان که از تمام نیروهای خود خواسته بود که دیگر به مقابله با داعش نپردازند وارد موصل شد. نباید فراموش کرد که چند فرمانده سنی از کردها و اهل تسنن خواسته بودند که عقب‌نشینی کنند و در واقع 85 درصد از نیروهای سنی و کردها عقب‌نشینی کردند و به این صورت بود که الرومادی و موصل سقوط کردند. البته ما مسوولان این خیانت را زندانی و حتی اعدام کردیم.

مالکی ادامه داد: برخی افسران کرد در توجیه چنین اقدامات خود اظهار می‌کنند که این جنگ، جنگ داعش با شیعه و مالکی است و ما نباید در آن دخالت کنیم.

وی در رابطه با حملات ترکیه به شمال عراق به بهانه مبارزه با داعش نیز گفت: ترکیه و سعودی‌ها از بزرگ‌ترین حامیان داعش هستند. وقتی که درهای ترکیه به سمت اروپا بسته شد آن‌ها با همان تصورات و رویاهای دوران عثمانی با طرح‌های توسعه طلبانه خود به سمت سوریه و شمال عراق چشم داشتند. هم‌چنین ترکیه در سایه حزب عدالت و توسعه که اقدام به طایفه گری می‌کنند حرکت می‌کند.

این مقام عراقی تاکید کرد:‌ در واقع سیاست‌های اردوغان ترکیب سیاست‌های توسعه‌طلبانه و طایفه گری است.

بخشی دیگر از صحبت‌های مالکی به توضیح در مورد بسیج مردمی عراق و برخی از اختلاف نظرها در این زمینه اختصاص داشت و وی این طور توضیح داد که به نظر من برخی از انتقادهایی که به بسیج مردمی و شبه نظامیان شیعه وارد می‌شود به خاطر تجربه موفق آن‌ها در مقابله با داعش است. آن‌ها این اتهامات را وارد می‌کنند تا بسیج مردمی را تضعیف کنند که در نهایت موجب شکست ارتش عراق شود که این به نفع داعش است. از سوی دیگر بزرگ‌نمایی‌هایی در مورد اشتباهات بسیج مردمی عراق صورت می‌گیرد و غربی‌ها هم در تبلیغات خود به آن دامن می‌زنند.

مالکی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند تبعیض‌های شما بین اقوام و اقلیت‌های عراق باعث ظهور داعش در این کشور شد، گفت: بسیاری از گروه‌های تروریستی مانند القاعده و بوکوالحرام در خارج از مرزهای عراق هستند و توسط برخی از کشورها حمایت می‌شوند. علاوه بر این من قبول ندارم که سیاست‌های تبعیض‌آمیزی را چه در دوران ریاستم و چه جدایی از آن اعمال کرده باشم.

او دررابطه با موضع دولت عراق در قبال توافق ایران و 1+5 نیز گفت:‌ همانطور که مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند مذاکرات تاثیری در نقش منطقه‌یی ایران نخواهد داشت و از نظر من حتی باعث شده است که ایران نقش پررنگی را هم در منطقه ایفا کند.

مالکی در رابطه با این که آیا آینده عراق را روشن ارزیابی می‌کنید یا خیر؟ خاطرنشان کرد: ما یک عراق متحد داریم ولی تلاش‌هایی برای فدرالی شدن کشورمان صورت می گیرد ولی این خطر به خاطر دخالت‌های خارجی ها و حضور داعش به وجود آمده است.

وی در پایان در رابطه با اختلاف‌هایی که بین عراق و عربستان سعودی وجود دارد نیز گفت:‌ در سال 2006 سعی کردم در دیداری با پادشاه وقت عربستان برخی از این مسائل را رفع کنم و حتی در این میان رییس‌جمهور پیشین آمریکا نیز نقش میانجی‌گری را ایفا کرد ولی در نهایت این دیدار مثمرثمر نبود و حتی رییس‌جمهور آمریکا از من پرسید در چه صورتی بین عراق و عربستان سعودی توافق حاصل خواهد شد و من به او گفتم در صورتی که عربستان دست از حمایت خود از وهابیت و تقویت آن‌ها در سراسر دنیا بردارد.

در پایان این نشست از برخی رسانه‌های فعال در پوشش اخبار عراق تقدیر شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین