کد خبر: ۳۱۴۲۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵

سخنگوی ارشاد: توقیف 9دی تنها تصمیم ارشاد نیست

نوش آبادی درباره اظهارات رئیس سازمان سینمایی پیرامون بازگشت بهمن قبادی گفت: این مطلب را از شخص ایوبی جویا شوید که با چه دلیل و استناد این مطلب را عنوان کرده اما سیاست رسمی ارشاد جذب هنرمندان، نویسندگان و نخبگانی است که به دلایل مختلف فاصله گرفته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری فارس، حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نشست‌های هفتگی خود با اهالی رسانه، به سئوالات آنها پاسخ داد.

* درباره اظهارات ایوبی پیرامون بهمن قبادی از خودش بپرسید

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال فارس درباره اینکه آقای ایوبی در اظهار نظری در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر آمادگی برای بازگشت بهمن قبادی(سازنده فصل کرگدن) و فیلمسازی او در داخل کشور، ارائه کرده است آیا این موضوع با مواضع وزارت ارشاد هماهنگ است؟ گفت: این مطلب را از شخص اقای ایوبی رییس سازمان جویا شوید که با چه دلیل و استناد به چه نکات این مطلب را عنوان کرده است. اما سیاست رسمی ارشاد جذب هنرمندان نویسندگان و نخبگانی است که به دلایل مختلف فاصله گرفته‌اند.

* هنرمندان خارج کشور اگر با نظام و کشور مالف نباشند می‌توانند به ایران بازگردند

وی ادامه داد: اگر این افراد سابقه ضدیت با نظام جمهوری اسلامی و همکاری با شبکه های معاند را نداشته باشد و یا ارتباطی با کسانی که با این نظام و این کشور مخالف نباشند، طبیعی است ما از چنین افراد علاقمند برای فعالیت هنری دعوت می‌کنیم. این افراد و دوری شان از کشور نباید ناشی از عناد و ضدیت با نظام و فرهنگ باشد. اگر جرمی باشد جرائم باید رسیدگی شود اگر مقامات ذی ربط اجازه دهند طبیعتا ارشاد از هنرمندان که قوانین جمهوری اسلامی را رعایت کند استقبال می‌کند.

* ابهامات پیش‌نویس برگزاری کنسرت‌ها بین ارشاد و نیروی انتظامی باید برطرف شود

نوش آبادی در اسخ به سوال دوم فارس پیرامون اینکه سرانجام شیوه نامه برگزاری کنسرت‌ها و اینکه ظاهرا وزیر ارشاد عنوان کرده است که فقط برای برگزاری محل کننسرت‌ها با نیروی انتظامی در تعامل است و مابقی مسایل در اختیار ارشاد خواهد بود اگر این نکته درست باشد آیا نیاز به تدوین شیوه نامه احساس می‌شود یا خیر؟ واقعا نقش نهادهای دیگر جز ارشاد در برگزاری کنسرت‌ها فقط در حد نظم دادن به محل کنسرت‌ها خواهد بود؟ گفت: پیش نویس شیوه نامه اولیه برای همکاری نیروی انتظامی و ارشاد برای اجرای کنسرت‌ها آماده شده اما نهایی نشده است. اشکالاتی متوجه آن است، درصدد مرتفع کردن آن هستیم. نشست‌هایی با مسئولان نیروی انتظامی داشته ایمتا ابهامات مرتفع شود. اجرای کنسرت در گرو همکاری سه نهاد ارشاد قوه قضاییه و نیروی انتظامی است.

*سیاست ارشاد همکاری با نهادهای امنیتی و انتظامی است

وی ادامه داد: ما به دنبال همکاری و تعاملیم. در حیطه هم دخالت نمی‌کنیم و نقش بدل برای هم ایفا نخواهیم کرد و هرکس نقش حود را در جای خود ایفا می‌کند. سیاست ارشاد همکاری با نهادهای امنیتی و انتظامی است. اما صدور مجوز برای اجرای کنسرت بر اساس قانون بر عهده ارشاد است.

*جشنواره امام رضا (ع)مردمی و با رویکرد وحدت اسلامی برپا می‌شود


نوش آبادی درباره جشنواره امام رضا (ع) گفت:، امکانات جشنواره رضوی مردمی است و سعی شده از حداقل امکانات دولتی برای ان استفاده شود، جشنواره مردمی و با رویکرد وحدت اسلامی برپا می‌شود. با مشارکت ٧٧ کشور و مسئولان ٣١ استان شاهد یک حرکت موثر فرهنگی در کشور خواهیم بود.

*پیش بینی جذب 40هزار هنرمند در صندوق اعتباری هنرمندان تا پایان سال94

وی درباره حمایت‌ها از صندوق اعتباری هنرمندان و نویسندگان گفت: سال گذشته ١٧ هزار و ٩٥٧ نفر را عضو کردیم اما بعد با پالایش افراد واجد را عضو کردیم. تا پایان سال ٩٣ حدود ١٨ هزار نفر عضو داشته و پیش بینی می‌شود تا نیمه اول سالجاری این رقم به ٤٠ هزار عضو برسد. ٥٥٤١ نفر زن و ١٢٤١٦ نفر عضو مرد است که زنان ٣١ درصد و مردان ٦٩ درصد را شامل می شود. در صددیم هیچ خبرنگار هنرمند و نویسنده ای محروم از خدمات بیمه تامین اجتماعی تکمیلی و خدمات رفاهی با نقشی که به حوزه های مختلف داده ایم نباشد.

*تبلیغ فیلم از شبکه‌های معاند با رضایت صاحبان فیلم جرم است


وی همچنین درباره تبلیغ فیلم از شبکه ای خارجی معاند گفت: بر اساس ابلاغیه ارشاد اگر تبلیغ فیلمی از طریق شبکه های خارجی معاند با رضایت فرد صاحب اثر انجام شود تخلف و جرم تلقی می شود. حتی با تخفیف ٩٥ درصدی تبلیغ فیلمها از صدا و سیما طبق توافق صورت گرفته، این بهانه هم از برخی فیلمسازان داخلی گرفته شده ؛ چرا که برخی از عدم پخش تیرز اثارشان گلایه داشتند ولی این تخفیف نشان از برداشتن گام خوب دارد.

* ترانه عرب کش مجوز انتشار ندارد

نوش‌آبادی درباره اعطای مجوز به ترانه‌ای اختلاف آمیز گفت: ارشاد به ترانه عرب کش هیچ مجوزی نداده است چرا که سیاست ما در حفظ انسجام و وفاق ملی و تقریب مداهب و قومیت‌هاست. این اثر اجازه نشر ندارد، همه فعالیتها معطوف به وفاق ملی باید باشد.

* توقیف 9دی تنها تصمیم ارشاد نیست

وی درباره توقیف روزنامه 9 دی هم گفت: روزنامه ٩ دی توسط رای هیات رسیدگی بر مطبوعات دستور توقیف گرفته است و تنها تصمیم ارشاد نبوده است. ابلاغیه ای که شورای عالی امنیت ملی بر اساس تصمیم قانونی اتخاذ کرده،  ارشاد هم بر اساس وظایف آن مصوبات را ابلاغ کرده است آنچه به مطبوعات در مورد مباحث هسته ای مطرح شد تصمیم ارشاد نبوده بلکه مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود اگر ما آن را به نهادها و رسانه ها ابلاغ کردیم برای این بود که ما تنها مسئول ابلاغ بودیم.

*افتتاح فاز اول تئاتر شهر در هفته دولت

نوش آبادی درباره افتتاح تئاتر شهر گفت: مقرر شده تا هفته دولت فاز اول تئاتر شهر به بهره برداری برسد و تا پایایانن تابستان از تمام تالارهای در حال بازسازی بهره برداری می‌شود.

* باغ‌موزه همچنان گزینه اصلی برگزاری نمایشگاه کتاب سال 95

سخنگوی وزارت ارشاد درباره مکان برگزاری نمایشگاه کتاب سال آینده نیز گفت: احتمالا نمایشگاه کتاب سال آینده در باغ موزه برگزار می‌شود. اما اینکه شهر آفتاب در حال احداث است تا نمایشگاه های فرهنگی هنری برگزار شود درست است ولی شهر افتاب به سرعتی که ما انتظار داریم به نتیجه نخواهد رسید. اگر ان فضا در کنار حرم امام احداث شود کار ماندگار خراهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین