کد خبر: ۳۱۴۵۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸

کلیات طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی موافقت کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، در ادامه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس، نمایندگان با کلیات طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی با 171 رای موافق، 26 رای مخالف و 5 رای ممتنع از 228 نماینده حاضر موافقت کردند.

عباس قائد رحمت سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در این راستا گفت: دو فوریت طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی در جلسه بیست و پنجم مردادماه با رای بالای نمایندگان به تصویب رسید.

وی افزود: براساس این طرح بسیاری از پست های مدیریت و کارشناسی شده که به بازنشستگان اختصاص داده شده است به جوانان واگذار می شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که ما امروز جوانان متقاضی به کار زیادی داریم، ادامه داد: در این طرح بر این موضوع تاکید شده که در دستگاه های اجرایی باید از نیروهای چابک و جوان استفاده شود.

قائد رحمت ادامه داد: کارکنان منطقه آزاد نیز مشمول این قانون می شوند.

در ماده واحده این طرح آمده است: هر گونه به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات بازخرید یا بازنشسته شده یا می شوند از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به استثنای مقامات موضوع ماده 71 قانوع مدیریت خدمات کشوری، اعضای هیات علمی، ایثارگران، فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر و دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری یا هر دستگاهی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده می کنند ممنوع و همچنین هرگونه پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان به آنان ممنوع است.

در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز آمده است: سمت هایی همچون روسای سه قوه، معاون اول رییس جمهوری، نواب رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونین رییس جمهوری، استانداران، سفرا و معاونین وزرا، مدیریت سیاسی محسوب شده و به عنوان مقام شناخته می شوند.

در تبصره یک ماده واحده این طرح آمده است: افرادی که برخلاف مفاد این قانون به کارگیری شده اند، ظرف مدت 60 روز از تاریخ تصویب این قانون باید سمت و پست خود را ترک کنند و هرگونه پرداخت تحت هر عنوان به آنان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.
در تبصره 2 ماده واحده این طرح آمده است: کارکنان و اعضای هیات مدیره مناطق آزاد نیز مشمول این قانون هستند.

هادی قوامی نماینده اسفراین در مخالفت با کلیات این طرح گفت: در چند سال اخیر استفاده از بازنشستگان در دستگاه های اجرایی زیاد نشده است و ما شاهدیم که فرصت های شغلی نیز زیاد می شود.

وی افزود: فرد بازنشسته می تواند با تجربه خود سرمایه بزرگی برای یک دستگاه اجرایی باشد و می توان در کنار آنان نیروهای جوان را نیز تربیت کرد.
سید هادی حسینی نماینده قائنات در موافقت با کلیات این طرح گفت: در شرایطی که جوانان تحصیلکرده جامعه بیکار هستند و چشمشان به دست پدرانشان است، پدران بازنشسته شان مشغول به کار می شوند در حالی که این پدرها نیاز به استراحت دارند و باید برای فرزندان بیکار آن ها شغل در نظر گرفته شود.

در ادامه نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مخالفت با کلیات این طرح گفت: ما این طرح را ضعیف کشی می دانیم و باید در این طرح به موضوع مدیریت ها پرداخته شود.
قاضی پور خواستار بررسی دوباره این طرح در کمیسیون اجتماعی شد.

وی افزود: با تصویب این طرح حداقل 35 دانشمند در مراکز هسته ای از کار بیکار می شوند.همچنین در برخی مشاغل سیاسی از جمله وزارت اطلاعات بعد از 30 سال افرادی با تجربه و با تخصص شده اند، باید کنار روند.

قاضی پور از مجلس خواست به دولت اجازه دهد برای امور حساس خود از نیروهای بازنشسته استفاده کند.

همچنین سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان این سوال را مطرح کرد که چرا نباید در کشور از جوانان توانمند و متخصص استفاده کنیم؟

وی گفت: ما در چند روز اخیر شاهد هستیم خانم هایی که ناموس ما هستند در مقابل مجلس تجمع کرده اند و خواستار جایگزینی به جای بازنشستگان در آموزش و پرورش هستند.

این نماینده مجلس افزود: به نفع دولت است که برخی از افراد بازنشسته که در هلدینگ های اقتصادی مشغول به کار هستند را کنار بگذارد و از نیروهای جوان استفاده کند.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مخالفت با کلیات این طرح گفت: مشکل این طرح این است که بر اساس آن مشاغلی همچون روسای قوا، نمایندگان مجلس، معاون اول، استانداران، سفرا و وزرا مشمول آن نمی شوند پس این طرح مشمول چه کسانی می شود؟

وی اضافه کرد: برای چه باید استانداران و وزرا از میان بازنشستگان انتخاب شوند، چه فرقی میان آنان و دستگاه های اجرایی است؟

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از نظر من این قانون، قانون جدیدی نیست بلکه در گذشته نیز وجود داشته اما اجرایی نمی شده است، چرا باید برای اینکه قانونی اجرایی نشده است، قانون جدید وضع کنیم؟

حمید رسایی نماینده تهران در موافقت با کلیات این طرح گفت: در این دولت نزدیک به دو هزار بازنشسته به دولت تزریق شده اند، ما در این راستا در کمیسیون اصل 90 مکاتباتی با دیوان محاسبات داشتیم و آنان این موضوع را اعلام کرده اند اما شاهدیم یک مقام دولتی می گوید تنها 174 بازنشسته در دولت وجود دارد.

رسایی اعلام کرد: بسیاری از این بازنشستگان مربوط به دولت کارگزاران هستند که به روز نیستند و با وضعیت مدیریتی جدید آشنایی ندارند. ما باید بازنشستگان را در مقام مشاوره به کار ببریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین