کد خبر: ۳۱۴۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷

آلبوم‌های بزرگترین آهنگساز زن یونانی پرفروش شد+عکس

سه آلبوم النی کارایندرو که شامل موسیقی فیلم‌های "تئو آنجلوپلوس" می‌شود؛ در ایران به فروش خوبی دست پیدا کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایلنا؛ پرفروش‌ترین آلبوم‌هایی که در قالب موسیقی فیلم منتشر شده‌اند در فروشگاه موسیقی نوید به شرح زیر است:

1- گام معلق لک لک

2- ابدیت و یک روز

3- نگاه خیره اولیس

4- دلشدگان

5- لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند

النی کارایندرو یکی از مهمترین آهنگسازان زن تاریخ موسیقی کلاسیک است که اکثر موسیقی‌متن فیلم‌های تئو آنجلوپلوس ( کارگردان یونانی) را ساخته. او اولین همکاری خود با آنجلوپلوس را در سال 1982 با ساخت موسیقی متن گام معلق لک لک انجام داد.

تاکنون سه همکاری اول این  آهنگساز یونانی با آنجلوپلوس در ایران منتشر شده. آلبوم‌هایی که با عنوان گام معلق لک لک ( 1982)، نگاه اولیس ( 1995) و ابدیت و یک روز (1998) توسط نشر ایرانگام منتشر شده‌اند.

1- گام معلق لک لک (به یونانی: Το μετέωρο βήμα του πελαργού) نام یک فیلم سینمایی ساخته تئو آنگلوپولوس محصول سال ۱۹۹۱ است. این فیلم به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین آثار سینمای اروپا در دهه نود میلادی، نام خالق‌اش را به‌عنوان یک کارگردان صاحب سبک تثبیت کرد. گام معلق لک‌لک در جشنواره فیلم کن ۱۹۹۱ شرکت داشت.

موسیقی متن این فیلم شامل واریاسیون‌های مختلفی‌ می‌شود که در 14 قطعه منتشر شده است.

موسیقی متن نگاه اولیس در سال 1995 توسط نشر ای سی ام منتشر شد و مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. در این آلبوم قطعات حول محور تم اولیس می‌چرخند و راوی فضای سیاسی و جنگ اروژا هستند. در این آلبوم مثل اکثر کارهای کارایندرو از موسیقی بومی اروپا و یونان بهره برده شده تا فضای صلح و دوستی به شنوندگان انتقال یابد.

اما موسیقی متن فیلم ابدیت و یک روز که در سایت All music با نقد Steve Huey چهار ستاره دریافت کرد و این منتقد موسیقی متن فیلم ابدیت و یک روز را خیره کننده و تاثیرگذار خواند. این آلبوم نیز در سال 1998 با 18 قطعه توسط نشر ای سی ام منتشر شد و در آن از سازهای پیانو، آکاردئو، فاگوت، کلارینت، ماندولین، اوبوآ و فرنج هورن استفاده شد.

اما در میان موسیقی متن فیلم‌های ایرانی، حسین علیزاده توانسته با آلبوم‌های دلشدگان و لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند؛ بیشترین فروش را بدست آورد.

دلشدگان سیزدهمین فیلم سینمایی علی حاتمی است. او این فیلم را در سال ۱۳۷۰ کارگردانی کرد. او در این فیلم، علاوه بر کارگردانی، نویسنده فیلمنامه، تهیه‌کننده و طراحی صحنه را نیز برعهده داشت.

از آن‌جا که داستان فیلم درباره موسیقی ایرانی است، سرشار از صحنه‌هایی است که به نوازندگی و فرهنگ اهالی موسیقی در دوران قاجار می‌پردازد. این صحنه‌ها با توانایی علی حاتمی در خلق فضاهای قدیمی همراه شده‌است. هم‌چنین می‌توان موسیقی فیلم را که حسین علیزاده ساخته‌است را به عنوان یکی از نقاط قوت آن برشمارد. این موسیقی با صدای آواز محمدرضا شجریان همراه شده‌ که به‌جای خواننده فیلم (امین تارخ) خواند؛ ولی اجازه لب‌خوانی به او داده نشد. به همین خاطر، در صحنه‌های تصنیف‌خوانی فیلم هرگز نمای بسته از خواننده دیده نشد. آواز تک تارخ که بعد از دل باختن به شاهزاده ترک(لیلا حاتمی) خوانده می‌شود از به یاد ماندنی‌ترین لحظات فیلم است.

فریدون مشیری به درخواست محمدرضا شجریان شعرها و آهنگ‌های فیلم را بررسی کرد و مورد بازبینی قرار داد. موسیقی متن این فیلم 15 سال پیش توسط نشر دل‌آواز منتشر شد.

لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند، فیلمی است به نویسندگی، تهیه‌کننده‌گی و کارگردانی بهمن قبادی که در سال ۱۳۸۳ ساخته شده‌است. این فیلم با موضوع جنگی و درام که به زبان کردی در آن صحبت می‌شود که نام اولیه‌ی آن «ماهواره» یا «ستلایت» (به کردی: سەتەلایت) بود که پس از فیلم‌های زمانی برای مستی اسب‌ها و آوازهای سرزمین مادری‌ام؛ سومین فیلم بلند بهمن قبادی است.

این فیلم نخستین فیلمی بود که پس از اشغال عراق توسط آمریکا، در عراق ساخته شد. این فیلم به‌عنوان نماینده‌ی سینمای ایران برای اسکار ۲۰۰۴ انتخاب شد و با دریافت ۴۲ جایزه و حضور در ۷۳ جشنواره بین‌المللی در سراسر جهان، به پرافتخارترین فیلم ایران در عرصه‌ی جهانی مبدل گشت.

موسیقی متن این فیلم که توسط حسین علیزاده ساخته شده و به عنوان یکی از تاثیرگذارترین موسیقی فیلم‌های ایرانی شناخته می‌شود؛ در سال 86 توسط نشر ماهور راهی بازار موسیقی شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین