کد خبر: ۳۱۵۲۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
وجود سقف‌های نامرئی در حوزه زنان مانع فعالیت‌های معاونت

معاون رییس‌جمهور خبر داد: زنانه‌شدن بخش غیررسمی اشتغال

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بخش غیر رسمی اشتغال زنانه شده است؛ چرا که زنان نیروی کار ارزانی هستند و به علت نیاز به کار به این نوع اشتغال تن می دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
شهیندخت مولاوردی امروز دوشنبه در نشست خبری در هفته دولت افزود: پرداختن به حضور زنان در بخش غیر رسمی اشتغال، لازم است.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه با ارائه گزارشی از روند فعالیت معاونت امور زنان ریاست جهوری در هفته دولت، به تفاهمنامه‌های منعقد شده با سایر دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ۱۲ تفاهم‌نامه، ۸ موافقت‌نامه و ۲۴ پروژه مشترک یا به اتمام رسیده یا در حال انجام است و در حال دریافت گزارش و نظارت اجرایی هستیم.

مولاوردی اضافه کرد:‌ موضوعاتی که نیازمند اقدام فوری هستند را به آنها می‌پردازیم و شروع به حساس سازی می‌کنیم؛ البته به خاطر این کار ما را متهم به سیاه نمایی کرده‌اند ولی این روند ادامه می‌یابد.

گفتمان مسلط در حوزه زنان و خانواده را به چالش کشیده‌ایم
وی با بیان اینکه رویکرد ما نسبت به دولت قبل در حوزه زنان و خانواده تغییر کرده است، گفت: با توجه به این هدف به تولید ادبیاتی پرداخته‌ایم که گفتمان مسلط در حوزه زنان و خانواده را به چالش کشیده است.

معاون امور زنان در پاسخ به پرسشی در زمینه اقدامات معاونت امور زنان در زمینه اصلاح نگاه صدا و سیما به موضوع زنان اظهارکرد: یکی از منتقدان ما به صورت مکرر اظهار می‌کند که سال اول را معاونت امور زنان به دید و بازدید و سال دوم را به برگزاری همایش و نمایش گذرانده است، این در حالی است که معاونت امور زنان و خانواده در زمینه حضور در همایش‌ها اهدافی را دنبال کرده است. به عنوان نمونه در ششمین کنگره اعتیاد با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی برای اولین بار در قالب یک پنل به اعتیاد زنان و زنان و اعتیاد پرداخته‌ایم.

وجود سقف‌های نامرئی در حوزه زنان و خانواده مانع بسیاری از فعالیت‌های معاونت زنان
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در زمینه وجود سقف‌های نامرئی برای فعالیت‌های زنان افزود: وجود سقف‌های نامرئی در حوزه زنان و خانواده بسیار مهم و حیاتی هستند و مانع بسیاری از فعالیت‌های ما محسوب می‌شوند و تلاش می‌کنیم این سقف‌ها و محدودیت‌ها را کاهش دهیم.

وی در ادامه به تعامل معاونت امور زنان و خانواده با دستگاه‌ها و استانها اشاره و اظهار کرد: چون شأن اجرایی نداریم هنوز رابطه اثربخش مطلوب با دستگاه‌ها و استانها پیدا نکرده‌ایم و از همان اوایل با موانع جدی روبرو بوده‌ایم؛ البته مجموعه فعالیت‌هایی به صورت ملی در حال انجام است و بخشی از آن مربوط به انعکاس عملکرد دستگاه‌ها و استانهاست و قدمهای مهمی در حوزه زنان و خانواده برداشته شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه هماهنگی بین دستگاه‌ها و هم افزایی میان فعالیت‌های آنان یک کار اساسی است، گفت: مدیریت ظرفیت‌ها هم از اهمیت زیادی برخوردار است. فعالیت‌های ما به منظور هماهنگی میان دستگاه‌ها همچنان ادامه دارد و در همین جهت نشست‌های منطقه‌ای را برگزار می‌کنیم.

وی مهمترین برنامه معاونت امور زنان و خانواده را افزایش سرمایه اجتماعی زنان دانست و اظهار کرد: رویکرد مقابل معاونت امور زنان، در جهت خنثی سازی فعالیت‌های ما در این حوزه تلاش می‌کند. آنان کوشش می‌کنند تا ثابت کنند که با روی کار آمدن دولت یازدهم هیچ تغییری روی نداده است.

مولاوردی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسائل زنان و خانواده از مسائل درجه یک کشور محسوب می‌شود، تاکید کرد:‌ وقتی موضوعی مسئله همه است مجموعه حاکمیت باید برای حل آن تلاش کند و قوه مجریه و معاونت امور زنان و خانواده به تنهایی نمی‌تواند این هدف را محقق کند.

وی با تاکید بر ضرورت برقراری ارتباط تنگاتنگ میان قوا گفت: تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده‌ایم. از سوی دیگر مجموعه عملکرد معاونت امور زنان و خانواده نشان می‌دهد که ما در جهت سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تلاش کرده‌ایم که از راه درست این سیاست‌ها اجرا شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: بر اساس این سیاست‌ها معاونت امور زنان و خانواده به صورت مستقیم همکار سازمان مدیریت و برنامه ریزی است. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که سیاست‌های دولت قبل در حوزه زنان و خانواده همه جانبه نبوده و اجرای آنها ممکن است تبعات بیشتری از فواید آن داشته باشد. بنابراین تلاش می‌کنیم همه جانبه عمل کنیم و با رعایت تعادل و توازن به اجرای برنامه‌ها بپردازیم.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در زمینه علت ایجاد تنش در حوزه زنان و خانواده از سوی معاونت امور زنان گفت: اصلا نمی‌پذیرم که ما تنش ایجاد کرده‌ایم. معتقدیم که چالش‌ها و تنش‌هایی که در حوزه زنان و خانواده ایجاد می‌شود نه تنها به فعالیت‌های معاونت امور زنان و خانواده بلکه به مجموعه حوزه زنان لطمه می‌زند و فرصت‌ها را از ما برای برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه‌ها می‌گیرد و باید وقت خود را صرف پاسخگویی و تنش زدایی بکنیم.

معاون رییس جمهور با اشاره به نتایج منتشر شده در زمینه سرمایه اجتماعی اظهار کرد: بر اساس نتایج پیمایشی که در شورای اجتماعی کشور در زمینه سرمایه اجتماعی مطرح شد گسست میان دولت و ملت روز به روز در حال افزایش است. این وضعیت به نفع هیچکس نیست و باید در جهت کاهش این گسست تلاش کنیم و انصاف را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی در ادامه از برگزاری نخستین جلسه کمیته تخصصی زنان و خانواده به منظور تدوین برنامه ششم طی امروز خبر داد.

مولاوردی همچنین در زمینه آخرین وضعیت انتصاب زنان در پست‌های بالای مدیریتی گفت: حرکت‌هایی برای انتصاب فرمانداران در کشور آغاز شد اما به نظر می‌رسد متوقف شده است. با این حال تعداد فرمانداران زن رشد خوبی دارد.

مولاوردی در ادامه اظهار کرد: یکی دو فرماندار زن چند ماه سرپرست بودند و با پیگیری‌های ما به عنوان فرماندار منصوب شدند. البته انتصاب زنان به عنوان بخشدار و دهیار همچنان ادامه دارد.

وی در زمینه انتنخاب زنان به عنوان استاندار و وزیر اظهار کرد: همواره مسئولان مرد در زمینه سپردن مسئولیت‌های کلان به زنان ریسک نمی‌کنند و بحرانی و فوق العاده بودن شرایط را علت انتخاب نکردن آنان مطرح می‌کنند. بیشتر وزیران دولت یازدهم تجربه یک تا سه دوره وزارت را دارند و تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد که به زعم خود آزمون و خطا نکنند. البته تلاش‌های ما برای حضور زنان در مناصب بالای مدیریتی همچنان ادامه دارد و در این جهت چندین راهکار ارائه داده‌ایم که یکی از آنها پیشنهاد افزایش سالانه 10 درصد به تعداد مدیران زن در پیش نویس اصلاح قانون نظام اداری کشور است.

وی اضافه کرد: یکی از مطالبات زنان در سفرهای استانی افزایش تعداد زنان در مناصب بالای مدیریتی است، این در حالی است که تنها مدیران کل امور بانوان استانها در شورای عالی استانها حضور دارند و اگر مسئولان رودربایستی نداشتند همین یک نفر را نیز در شورای عالی به کار نمی‌گرفتند.

وی با اشاره به اقدام معاونت اجرایی رئیس جمهور اظهار کرد: معاونت اجرایی رئیس جمهور مطالبات زنان در استان‌ها را از دستگاه‌های مختلف دریافت می‌کند و خواسته‌های زنان چند استان را به ما ارائه می‌دهد.

مولاوردی درباره تشکیل وزارت زنان گفت: تشکیل این وزارتخانه در برنامه‌های مکتوب دکتر روحانی نبود. بررسی‌های ما نیز نشان می‌دهد که تشکیلات اداری بسیار بزرگ است و اجازه اضافه شدن یک وزارتخانه جدید را به دولت نمی‌دهد به همین علت تفکیک حوزه جوانان از ورزش نیز منتفی شد. در حال حاضر نیز سیاست‌ کوچک سازی و چابک سازی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: می‌توان بخشهای مختلف وزارتخانه‌ها را از آن جدا و در قالب وزارتخانه زنان تجمیع کرد؛ اما بیم آن می‌رود که موضوعات زنان تحت الشعاع مسائل دیگر قرار بگیرد.

مولاوردی در ادامه گفت: در سند پکن نیز ساز و کارهای نهادی برای زنان در نظر گرفته شده است البته این ساز و کار الزاما به معنای وزارتخانه نیست. وقتی دستگاه‌هایی که وظایف ذاتی در حوزه زنان دارند از انجام این وظایف شانه خالی می‌کنند، وضعیت با تشکیل وزارت زنان بهتر نمی‌شود. ما تلاش می‌کنیم رابطه اثر بخشی بین معاونت امور زنان و استانها به وجود آید.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره اقدامات معاونت زنان برای افزایش تعداد زنان در مجلس شورای اسلامی گفت: نه معاونت زنان به خود اجازه می‌دهد که از جناح و گروه خاصی حمایت کند نه به مدیران کل بانوان استان‌ها چنین اجازه‌ای را می‌دهیم ولی بهبود شاخص‌ها در دستور کار ماست و تلاش می‌کنیم زنان را نسبت به نام نویسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی تشویق کنیم.

وی درباره بیمه زنان خانه دار اظهار کرد: بیمه زنان خانه دار اصلا مربوط به دولت قبل نیست و از ابتدای فعالیت دفتر امور زنان در دستور کار بوده است. بیمه زنان خانه دار شامل همه زنان نمی‌شود و شرایط خاصی دارد.

وی با اشاره به سند توسعه بعد از 2015 گفت: این سند 17 هدف دارد که ارزشگذاری کار خانگی زنان و تاثیر آن بر اقتصاد خانواده و جامعه و بر درآمد ناخالص ملی یکی از این اهداف است. در حال حاضر امیدواریم در قالب ماده 27 برنامه ششم توسعه به موضوع بیمه زنان خانه داردر قالب بیمه‌های چند لایه بپردازیم چرا که لایه دوم این ماده به زنان خانه دار مربوط می‌شود.

وی درباره تحقق افزایش مرخصی زایمان زنان به 9 ماه گفت: اجرای این قانون مستلزم ارائه مشوق‌هایی به کارفرمایان است و هنوز نتوانسته‌ایم این مشوق‌ها را به تصویب برسانیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین