کد خبر: ۳۱۵۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵

وقتی مردم تب مالت را به جان می‌خرند

گرایش روز افزون مردم به شیرهای سنتی به معضلی برای کارخانه‌داران در قم تبدیل شده و گرچه علیه مصرف این‌گونه مواد لبنی تبلیغات فراوان شده اما باز هم مردم به مصرف آن گرایش دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
مهر نوشت: دغدغه‌های مردم در زمینه مصرف شیر و لبنیات آن‌ها را به سمت خرید شیرهای خام و به عبارتی شیرهای سنتی برده است، شیرهایی که گرچه اما و اگرهای فراوانی درباره مصرف آن‌ها وجود دارد اما نتوانسته بر بازار خرید محصولات لبنی سنتی تأثیرگذار باشد و حتی بازار این محصولات را رونق نیز بخشیده و بازار محصولات لبنی صنعتی را با چالش مواجه کرده است.

گرچه برخی از کارخانه‌های تولید محصولات لبنی تبلیغات سوء علیه لبنیات صنعتی را در گرایش مردم به مصرف لبنیات سنتی تأثیرگذار می‌دانند اما در هر حال درباره مصرف و آلودگی شیرهای سنتی نیز سخن‌های فراوانی گفته شده اما اینکه چرا مردم باز هم گرایش به مصرف شیرهای سنتی دارند نکته‌ای است که مریم احمدی که مصرف کننده شیرهای سنتی است، تأکید فراوان دارد که تبلیغات علیه شیر سنتی تنها در حد سخن است و با جوشاندن شیرهای سنتی می‌توان میکروب و آلودگی‌ها را برطرف کرد.

وی درباره علت گرایش به مصرف شیر سنتی و حذف شیرهای صنعتی از سبد کالای خانواده خود را طعم نامطبوع شیرهای صنعتی می‌داند و می‌گوید: تبلیغات علیه شیرهای صنعتی وی را از مصرف باز نداشته بلکه تجربیات خود و اطرافیان موجب شده که وی از مصرف شیرهای صنعتی خودداری کند.

احمدی به بی‌اعتمادی خود به شیرهای صنعتی و همچنین مواد نگهدارنده آن‌ها اشاره دارد و می‌گوید: چطور می‌توانم به شیری که طعم آب می‌دهد و شیری که می‌توان آن را بیش از ۶ ماه نگهداری کرد اعتماد کنم.

شیرهای صنعتی طعم خوبی ندارد

لیلا سماواتی نیز از دیگر افرادی است که از شیرهای سنتی در منزل استفاده می‌کنند. وی که به گفته خودش مصرف پنیر و خامه آن‌ها نیز از فراورده‌های سنتی است می‌گوید: وقتی می‌توانم از طعم شیر لذت ببرم چرا باید از شیرهای کارخانه‌هایی که قیمت بالاتری داشته و طعم خوبی نیز ندارند استفاده کنم.

وی نیز تبلیغات را بدون تأثیر دانسته و علت گرایش به مصرف شیر سنتی را بی‌اعتمادی می‌داند که به علت پایین بودن کیفیت محصولات کارخانه‌ ای ایجاد شده است.

این بانوی قمی تأکید دارد اگر کیفیت محصولات کارخانه‌ها افزایش یافته و انسان از خوردن شیر، طعم مورد قبول خود را دریافت کند قطعاً به سمت شیرهای سنتی که درباره آلودگی آنان نیز صحبت‌های زیادی شده نمی‌رود.

زهرا دلیری نیز درباره استفاده از شیرهای سنتی دلیل خود را استفاده از نگه‌دارنده در شیرهای کارخانه‌های عنوان می‌کند و نداشتن طعم طبیعی آن‌ها را در مصرف خود تأثیرگذار می‌داند و تأکید دارد گرچه از آلودگی شیرهای سنتی آگاه است اما باز هم به این شیرها اعتماد بیشتری دارد و بیان می‌کند که متأسفانه کارخانه‌ها نتوانسته‌اند اعتماد مردم را جلب کنند و این در حالی است که رسانه‌ها و تبلیغات در اختیار آنها است نه کسی که اقدام به فروش شیر سنتی می‌کند.

بدون نظارت در سطح شهر توزیع می‌شود

سخنان مصرف کنندگان شیرهای سنتی در حالی است که به گفته مدیر انجمن صنفی کارفرمایی صنایع لبنی استان قم توزیع شیرهای سنتی طی دو سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و به دو برابر رسیده است.

خلیل جوهرچی شیرهای سنتی که در سطح شهر توزیع می‌شود را شیرهای جمع آوری شده از واحدهای کوچک دامداری‌ها عنوان می‌کند که بدون نظارت در سطح شهر توزیع می‌شود و آلودگی‌های فراوانی نیز به همراه دارد و این روزها نیز به رقیبی برای مواد لبنی صنعتی تبدیل شده است.

وی تبلیغات منفی در مورد لبنیات صنعتی درباره استفاده از روغن پالم، شیر خشک و وایتکس را در گرایش مردم به شیرهای سنتی و روی گرداندن از مواد لبنی صنعتی را در دراز مدت تأثیرگذار توصیف کرد.

مدیر انجمن صنفی کارفرمایی صنایع لبنی قم در ادامه از ورود برندهایی در بازار لبنیات سخن می‌گوید که به دلیل کیفیت و قیمت پایین موجب دلسردی مردم به لبنیات صنعتی می‌شود.

شیر پرچرب از جذب ویتامین و کلسیم در بدن جلوگیری می‌کند

مدیرعامل یک کارخانه‌ تولید شیر در قم نیز، بی‌اطلاعی مردم و همچنین تبلیغات علیه کارخانه‌ها را دلیل گرایش نداشتن مصرف کنندگان به مصرف شیر صنعتی و روی آوردن آنان به شیرهای سنتی عنوان می‌کند و می‌گوید: مردم این‌گونه تصور می‌کنند که شیرهای سنتی به دلیل غلظت زیاد برای آن‌ها مفیدتر است در حالی که شیر به هر میزان که چربی بیشتری داشته باشد از جذب ویتامین و کلسیم در بدن جلوگیری می‌کند.

جواد مرادی، وجود هرگونه پالم و وایتکس در شیرهای صنعتی را به شدت رد کرده و ادعا می‌کند که شیر و مواد لبنیاتی که در کارخانه‌ها تولید می‌شود به دلیل اینکه صنعتی است و در دماهای مختلف تولید می‌شود، کاملاً میکروب زدایی شده و بدون هیچ‌گونه نگهدارنده در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

مصرف بدترین شیر پاستوریزه از بهترین شیر فله‌ای بهتر است

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی نیز در گفتگویی که در این زمینه داشته است شیرهای فله‌ای عرضه‌شده در مغازه‌ها را شیرهایی می‌داند که به علت نداشتن استانداردهای لازم از دامداران خریداری نشده و برگشت می‌خورد.

محمدرضا اسماعیلی تأکید کرده است: اگرچه ممکن است این شیرها طعم بهتری داشته باشند چون اغلب چرب هستند، اما حتی با جوشاندن شیر خام هم ممکن است برخی از باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در شیر از بین نرود و باعث بروز بیماری در انسان شود.

وی در گفتگوی خود تأکید کرده است که مصرف بدترین شیر پاستوریزه از بهترین شیر فله‌ای بهتر است زیرا احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف از جمله تب مالت با مصرف شیرهای غیر پاستوریزه افزایش می‌یابد.

راستی آیا تبلیغات در گرایش نداشتن مردم به شیرهای صنعتی تأثیرگذار است؟ این در حالی است که گفتگو با مصرف کنندگان محصولات لبنی سنتی نشان می‌دهد که اغلب آنها از تأثیر نداشتن این مطلب سخن گفته و درست یا غلط به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف مواد لبنیات صنعتی نمی‌تواند برای آن‌ها به صرفه باشد.

بنابراین با وجود آگاهی از خطرات شیرهای سنتی که برای مصرف نکردن آن نیز تبلیغات بیشتری وجود دارد باز هم از این محصولات استفاده می‌‌شود و شاید در اینجا به نظر برسد مورد دیگری غیر از تبلیغات سوء بر تمایل نداشتن مردم به مصرف لبنیات سنتی تأثیر گذاشته و موجب بی‌اعتمادی آن‌ها شده است.

شاید به گفته بسیاری از مصرف کنندگان کیفیت پایین و طعم نامناسبی که در برخی از محصولات لبنی صنعتی وجود دارد موجب دلسرد شدن مردم نسبت به محصولات کارخانه‌های تولید شیر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین