کد خبر: ۳۱۵۸۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۸۴ - ۱۶:۰۱

ايران و آمريكا پيشنهاد البرادعي را نپذیرفتند

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش آسوشيتدپرس، محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز دوشنبه گفت كه پیش از رسیدن به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران، لازم است آمریکا به این کشور تضمین امنیتی بدهد.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همچنين گفت که آمريكا بايد بيشتر در مذاكرات ميان ايران و سه كشور اروپايي مداخله كند.

وي گفت: من فكر مي‌كنم بخشي از مذاكرات بايد ارايه تضمين‌هاي امنيتي به ايران باشد.

البرادعي با اشاره به اين كه در ماه سپتامبر گذشته، كره‌ شمالي موافقت كرد برنامه‌ هسته‌اي‌اش را در ازاي دريافت تضمين‌هاي امنيتي و كمك‌هايي در بخش انرژي كنار بگذارد، گفت كه ممکن است برای توافق با ایران نیز چنین تضمینی لازم باشد.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همچنين گفت كه معتقد است آمريكا بايد نقش قوي‌تري را در مذاكرات ايفا كند و افزود: ما به آمريكا چشم داريم كه وزن زيادي را در بخش امنيتي در دست بگيرد.

به گزارش خبرگزاري شينهوا، آدام ارلي، معاون سخنگوي وزارت امور خارجه‌ آمريكا اظهار داشت: پيش از آن كه كسي از آمريكا بخواهد كاري انجام دهد، اين به ايران بستگي دارد كه به سوالات پاسخ دهد، مانند يك عضو مسوول در جامعه‌ بين‌المللي رفتار كند و نقض توافقاتش با سه كشور اروپايي و ديگران را متوقف نمايد.

وي در اظهاراتي خصمانه عليه كشورمان گفت: تمام طرف‌هايي كه با ايران سر و كار دارند، بايد بر روي يك الگوي دايم و استقرار يافته رفتار نادرست، نقض تعهدات و فريب از سوی ايران متمركز شوند.

در عين حال ارلي گفت كه آمريكا از تلاش‌هاي ديپلماتيك سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان در خصوص مساله‌ هسته‌اي ايران حمايت مي‌كند.

اين در حالي است كه دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، امروز در خصوص اظهارات البرادعي مبني بر اين كه آمريكا به ايران تضمين امنيتي - اقتصادي دهد، گفت: ايران نيازمند اين‌گونه تضمين‌هاي اشراف مابانه نيست و از توان خوبي براي حفظ و صيانت از خود برخوردار است.

دكتر لاريجاني همچنين گفت: ايران در منطقه‌اي قرار دارد كه اطرافش كشورهاي دارنده سلاح هسته‌اي حضور دارند، مثل رژيم صهيونيستي و ما مي‌خواهيم كه فقط گوش شنوايي اين مساله را درك كند.

وي با بيان اين كه حرف البرادعي نيز همين است، ابراز داشت: برخي از كشورهايي كه خود سلاح هسته‌اي دارند، نمي‌توانند ديگران را نصيحت كنند. آمريكايي‌ها هنوز پاسخ درستي به اين مساله ندادند در واقع ايران نيازمند چنين تفقدي در مسايل امنيتي‌اش نيست.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان افزود: ما در بحث هسته‌اي خواسته‌اي بیش از آنچه ساير كشورها دارند، نداريم. ايران معتقد است چون عضو آژانس است و ان.پي.تي را پذيرفته نمي‌تواند خود را از اين حقوق محروم كند، چرا كه اين حقوق مربوط به ملت ايران است و قابل تفييض و تغيير هم نيست.

لاريجاني همچنين اطمينان داد: اين گونه مسايل باعث انصراف ايران از فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي‌اش نخواهد شد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین