کد خبر: ۳۱۵۸۹۰
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳

درآمد هنگفت ترکیه از واگذاری امتیاز شبکه ارتباطی نسل 4G، 5G

دولت ترکیه در مزایده واگذاری امتیاز نسل جدید فناوری ارتباطات در تلفن همراه به بخش خصوصی 4 میلیارد یورو درآمد کسب کرد که این رقم بیش از کل درآمد خصوصی سازی این کشور در سال گذشته میلادی می باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
مزایده بین المللی واگذاری 5 فرکانس از 20 بسته نسل جدید فناوری ارتباطات در ترکیه در آنکارا برگزار شد که سه اپراتور تلفن همراه ترکسل، ودافون و آوئا در مجموع با پرداخت 3 میلیارد و 960 میلیون یورو به تخصیص امتیاز استفاده از نسل جدید اینترنت پرسرعت در تلفن همراه، در این مزایده برنده شدند. 

به گزارش ایرنا، پیشتر قرار بود که واگذاری امتیاز نسل چهارم فناوری ارتباطات در ماه مه سالجاری برگزار شود که رجب طیب اردوغان با اعتراض به اینکه در کشورهای غربی نسل پنجم فناوری ارتباطات اجرایی شده است، با برگزاری مزایده مربوطه مخالف کرد و خواهان عبور ترکیه به نسل پنجم فناوری ارتباطات برای جلوگیری از عقب ماندگی ترکیه از تحولات خیره کننده در دنیای ارتباطات شده بود. 

در نهایت تصمیم گرفته شد مزایده ای برای گذار به 4.5G که قرار است تا پیشرفت های حاصل شده از نسل چهارم را یک قدم جلوتر ببرد، برگزار شود. ارائه سرعت 100 مگابیت در ثانیه و استفاده از پروتکل های ارتباطی ساده تر از جمله بهبودهایی خواهد بود که در 4.5G صورت می پذیرد. 

سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات ترکیه قیمت شروع در مزایده واگذاری 20 فرکانس را 2.3 میلیارد یورو تعیین کرده بود که در جریان مزایده به بیش از 40 درصد نرخ تعیین شده دست یافته شد. 

در مزایده بدون لحاظ مالیات ارزش افزوده، قیمت به 3 میلیارد و 356 میلیون یورو شد که با احتساب مالیات ارزش افزوده، رقم به چهار میلیارد یورو رسید. در مزایده پیشنهاد ترکسل یک میلیارد و 623 میلیون یورو، آوئا 954 میلیون و 678 هزار یورو و ودافون به 777 میلیون و 974 هزار یورو رسید. 

با این مزایده فرکانس های 800، 900، 1800، 2100 و 2600 مگاهرتس به سه اپراتور تلفن همراه در ترکیه واگذار شد. بدین ترتیب بزرگی فرکانس از 183 به 573 مگاهرتس افزایش یافت.

ترکیه هم اکنون دارای فناوری 3گ است. گفته می شود با گذار به فناوری 4.5G موسوم به IMT Advanced که یک فناوری بین 3گ و 5گ می باشد، سرعت دانلود اینترنتی در تلفن همراه 10 برابر افزایش خواهد یافت و پنهای باند اپراتورهای تلفن همراه از 183 مگاهرتس به 573 مگاهرتس افزایش خواهد یافت. 

در ترکیه سه اپراتور تلفن همراه فعال است که بزرگترین آن ترکسل یک شرکت ترکیه ای ولی با مشارکت خارجی است. شرکت آوئا نیز جزوی از شرکت بزرگ ترک تله کوم است که در واقع خصوصی سازی شده شرکت عظیم مخابرات ترکیه می باشد.

 سهام اصلی این شرکت را خانواده رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان در اختیار دارد. ودافون شرکت عظیم انگلیسی می باشد که در نقاط مختلف دنیا فعالیت دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین