کد خبر: ۳۱۷۱۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۸۴ - ۱۱:۳۵

هواپیما 6 ساعت دو خلبان داشت

آفتاب‌‌نیوز :
محمد نبی رودکی نماینده شیراز در جمع خبرنگاران پارلمان تصریح کرد:‌ روز یکشنبه فرمانده نیروهای هوایی ارتش، رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و معاون عملیات نیروی هوایی با حضور نمایندگان کمیسیون فرهنگی و کمیسیون امنیت ملی در محل کمیسیون امنیت ملی برگزار شد.
وی اظهار داشت: گزارش فرمانده نیروی هوایی ارتش این بود 130-C چهار موتور دارد بعد از آن که 8 مایل فاصله گرفته، اعلام فرود اضطراری می کند. به دلیل اینکه یک موتور از دست داده است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی با اعلام اینکه سی – 130 با یک موتور هم می تواند فرود بیاید گفت:‌ چنانچه خلبان ماهر باشد می تواند با یک موتور هم به زمین بنشیند بنابراین فرمانده نیروی هوایی ارتش نمایندگان دو سوال کردند اگر سه موتور هواپیما سالم بوده چرا در کنار فضای اتوبان قم فرود نیامده است. و چرا برج مراقبت هواپیما را به سمت باند هدایت کرده است،‌ زیرا این هواپیما حتی با سینه می توانست روی خاکی فرود بیاید.
رودکی تصریح کرد: فرمانده نیروی هوایی در پاسخ به این سؤال گفت:‌ طبق کتاب هواپیمایی چنانچه هواپیما فاصله کمی از فرودگاه داشته باشد بهترین محل برای فرود همان باند فرودگاه است چون مجهزتر است.
وی اظهار داشت: سؤال دیگر نمایندگان این بود چنانچه هواپیما سه موتور سالم داشته چرا به برج مسکونی برخورد کرده است؟ که فرمانده نیروهای ارتش گفته 29 نفر از بازرسان فنی ارتش و ستاد مشترک نیروهای مسلح جهت بررسی موضوع تعیین شده اند.
نماینده شیراز با اعلام اینکه این هواپیما جعبه سیاه ندارد افزود: مکالمات خلبان با برج مراقبت ضبط و ثبت می شود و در نوار خلبان تنها اعلام کرده یک موتور از 4 موتور هواپیما از کار افتاده است و ما منتظر پاسخ فرماندهان ارتش هستیم که چرا این هواپیما با سه موتور نتوانسته اند فرود بیاید.
رودکی با اشاره به اینکه این هواپیما می تواند 64 چترباز، 76 بیمار بالینی و 92 نفر رزمنده یا مسافر را جابجا کند تصریح کرد: کمیته دفاعی مجلس موظف شده که موضوع را بررسی کند و تعدادی از نمایندگان طرح تحقیق و تفحص و گروه دیگر استیضاح را مطرح کردند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: لازم است توجه به ناوگان هوایی در دستور کار مجلس قرار گیرد و از هواپیمای جدیدتر با عمر کاری کمتر استفاده کنیم.
رودکی تأکید کرد:‌اما نام خلبان دیگری به نام خلبان نادری در لیست کادر پرواز قرار داشته بنابراین سؤال دیگر ما از معاون عملیات نیروی هوایی در ارتش این بود که چرا خلبان ستوان نادری در لیست پرواز قرار گرفته بود.
یعنی دو ساعت اول تقاضای تعمیر ناوبری خلبان گوهری، دو ساعت دوم خلبان نادری و دو ساعت سوم گوهری دوباره در لیست قرار داده می شود. کمیته دفاعی مجلس در تماس با فرماندهان ارتش موضوع مجهول بودن نام خلبان ستوان نادری در لیست پروازی را پیگیری خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که کارشناسانی که مسأله را بررسی می کنند چه افرادی هستند اظهار داشت: ‌بررسی سانحه هوایی توسط متخصصین، افسران فنی نیرو هوایی ارتش، ستاد مشترک ارتش و بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح امیر پورشاسپ به مسئولیت نماینده سازمان قضایی نیروهای مسلح 29 کارشناس پیگیری این مسأله هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا از کمیته دفاعی مجلس در این گروه کارشناس کسی حضور ندارد تا مقصرین سقوط هواپیما خود تنها پیگیر قضیه نباشند اظهار داشت:‌ ارتش بسته است ولی ما به آن وارد می شویم، بنابراین یک نفر از اعضای کمیته دفاعی را به این تیم کارشناسی معرفی خواهیم کرد.
رودکی در پاسخ به این سؤال که آیا نوار صحبت های خلبان به کمیته دفاعی داده شده گفت:‌ هنوز نوار ثبت شده به دست ما نرسیده است.
وی در پایان تأکید کرد: کمیته دفاعی نام خلبان اصلی هواپیما سی -130 را که چند روز قبل از حادثه به مشهد سفر کرده بود را گرفته ایم و با وی در مورد هواپیما صحبت خواهیم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین