کد خبر: ۳۱۷۳۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹

دستگاهی که می‌تواند ذهن شما را بخواند

کاربر به کمک این دستگاه و بدون استفاده از دستان خود می‌تواند وسایل و برنامه‌های مختلف را کنترل کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گفته کریستوف هینتِرمولر از تیم مدیریت پروژه و تحقیق در فناوری‌های جی تِک گاگِر، آن‌ها موفق به تولید دستگاهی شده‌اند که کاربر به کمک آن و بدون استفاده از دستان خود می‌تواند وسایل و برنامه‌های مختلف را کنترل کند.  این سیستم از الکترودهایی تشکیل‌شده که بر روی پوست سر قرار می‌گیرند و قصد کاربر را به دستورات الکترونیکی تبدیل می‌کنند. درواقع «یک واسطِ مغز-کامپیوتر» قادر است تمایلات کاربر را از سر وی دریافت و آن‌ها را به‌صورت وظیفه و فعالیت رمزگشایی می‌کند.

آرناو اسپینوزا از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی در ادامه می‌گوید: به‌محض  تولید الگوهای نوار مغزی (الکتروانسفالوگرافی) به کمک عصب‌های مغزی می‌توانیم نقشه فعالیت مغز را به شکل دستور به هر نوع وسیله‌ای ترسیم کنیم، مثل تلویزیون و کلیه دستگاه‌های خانگی موتوری.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هدف این فناوری که در یک پروژه تحقیقاتی اروپایی انجام شد، کمک به بیماران معلول است و به کمک آن وسایل الکترونیکی خانگی قابل‌دسترس می‌شوند. در واقع کاربر می‌تواند به‌سادگی و با تمرکز بر روی دستورات، در فهرست‌های مختلف سیر کند. با این روش حتی افراد با معلولیت بسیار شدید نیز می‌توانند با نوشتن پیام و از طریق اینترنت در شبکه‌های اجتماعی با دیگران ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این با ادامه تحقیقات و پیشرفت‌های آتی در این سیستم، می‌توان از راه دور، دستیاران رباتیک و وسایل حمل‌ونقل شخصی را نیز کنترل کرد.

در پایان هینتِرمولر اضافه می‌کند: در آینده به کمک دستگاه‌ها و برنامه‌های بیشتر و همچنین محرک‌های الکتریکی و مکانیکی از سراسر بدن، این سیستم تلفیق آسان‌تری خواهد داشت؛ زیرا هنوز برخی از بیماران فعالیت‌های حرکتی داشته و در استفاده از این ابزار مشکلی ندارند و این سیستم می‌تواند به‌گونه‌ای دوباره طراحی شود که چنین سیگنال‌هایی را نیز دریافت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین