آفتابنیوز : پيمان ناصري با اعلام اين مطلب افزود: به عنوان مثال عدد اكتان اعلام شده 95 است درحالي كه در جايگاهها اين رقم به ندرت حتي به 90 ميرسد. ساير موارد نيز به همين شكل است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: زماني كه موتور يك خودرو طراحي و تنظيم ميشود، چند پارامتر با يكديگر بايد بهينه سازي شوند كه اين پارامترها عبارت از راندمان موتور، ميزان آلايندگي و نوع سوخت مصرفي مي باشد.
ناصري افزود : اين عوامل بايد در يك نقطه بهينه با يكديگر هماهنگ شوند.
رئيس مركز تحقيقات ايران خودرو با اشاره به اين موارد يادآور شد: با توجه به موارد فوق، موتور خودرو طراحي و تنظيم ميگردد. زماني كه يكي از اين پارامترها در واقعيت با آنچه اعلام شده تفاوت پيدا مي كند سبب افت راندمان موتور،افزايش مصرف سوخت، ايجاد آلودگي مضاعف و در نهايت خسارت هنگفت به موتور ميگردد.
وي با اشاره به هزينه تعميرات اينگونه موتورها و بويژه خودروهاي جديد يادآور شد: قطعات يدكي موتور چندان ارزان نيست و بعضي اوقات با تعويض قطعه، موتور درست نميشود بلكه موتور بايد تعويض گردد.