کد خبر: ۳۱۷۸۳۲
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸

اظهارات فیشر در آستانه سفرش به تهران

رئیس‌جمهور اتریش می‌گوید: "در این مذاکرات چون همه کشورها یعنی ایران، ۱+۵ و اروپا حضور داشتند، پایه و اساس محکمی دارد و اشتباه بزرگی خواهد بود که برخی آن را اجرا نکنند و یا آن را نقض کنند و من فکر نمی‌کنم که هیچ کسی بخواهد این اشتباه را انجام دهد".
آفتاب‌‌نیوز : هاینس فیشر، رئیس‌جمهور اتریش، در آستانه سفرش به تهران در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما در وین با اشاره به روابط دیرینه و عمیق ایران و اتریش ابراز امیدواری کرد "زمینه‌های فراوانی برای بهبود و توسعه روابط دو کشور فراهم شود".

رییس جمهور اتریش گفت: "تهران ــ وین در دهه 60 روابط اقتصادی بسیار قوی داشتند که این روابط بعد از 1979 میلادی همچنان ادامه یافت".

وی با اشاره به اینکه رؤسای جمهوری این کشور در گذشته بارها به ایران سفر کرده‌اند، گفت: "بسیار خوشحالم مذاکرات اتمی در وین با کسب نتیجه‌ای به پایان رسید".

رئیس جمهور اتریش در پاسخ به این سؤال "اهداف و انتظارات شما در این سفر که هیئت بزرگ اقتصادی حضور دارند، چیست؟" گفت: "سفر من سفر سیاسی است و معاون صدراعظم, وزیر خارجه و دیگر شخصیت‌ها نیز حضور دارند".

فیشر گفت: "این سفر به‌دعوت آقای روحانی رئیس‌جمهوری ایران صورت می‌گیرد و هدف از آن، گسترش همکاری‌ها در همه زمینه‌های سیاسی‌، اقتصادی‌، علمی و فرهنگی است تا راه‌های جدیدی باز کنیم".

هاینس فیشر گفت: "اروپا علاقه‌مند به داشتن روابط خوب و صلح‌آمیز با ایران است و ما هم بسیار علاقه‌مندیم که ایران در ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه و منطقه شرکت و همکاری داشته باشد و از تلاش‌های ایران برای یافتن راه حل منصفانه و عاقلانه در سوریه و پایان دادن به این جنگ وحشتناک استقبال خواهد شد".

وی افزود: "اروپا همچنین علاقه‌مند به تعامل سازنده با ایران و توسعه و گسترش روابط در همه زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی است".

رئیس جمهور اتریش تأکید کرد: "ما اکنون این شانس را داریم که بعد از تصویب نهایی توافق‌نامه وین، فصلهای بسیار جدیدی در روابط با ایران در همه زمینه‌ها باز شود و یکی از اهداف سفر من و هیئت همراه به ایران، تقویت و توسعه همکاری‌ها در تمامی زمینه‌های سیاسی، علمی، اقتصادی و فرهنگی است تا کانال‌های جدیدی باز کنیم".

رییس جمهور اتریش  با استقبال از نتایج مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: "همه طرفین شرکت کننده در این مذاکرات برای یافتن راه حل دقیق و قابل قبول تلاش کردند".

فیشر گفت: "کارشناسان مختلف در این مذاکرات حضور داشتند تا یک راه حل دقیق و قابل قبولی پیدا کنند".

وی گفت: "من توافق مذاکرات هسته‌ای در وین را بسیار مثبت می‌دانم و مذاکرات بسیار سختی بود و همه طرفین مذاکره کننده‌، اصول مشخصی داشتند و این برای یافتن یک راه حل ضروری بود و چنانچه مذاکرات با شکست مواجه می‌شد علاوه بر دلسردی طرفین، زمینه‌های ایجاد تفاهم در آینده نیز از بین می‌رفت و این امر بروز تنش در سطح وسیع‌تری را موجب می‌شد".

"این مذاکرات، چون همه کشورها یعنی ایران، 1+5 و اروپا در آن حضور داشتند، پایه و اساس محکمی دارد و اشتباه بزرگی خواهد بود که برخی آن را اجرا نکنند و یا آن را نقض کنند و من فکر نمی‌کنم که هیچ کسی بخواهد این اشتباه را انجام دهد".

رئیس جمهور اتریش گفت: "من 15 سال پیش به‌عنوان رئیس مجلس به تهران و اصفهان سفر کردم و اکنون برای من خیلی جالب است که این دو شهر را بار دیگر ببینم".

رئیس جمهور اتریش گفت: "در این سفر، همسر من نیز حضور دارد و ما بسیار خوشحالیم که می‌توانیم از بناهای تاریخی و فرهنگی ایران که در تاریخ بی‌نظیر است، دیدن کنیم".

وی افزود: "من از انجام این سفر بسیار خوشحالم و امیدوارم که این سفر خیلی خوبی باشد".

رئیس جمهور اتریش به‌همراه وزیر خارجه این کشور در صدر هیئتی بلندپایه متشکل از شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی روز دوشنبه وارد تهران می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین